خوزستان- رسیدگی به مرگ ۴ نفر زیر آوار فرو ریخته در منبع آب، سال گذشته ناتمام ماند تا امسال نیز ساکنان آن مجبور باشند، تکرار مرگ دیگری را به تماشا بنشینند.

"منبع آب" هنوز "بوی مرگ" می‌دهد

قدس آنلاین- طیبه قاسمی؛ جایی در اهواز درست دل شهر، تپه های قرار گرفته اند که می توان بر بلندای آن چشم اندازی زیبا از شهر را تماشا کرد اما متاسفانه ساخت و سازهای ناهمگون و غیر مجاز حتی مجالی به دیدن سرسبزی و زیبایی تپه ها هم نمی دهد، تصرف این منطقه شکلی ناهنجار از منظر شهری بوجود آورده با نام «منبع آب».

خانه یا آوار

خانه های ناایمن که به دلیل نداشتن پروانه ساخت و سند قانونی برای ساکنانش فقط ارمغانی از آلودگی زیست‌محیطی، بیکاری، اشتغال کاذب و زیرآوار ماندن داشته است.

سال گذشته وقتی برای اولین بار خبر آوار شدن منازل مسکونی منطقه منبع آب اهواز بر سر چند خانواده که اتفاقا دو کودک هم میان آنها بود سرخط خبرهای خوزستان شد، هیاهو برای دلیل و برهان حادثه فراوان تر از آن بود تا اینکه مسئولی پیدا شود و بگوید چه باید کرد، ماجرا نیمه کاره رها شد درست مثل تولد یکی از کودکانی که در حادثه جان خود را از دست داده بود.

حوادث سریالی 

روزها گذشت و حادثه کوی «منبع آب» با چند وعده و وعید در جابجایی اهالی و اذعان مسئولان به اینکه، منبع آب به راستی جایی برای زندگی کردن نیست، چون امنیت جانی در آن وجود ندارد، فراموش شد، اما «منبع آب» شبیه تکرار تمام حوادث چند ساله کشور، آبستن حادثه ای دیگر بود تا یکی از خبرهای ابتدای زمستان ۹۷ کلانشهر اهواز، مرگ کودکی زیر ویرانه های آن باشد.

مسئول حوادث کیست؟  

محمد رضا ایزدی، یکی از اعضای شورای شهر کلانشهر اهواز،  درباره اتفاقات پیاپی که در «منبع آب» اتفاق افتاده به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: تمام ساختمانهای این منطقه بدون مجوز ساخته شده و بر اساس قانون مسئولیت حوادث بر عهده ساکنان است با این حال شهرداری برای اینکه حادثه پیش آمده تکرار نشود وارد کار شد.

ایزدی می گوید: استاندار پیش از حادثه ریزش کوه که منجر به تخریب چند ساختمان در منبع آب شد، مبلغی به میزان ۱۲ میلیون تومان به هر ساختمان در منبع آب اختصاص داد تا به عنوان پیش قسط منازل در نظر گرفته شده در شیرین شهر و شهر رامین پرداخت کنند و مابقی بهای منازل نیز به صورت اقساط ماهیانه پرداخت کنند، اما اهالی آن حاضر نیستند به شیرین شهر نقل مکان کنند.

او با اشاره به مخالفت ساکنان منبع از جابجایی به شیرین شهر، مهمترین علت آن را فاصله زیاد اهواز تا شیرین شهر دانسته و عنوان می کند: در پیگیری های به عمل آمده مشخص شد بیشتر اهالی تمایل دارند به شهر رامین منتقل شوند.

ایزدی با تاکید بر اینکه متاسفانه شهر رامین نیز محدودیت امکانات دارد، اظهار می کند: از جمله کمبودهای آن می‌توان نبود دبستان و مکان های تحصیلی را نام برد، خانواده ها فرزندان خود را برای تحصیل باید به ملاثانی بیاورند که در این صورت هم برای رفت و برگشت، اتوبوس و مینی بوس در اختیار ندارند.

اقلیم

می گوید مشکل اصلی ساکنان هستند و ادامه می دهد: ملاثانی منطقه ای کاملا عرب نشین است، بنابراین ترجیح ساکنان منبع آب- به دلیل بختیاری بودنشان- «شهر رامین» است و موضوع این نیست که استاندار یا شهردار نمی‌خواهند کاری برایشان انجام دهند.

شرط شهرک رامین برای سکونت، پرداخت آورده است

سامان اسدی، مدیر عامل شرکت عمران شهر رامین با بیان اینکه ساکنانی که در سال گذشته به این شهرک معرفی شده اند با وجود اسکان سهم آورده ای کمتر از مبلغ گفته شده استاندار داشته اند، مدعیست: مسکن مهر رامین، به شرط پرداخت آورده، واحدها را تحویل متقاضیان می دهد.

اسدی از وعده های عملی نشده استاندار خوزستان و شهردار اهواز خبر داده و تصریح می کند: حتی در صورت پیش خرید اگر متقاضی اقساط خود را پرداخت نکند، متقاضی جدید جایگزین او می شود که ممکن است از همان اهالی منبع آب باشد.

او تاکید می کند: شهرک رامین فاقد خانه بهداشت و بازارچه است، حتی برای پاسگاه انتظامی نیز درخواست کرده ایم و منتظر جواب هستیم؛ با توجه به تقاضای کم چند کلاس فعال هم به عنوان مدرسه بیشتر نداریم.

پیش از این استاندار خوزستان در جلسه بازآفرینی شهری، در آذر ماه ۹۷ گفته بود: اگر یک نفر دیگر در منبع آب جان خود را از دست دهد همه ما مقصریم، حالا یک نفر دیگر قربانی تعللهای رسیدگی به اوضاع این منطقه شده، باید پرسید آیا بالاخره طلسم سرو سامان دادن به این منطقه پایان می یابد؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.