پس از پشت‌سر گذاشتن یک دوره سه‌ماهه پرآشوب که با نگرانی‌ها از مازاد عرضه و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراه بود، قیمت نفت برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، شاهد افت سالانه بود.

قیمت نفت خام آمریکا حدود ۲۵ درصد افت کرد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در سال ۲۰۱۸ میلادی، قیمت نفت خام آمریکا حدود ۲۵ درصد و قیمت نفت برنت بیش از ۱۹.۵ درصد افت داشت.

این در حالی است که تا ماه اکتبر بازار در مسیر افزایش قیمت سالانه قرار داشت، که یک‌باره خبر غیرمنتظره معافیت ۸ خریدار از تحریم‌های نفتی ایران منتشر شد و این با آغاز کاهش تقاضا در اقتصادهای نوظهور همزمان بود.

معاف شدن چند کشور از تحریم‌های ایران و کاهش تقاضا موجب شد تا قیمت نفت از بالاترین رقم‌های ۴ سال گذشته (۷۶ و ۸۶ دلار) سقوط کند و حتی تصمیم اواخر سال اوپک و روسیه برای کاهش تولید نتواند احساس افزایشی قبلی را به بازار برگرداند.

فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در مؤسسه آر.جی.او. فیوچرز گفت: «اوپک دارد تولید را کاهش می‌دهد اما بازار واقعاً توجهی به این مسئله ندارد».

قیمت نفت طی سه ماه اخیر بیش از یک‌سوم کاهش داشت که بیشترین کاهش سه‌ماهه از سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ تاکنون بود.

قیمت نفت روز دوشنبه، یعنی آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۸ رشدی نسبی داشت. قیمت نفت برنت در پایان معاملات سال ۲۰۱۸ با ۵۹ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش به ۵۳ دلار و ۸۰ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با ۸ سنت افزایش به ۴۵ دلار و ۴۱ سنت رسید.

بر اساس نظرسنجی رویترز، تحلیلگران نگاهی کاهشی نسبت به قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ پیدا کرده‌اند. ۳۲ اقتصاددان و تحلیلگر پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سال آینده میلادی به ۶۹ دلار و ۱۳ سنت برسد که بیش از ۵ دلار کمتر از رقم پیش‌بینی‌شده در یک ماه قبل است. قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۱ دلار و ۷۶ سنت بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.