رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: تاکنون ۷۵۰ جلسه برگزار شده که خروجی آن توجه اساتید و شرکت‌های استان در جهت ایجاد و توسعه گفتمان دانش بنیان که منجر به ارائه طرح‌های مختلف به ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری شد که کمک ۵۰ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و 500 هزار ریالی در سال ۹۶ و کمک ۱۸ میلیارد و ۲۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریالی در ۶ ماهه سال جاری از سوی این معاونت شد.

حمایت ۱۸ میلیارد ریالی دولت از بنیاد نخبگان خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین ، سید سعیدرضا احمدی‌زاده در جلسه شورای ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور معاون علمی رییس جمهور در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۹۰ نخبه در بانک اصلی خود داریم که نشان دهنده آن است که هر یک از این افراد حمایتی را از بنیاد نخبگان دریافت کردند. در این بانک تنها ۱۲۵ عضو هیات علمی حضور دارند.
وی ادامه داد: تعداد مخترعین ۱۵۰ نفر و ۴۷۷ نفر دانش آموخته برتر در بانک اطلاعاتی خود داریم به طوریکه نیمی از آنها دانشجو و نیمی دیگر فارغ‌التحصیل هستند. از سال ۹۳ حدود ۹۰۲ جوایز به نخبگان اعطا کرده‌ایم به طوریکه ۱۵۹ تسهیلات نظام وظیفه دادیم یعنی نخبگان به جای رفتن به نظام وظیفه پروژه‌ای را انجام دادند.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با بیان اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از سال گذشته یک کارگروه توانمندسازی به کارگیری ظرفیت نخبگان ایجاد شده، تصریح کرد: با ایجاد این کارگروه امیدواریم بتوانیم از ظرفیت نخبگان در این راستا بهره ببریم و در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم؛ درنتیجه بانک نخبگان خود را به‌هنگام کردیم.
احمدی‌زاده افزود: از ابتدای سال ۹۶ حدود ۸۳ نفر بیکار تحت پوشش خود را رصد کردیم به طوریکه ۴۹ نفر از آنها وارد مقاطع پسادکترا و دکترا و یا مشمول به نظام وظیفه سپاه نخبگان شدند که البته بیکار تلقی نمی‌شوند. همچنین بیش از ۲۰ شرکت‌های متقاضی برای استخدام بر سایت بنیاد نخبگان استان برای کارگیری این نخبگان فراخوانی را اعلام کردند زیرا متوجه شوند که کارگیری آنها، توسعه شرکت خود را به همراه خواهد داشت.
وی در خصوص اهمیت «طرح توانمندسازی نخبگان شهید احمدی روشن» بیان کرد:  این طرح برای حل شکل خواهد گرفت و دولت یا همان معاونت علمی و فناوری برای هر یک از آنها ۳۰۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان هزینه می‌کند که این طرح‌ها درنهایت منجر به کار و کارآفرینی همچون واحد تحقیق و توسعه فرآوری گردو و... خواهد شد. با همت استاندار سابق، بر اساس مصوبه‌ای، ۲۵ نفر از نخبگان تحت پوشش قرار گرفتند و ۲۹ نفر دیگر از این افراد در شهرداری، دانشگاه و دیگر مراکز به کار گرفته شدند.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با اشاره به خروجی جلسات برگزار شده توسط این سازمان خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۵۰ جلسه رئیس بنیاد با نخبگان، مستعدان، اعضای هیات علمی و صاحبان ایده‌های نو برگزار شده که خروجی آن توجه اساتید و شرکت‌های استان در جهت ایجاد و توسعه گفتمان دانش بنیان که منجر به ارائه طرح‌های مختلف به ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری شد که کمک ۵۰ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و 500 هزار ریالی در سال ۹۶ و کمک ۱۸ میلیارد و ۲۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریالی در ۶ ماهه سال جاری از سوی این معاونت شد.
وی ادامه داد: در سال ۹۶، ۹۲ عنوان برنامه انجام دادیم که شامل تکریم‌های ملی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد، تکریم‌های استانی و بازدیدهای هدفمند دانش بنیان از شرکت‌ها به منظور رفع مشکلاتشان، پروژه‌های جهادی، نشست‌های مختلف با مسئولان استانی، کارگاه‌های آموزشی و... است. همچنین به ما قول داده شده که ۳ تا ۵ شرکت وارد پارک علم و فناوری شوند، این امر فرصتی خوبی به شمار می‌رود چراکه ارزش گردش مالی بازار اسباب بازی مشهد ۸۰ میلیارد تومان است.
احمدی‌زاده در خصوص برنامه‌های مهم بنیاد در سال جاری گفت: این برنامه‌ها شامل طرح توانمندسازی شهید احمدی روشن و تشکیل هسته‌های نخبگانی مساله محور، تدوین طرح شورای مشورتی نخبگان جوان، تدوین طرح شمس الرضا شبکه سازی و مشکل‌گشایی سوغات، مشارکت در رویداد خوردگی و رویداد گردشگری و مشارکت در برگزاری جشنواره رویش فناوری آب دانشگاه فردوسی است. 
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با اشاره به اقدامات آتی و مورد نیاز بنیاد نخبگان استان اظهار کرد: این اقدامات شامل حمایت از ایجاد VC ها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسط شرکتهای بزرگ استان)، حمایت ستاد توسعه فناوری‌های هویت‌ساز از طرح شمس الرضا، ایجاد چند کارخانه نوآوری در جهت کمک به زیست بوم فناوری، حمایت از ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره فناوری های آب در استان، افزایش سهمیه پسا دکتری با توجه به درخواست های مکرر دانشگاه‌های مادر استان، اجرای طرح مدارس خلاقیت و کارآفرینی در استان و... است.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.