دکتر محمدجعفر یاحقی گفت: پرداختن به فردوسی اهتمام به دیانت و مذهب نیز هست.

پرداختن به فردوسی اهتمام به دیانت و مذهب نیز هست

به گزارش قدس آنلاین، رئیس همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم که صبح امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: مسیر ابریشم در فضای شاهنامه شناخته شده است. شاهنامه شیرازه فرهنگی است که مناطق مختلفی از شرق تا غرب آسیا را پوشش داده و به هم متصل کرده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده هم آوایی فرهنگ‌های مختلف در همایش مطرح شود. به همین جهت استفاده از شاهنامه به این منظور مورد تایید قرار گرفت. در این همایش تلاش می‌شود پیام صلح آمیز جهانی را از دل شاهنامه به جهانیان عرضه ‌کنیم.

رئیس همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم عنوان کرد: سعی شده با اشاره به دعوت از نمایندگان فرهنگی کشورهای مختلف در حوزه جاده ابریشم برای شرکت در این همایش، گفت: همایش امسال از این لحاظ گسترده تر و دارای غنای بیشتر خواهد بود.

یاحقی ادامه داد: در نیمه دوم اردیبهشت که زمان برگزاری همایش است از 2 شخصیت ملی و جهانی دعوت به عمل می آید. ضمن اینکه ختم همایش نیز در روز 28 اردیبشهت ماه روز خیام برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: فردوسی جزو معدود شاعرانی است که علاوه بر اینکه با ما در دیانت یکی است در مذهب نیز همسان است و به همین دلیل فکر می‌کنم پرداختن به فردوسی اهتمام به دین و دیانت و مذهب ما نیز هست.

رئیس همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم  افزود: از کشورهای آسیای مرکزی، هند، پاکستان، ترکیه، کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و لهستان شاهنامه‌پژوهان برجسته را دعوت کرده‌ایم و همچنین از کشور هلند و روسیه، ژاپن و آلمان و همچنین هم‌وطنان خودمان در آمریکا مانند دکتر امید سالار و خالقی مطلق برای این همایش دعوت شده است.

یاحقی بیان کرد: من از اعضای برجسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی شخصا دعوت به عمل آورده‌ام تا در این رویداد حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که تمام میهمانان ما زبان فارسی را می‌دانند و فردوسی عامل این ماجراست و نشان می‌دهد که برگزاری این همایش‌ها با چهره بین‌المللی در شرایط کنونی می‌تواند به کشور ما که در شرایط خاصی قرار دارد تا چه میزان کمک کند.

باید به چهره جهانی فردوسی توجه کرد

در ادامه این نشست دکتر قیامتی دبیر علمی این همایش طی سخنانی تصریح کرد: فردوسی و شاهنامه اگرچه بزرگترین شناسنامه ملی ماست اما بیش از آن باید به چهره جهانی آن توجه کرد زیرا فردوسی شاهنامه را برای بشر و اخلاق بشر سروده است.

وی خاطرنشان کرد: شاهنامه دادنامه خرد است و باید توجه داشت که ایلیاد دیگر حماسه بزرگ تاریخ با این عنوان که بخوان ای الهه سرود خشم آشیل را... آغاز می‌شود اما شاهنامه فردوسی با عنوان به نام خداوند جان و خرد آغاز می‌شود.

دبیر علمی این همایش عنوان کرد: در سالیان اخیر مساله جاده ابریشم به طرز فزاینده‌ای در حال افزایش است و یونسکو در این خصوص قدم‌های بزرگی برداشته است و امروز تحولات خوبی در این زمینه در تاجیکستان روی داده است.

قیامتی اضافه کرد: همایش ما در روزهای  24 و 25 اردیبهشت برگزار خواهد شد و از 37 نفر از پژوهشگران جهانی و ملی برای شرکت در این برنامه دعوت به عمل آورده‌ایم. سایتی برای دریافت مقالات طراحی شده است و دبیرخانه ما نیز آغاز به کار کرده است و ما از طریق سایت، ایمیل و تلفن در خدمت پژوهشگران هستیم.

دبیر علمی این همایش با بیان اینکه مجموعه‌های مختلفی در این رویداد با ما همکاری دارند؛ گفت: از جمله این مجموعه‌ها می‌توان به دانشگاه خورزمی، دانشگاه فردوسی، سازمان میراث فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، استانداری خراسان رضوی، بنیاد فردوسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بنیاد ایران‌شناسی، مرکز پژوه‌های مجلس شواری اسلامی، موسسه فرهنگی اکو، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، انجمن ترویج زبان فارسی و... اشاره کرد.

وی اظهار کرد: کوشک‌نامه یک حماسه بزرگ ایرانی است که کره‌ای‌ها با استناد به آن مساله جاده‌های ابریشم را پیش کشاندند و به دنیا ثابت کردند که جاده‌های ابریشم فراتر از یک جاده مورد ادعای چین بوده است و این مساله را با استناد به یک اثر ایرانی به رسمیت رسانده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.