رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه در تئاتر مشهد با یک انقطاع نسلی مواجهه هستیم، گفت: در این شهر پیام ایمان اخلاق باید تشدید شود، به‌طوری که تئاتر مشهد الگو و جریان‌ساز در کشورشود.

تئاتر مشهد باید جریان‌ساز و الگو در کشور باشد
به گزارش قدس آنلاین ، میثم مرادی ظهر امروز در نشست خبری چله نمایش ماه که در خانه شهید مسعود سهیلی برگزار شد، با بیان اینکه با دعای مادر این شهید این جشنواره باشکوه‌تر و پرمخاطب‌تر برگزار می‌شود، گفت: فلسفه برگزاری این جشنواره این است که در 40 روز  یعنی از 10 دی ماه تا 22 بهمن در 200 نقطه مشهد نمایش اجرا می‌شود که این موضوع توجه به‌هنر تئاتر به‌خصوص نمایش مردمی است.

رئیس حوززه هنری خراسان رضوی به‌تفاوت این هنر با سایر هنرها پرداخت و اظهار کرد: تئاتر برخلاف سایر شاخه‌های هنری از جنس مردم است و مسائل و مشکلات جامعه را با زبان هنر بازگو می‌کند.

وی بیان کرد: این جشنواره، تئاتر را به‌مکان‌های عمومی می‌برد و  پیوند دوباره‌ای میان تئاتر با مردم ایجاد می‌کند.

مرادی با بیان اینکه اجرای تئاترهای لاکچری در این چند ماهه سبب کاهش استقبال و مخاطب از تئاتر شده است، اضافه کرد: چله نمایش ما، تئاتر را به‌بطن جامعه می‌برد، این جشنواره با ساده‌ترین شکل ممکن پیام خود را به‌مردم منتقل می‌کند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی شعار و موضوع جشنواره چله نمایش ما را حماسه اقتصادی عنوان کرد و گفت: توجه به‌کالای ایرانی و بحث اختلاس فساد و رانت مسائلی که امروز در مجامع عمومی ما مورد بحث و گفت‌وگو است را به‌یک ایده یا طرح به‌صورت نمایشی که پاسخی برای رفع این مشکلات و مبارزه با این مفاسد اقتصادی است، تبدیل می‌کند.

مرادی ادامه داد: به‌دبیرخانه این جشنواره 130 طرح ارسال شد که از بین آنها 20 طرح از 20 گروه انتخاب شد و  قرار است در مرحله دوم، 20 نمایش برای نقاط مختلف شهر انتخاب شوند.

وی با اشاره به‌اینکه دومین دوره جشنواره چله نمایش ما به‌یاد نام شهید مسعود سهیلی برگزار می‌شود، اضافه کرد: افتخار این جشنواره است که به‌نام یک شهید آغاز می‌شود و مطمئنا این شهید هدایت‌گر راه این جشنواره است.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: دومین جشنواره مردمی «چله نمایش ما» با هدف احیای تئاتر مردمی، نگاهی ویژه به‌وضعیت و مسائل اقتصادی کشور دارد و از لزوم توجه به‌تعاون اجتماعی و همبستگی ملی در حوزه اقتصاد سخن می‌گوید.

مرادی فقدان اخلاق و ادب در تئاتر یکی از معظلات این هنر دانست و افزود: تلاش داریم بحث اخلاق و ادب را در جامعه تئاتری گسترش دهیم و ارتباط هنرمندان جوان را با پیشکسوت افزایش دهیم تا به‌این وسیله اخلاق و احترام در تئاتر ترویج شود.

وی با اشاره به‌اینکه در تئاتر مشهد با یک انقطاع نسلی مواجهه هستیم، بیان کرد: در مشهد پیام ایمان اخلاق  باید تشدید شود، به‌طوری که تئاتر مشهد الگو و جریان‌ساز در کشور شود.

چله نمایش ما می‌تواند تئاتر را به‌میان اقشار مختلف جامعه ببرد

در ادامه سرپرست معاونت هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی به‌کارهای مشترک حوزه هنری خراسان رضوی و این اداره کل گفت: ما سینما را با سیار کردنش به‌میان مردم برده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم تئاتر را به‌میان مردم ببریم که خوشبختانه با چله نمایش ما این اتفاق دارد میفتد.

محمد رضا محمدی با بیان اینکه تئاتر با دو چالش مواجهه است، اضافه کرد: یکی مسائل اخلاقی و دوم نبودن متن فاخر که در حال حاضر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قدم‌های در این زمینه برداشته است.

وی متذکر شد: با یک اثر فاخر می‌تواند در چند دقیقه تمام مسائلی که شاید در 100 دقیقه یک کارشناس مسائل اقتصادی نتواند بیان کنند، منتقل کند.

برگزاری جشنواره‌ها باید با هدف شناسایی استعدادهای جوانان باشد

در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: یکی برکات حوزه هنری، تمرکز بر ترویج فرهنگ انقلابی  است، هر چند تمام دستگاه‌های فرهنگی وظیفه ترویج  فرهنگ انقلابی را دارند، اما حوزه هنری به‌طور خاص این وظیفه را دارد.

محمد جواد استادی ادامه داد: این جشنواره نباید مقطعی باشد، بلکه باید هدفش شناسایی استعدادهای جوانان باشد و دوم اینکه این جشنواره به‌سمت حرفه‌ای شدند پیش ببرید.

وی با تاکید بر اینکه باید چله نمایش ما به‌سمت حرفه‌ای شده پیش برود، ادامه داد: نباید نمایش ساده سبب فراموش شدن تولید فرم‌های دیگر نمایش شود، البته ما در کنار این نمایش‌ها به‌سالن‌های مجهز تئاتر نیازمند هستیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از پلاک کاشی این شهید که در سر درب خانه شهید نصب شده بود، رونمای شد.

منبع : فارس

 انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.