وزیر ارتباطات گفت: طبق ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی برای کاهش اثر تحریم‌ها در بخش اینترنت با چند کشور از جمله ترکیه توافقاتی کردیم و مذاکراتی نیز با دیگر کشورهای همسایه از جمله عراق و روسیه در دستور کار است.

توافق جدید برای کاهش اثر تحریم آمریکا بر اینترنت

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مراسم افتتاح هسته شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت:‌ در راستای دستور مرکز ملی فضای مجازی تمامی دستگاه‌های آمریکایی از شبکه ملی اطلاعات حذف شده و مسیریاب‌ها و سوییچ‌های سیسکو از هسته شبکه ملی اطلاعات جمع آوری شده است.
وی افزود: امروز اعلام می‌کنیم که در کل شبکه ملی اطلاعات از هیچ محصول آمریکایی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: از همه خواهش می‌کنم مطالبات سیاسی خود را در شبکه ملی اطلاعات وارد نکنند همچنان که فیلترینگ ارتباطی با شبکه ملی اطلاعات ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت:‌ بنابر ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی درباره کاهش اثر تحریم‌ها در حوزه اینترنت با چند کشور توافقاتی انجام داده‌ایم و با چند کشور دیگر نیز مذاکراتی را در زمینه پیرینگ شبکه در دستور کار است.

وی افزود: در یک سال گذشته پیرینگ با کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است؛ با ترکیه، آذربایجان و عمان توافقاتی داشتیم که ارتباطات به جای انتقال به کشورهای اروپایی به صورت منطقه ای مبادله شود و با کشورهای روسیه، عراق، پاکستان و امارات نیز در حال مذاکره برای توافق هستیم.

جهرمی افزود: همچنین توافقی چهارجانبه در منطقه شامل کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و آذربایجان منعقد شده که از کسب و کارهای نوپا در بازارهای بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خطر پذیر حمایت می‌کند تا بازار کسب و کارهای خطر پذیر در منطقه رشد کند.

وی همچنین با اشاره به وظایف دستگاه‌ها در حمایت از پیام‌رسان‌های بومی گفت:‌ وزارت ارتباطات مسئولیت‌های برای حمایت از پیام‌رسان‌ها بر عهده داشته و از آنها حمایت کرده، اما برخی دستگاه‌های مدعی وظایف خود را انجام نداده‌اند و صرفا مدعی کم کاری وزارت ارتباطات هستند.

وی با اشاره به اقدامات یک‌ساله توسعه شبکه ملی اطلاعات، اعلام کرد: با افتتاح امروز ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از ۶/۸ ترابیت به ۱۸ ترابیت بر ثانیه رسیده و تاخیر بین استانی از ۴۱ میلی ثانیه به ۳۶ میلی ثانیه کاهش پیدا می کند. 

جهرمی گفت: افزایش قابلیت ارائه سرویس از ۳ ترابیت بر ثانیه به بیش از ۸ ترابیت بر ثانیه، افزایش نقاط ارائه خدمات به مشتریان از ۹۰ نقطه به ۱۰۵ نقطه، تمرکز زدایی و توجه به ملاحظات پدافند غیر عامل در طراحی شبکه، پایداری و اطمینان شبکه، طراحی و راه اندازی سیستم مدیریت و مونیتورینگ یکپارچه از قابلیت های دیگر انجام این پروژه در شبکه ملی اطلاعات است.

در مراسم امروز همچنین از بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای خدمات ابری، میزبانی و CDN (مراکز توزیع ترافیک) نیز رونمایی شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.