معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: ۷۲ هزار خانواده بهره بردار در حفاظت از منابع طبیعی خراسان رضوی مشارکت دارند.

استفاده از ظرفیت های مردمی برای حفاظت از مراتع خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ، علی اصغر طالبان فرد صبح دوشنبه در گفتگو با مهر اظهار کرد: از مجموع ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است که از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره بردار به صورت مشارکتی مورد حفاظت و صیانت قرار دارد.

وی افزود: ۶.۶ میلیون هکتار از زمین های ملی استان را زمین های مرتعی تشکیل می دهند که شامل سه رده خوب، متوسط و ضعیف است و اقدامات و عملیات ارتقای کیفیت مراتع از سال ۱۳۸۲ با اجرای طرح های افزایش پوشش گیاهی در خراسان رضوی آغاز شده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد:ارتقای کیفیت مراتع متوسط در خراسان رضوی روند خوبی را طی کرده به صورتی که مساحت مراتع متوسط استان از ۲،۱ میلیون هکتار به دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی گفت: سطح مراتع خوب که به وسعت ۳۱۴ هزار هکتار است در این مدت تغییر چندانی نداشته اما با مدیریت خوب و نحوه استفاده صحیح از آنها و همکاری موثر مرتعداران این میزان ثابت مانده است.

طالبان فرد بیان کرد:سطح مراتع ضعیف در خراسان رضوی که پیشتر ۴.۲ میلیون هکتار بود با اقدامات صورت گرفته هم اینک به ۳.۹ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده که وضعیت بسیار مطلوب و روند خوبی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد:این تغییرات در شرایطی انجام می شود که با تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن مواجه هستیم و خشکسالی ها نیز مشکلات در این حوزه را دو چندان کرده است اما روند ارتقای کیفیت مراتع در خراسان رضوی به شکل بسیار خوبی در حال انجام است.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.