سردار علی قاسمی گفت: آمریکا در تحریم ثانویه سایر دولتها را به قطع رابطه خود با ایران تهدید می کند.

آمریکا در تحریم ثانویه سایر دولتها را به قطع رابطه با ایران تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سردار علی قاسمی جانشین معاون سیاسی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (دوشنبه) در مراسم گرامیداشت نهم دیماه در سالن اجتماعات دادگستری استان قزوین اظهار داشت: دغدغه تغییر حاکمیت با تحریمهای آمریکا وجود ندارد اما تغییر رفتار مردم و مسئولان به ویژه در زمان انتخابات قابل پیش بینی است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور اقتصاد سیاسی شده است و احتمال دارد که این روند در سال آینده افزایش یابد، افزود: در دنیا ۱۲۰ مدل تحریم توسط آمریکا اجرا شده است که ۸۰ مدل آن هیچ تاثیری نداشته و تنها ۴۰ مدل تغییر رفتار کشورهای تحریم شده را در پی داشته است.

قاسمی یادآور شد: مقام معظم رهبری شعار سالجاری را در حوزه اقتصاد عنوان کردند و بخش قابل توجهی و ۶۵ درصد از نامگذاری ها اقتصادی بوده است و پیش بینی می شود که نامگذاری شعار سال آینده نیز در حوزه اقتصاد قدرتمندانتخاب شود و این بر اهمیت اقتصاد دلالت دارد.

جانشین معاون سیاسی ستاد کل پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تحریمهای آمریکا همیشه به طور میانگین ۸۰ روز بعد از وضع شدن در جامعه هدف اثر گذاشته است و مردم ایران در تحریم های جدید ۷۰ روز پیشتر به استقبال آنها رفتند، گفت: در حال حاضر با تداوم طرح تحول اقتصادی روبروهستیم و اصلاح بانکها وجود دارد و نرخ باید واحد باشد تا مشکلات پیش نیاید.

وی یاد آورشد: بیان مساله تحریم برای مردم میتوانست در عبور از این تحریمها اثرگذار باشد چراکه وضعیت ایران از نظر نوع تحریمها و تعداد افراد تحریم نسبت به سالهای ۹۳ و ۹۱ در شرایط مناسبی قرار دارد و میتوان گفت که یک واگرایی آمریکا و اروپا شکل گرفته است.

این مسول مطرح کرد: در جنگ اقتصادی استراتژی مشخص است و روشهای مختلف و فراز و نشیب وجود دارد؛ با اندکی تامل در آمار ۱۶ کشور و تحت تاثیر بودن آنها در تحریم آمریکا میتوان نتیجه گرفت که تحریمها گستردهترین روش در این بخش بوده است.

وی اضافه کرد: تا امروز با اعمال تحریمها هیچ تغییری در حاکمیت کشورها صورت نگرفته است اما تغییر رفتار چه در مردم و مسوولان را شاهد هستیم؛ البته تجربه نشان داده است اگر مقابل تحریم ها برنامه ریزی به خوبی صورت بگیرد میتوان این تحریمها را به فرصت تبدیل کرد.

جانشین معاون سیاسی ستادکل پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: تحریمهای آمریکا به ۲ دسته اولویه و ثانویه تقسیم میشود؛ در تحریم اولیه، آمریکا فشار خود را بر تحریم های اولیه در داخل کشور خود متمرکز کرده است که به دلیل روابط تجاری پایین ایران با آمریکا جای نگرانی برای این نوع تحریمها وجود ندارد.

قاسمی با اشاره به اینکه تحریمها از گذشته بر کشور ایران اعمال شده اند ولی در بسیاری از مواقع با برنامه ریزی و مدیریت مناسب توانسته ایم آنها را به فرصت تبدیل کنیم، مطرح کرد: در تحریم ثانویه آمریکا سایر دولتها را به قطع رابطه خود با ایران تهدید میکند و بسیاری از دولتها خواسته آمریکا را قبول میکنند؛ تمام شرکتهای نفتی وابستگی ۲۰درصدی به مادر شرکت آمریکا دارند. 

وی گفت: از جمله روشهای دشمنان در جنگ اقتصادی میتوان به اخلال و خرابکاری، دامپینگ یا ارزان فروشی مقطعی، نفوذ در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی، وضع تعرفههای خاص بر کالاها، راه اندازی جنگ تجاری، اخلال اداری، محدودیت سازی سازمانی و جنگ تجاری اشاره کرد که البته هیچ وقت جنگ تجاری اتفاق نمیافتد و اگر تراز بازرگانی منفی شود جنگ تجاری صورت میگیرد.

جانشین معاون سیاسی ستاد کل پاسداران انقلاب اسلامی مطرح کرد: محدودیت سازی سازمانی نیز از روشهای دشمن در جنگ اقتصادی است؛ تحریم وجود دارد و ممکن است شدت آن افزایش یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.