استاندار تهران گفت: توقع و انتظار قانونی این است که شهرداری تهران با انسجام بیشتر و جدی‌تری به مسئله آسیب‌های اجتماعی ورود کند و در همین رابطه باید جلسه‌ای را با مسئولان شهرداری در این باره داشته باشیم.

بند پی: شهرداری به مسئله آسیب‌های اجتماعی جدی‌تر ورود کند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در یازدهمین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو میلادی به هموطنان مسیحی با اشاره به لزوم مقابله با اعتیاد در جامعه اظهار داشت: اعتیاد، مهم‌ترین معضل و آسیب اجتماعی است که همه دلسوزان جامعه نسبت به مقابله با آن اهتمام دارند.

وی افزود: آسیب‌های جسمی شهروندان با حضور پزشکان حاذق و پیشرفت‌های علم پزشکی، امروز در کشور با بهترین کیفیت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اما نکته مهم درباره وضعیت معتادین، بررسی وضعیت اجتماعی آن‌ها است.

مقام عالی دولت در استان تهران با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره لزوم مقابله با آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: ما به سلامت اجتماعی کم توجه بوده یا اهمیت آن را به صورت شایسته درک نکرده‌ایم. امروز با رشد آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم و اگر رهبری انقلاب به مسئله ورود نمی‌کردند، معلوم نبود که امروز در چه وضعیت به سر می‌بردیم.

محسنی بندپی در ادامه اشاره‌ای نیز به اهتمام ویژه دولت برای مقابله با این آسیب‌ها داشت و خاطرنشان کرد: دولت در این حوزه عزم جدی داشته و گزارش‌های مداوم و منسجمی به محضر رهبر انقلاب ارائه داده است. در تلاش هستیم تا با مهار آسیب‌های اجتماعی، در یک برنامه زمانبدنی منسجم، آن را کاهش دهیم.

استاندار تهران عنوان داشت: اعتیاد برای یک معتاد، بحران هویت ایجاد می‌کند و مسئولان وظیف دارند تا با نگاه همه جانبه علمی و تخصصی، رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دهند. در حالی امروز شاهد ورود سپاه، نیروی انتظامی و سازمان امور زندان‌ها به مسئله مقابله با برخی از آسیب‌های اجتماعی هستیم که در واقع این مهم در اهم وظایف این نهادها نبوده است، اما با انسجام و دغدغه‌مندی مطلوبی به مسئله ورود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید شهرداری تهران با انسجام بیشتری به مسئله ورود کند، اظهار داشت: توقع و انتظار قانونی این است که شهرداری تهران با انسجام بیشتر و جدی‌تری به مسئله ورود کند و در همین رابطه باید جلسه‌ای را با مسئولان شهرداری در این باره داشته باشیم.

محسنی بندپی ادامه داد: البته میزان بدهی‌های شهرداری تهران زیاد است، اما باید برای ارتقا کیفیت زندگی اجتماعی شهروندان از محل دریافت عوارض و دریافتی‌های عمومی هزینه کنیم که این مهم حتی به مراتب از ساختن سازه‌ها و امکانات شهری نیز مهم‌تر و کلیدی‌تر است. اگر همه دستگاه‌ها در حد توان و بضاعت خود به مانند سپاه، سازمان امور زندان‌ها به مسئله ورود کنند، کارها به شکل علمی و تخصصی‌تری پیش خواهد رفت.

مقام عالی دولت در استان تهران همچنین ضمن اشاره به اهمیت جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر و انتقاد از عدم حضور برخی از اعضا، اظهار داشت: تکلیف قانون بر این است که بالاترین مقام مسئولین دستگاه‌های اجرایی عضو در شورا، در جلسات حاضر شوند تا تصمیمات و مصوبات نهایی با همیت ویژه اتخاذ شود. در صورتی که مسئولی به ضرورت امکان حضور در جلسه را نداشت، نماینده تام‌الختیار وی باید در جلسه حضور داشته باشد.

محسنی بندپی یادآور شد: حلقه مفقوده بسیاری از امور در کشور، فقدان نظارت است و در صورت وجود نظارت در برخی حوزه‌ها، مانند ساخت و سازهای غیرمجاز و همین حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات، اگر نظارت کافی وجود داشت، امروز شاهد از دست دادن جوانان رعنای کشور نبودیم.
عدم راندمان لازم در کمپ‌های ترک اعتیاد

استاندار تهران خاطرنشان کرد: در حوزه کمپ‌های ترک اعتیاد، وقتی به سمت تراپی سنترها رفتیم، وضعیت بهتری را به لحاظ مناسبات اجتماعی شاهد بودیم. باید راندمان کیفیت ارائه خدمات را بالا ببریم. باید این نظارت را داشته باشیم تا معتادین متجاهری که مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، پس از طی پروسه سم زدایی، مجددا به دامان آسیب اعتیاد بازنگردند.

وی ادامه داد: باید این پروسه را از مجرا و مبنای علمی و تحقیقاتی پیش ببریم تا محور امور از طریق کارشناسی به پیش برود. باید چهره پایتخت را از آسیب‌اهی اجتماعی زدوده و به وضعیت کودکان کار و خیابان و معتادین متجاهر به شکل علمی و تخصصی با هم افزایی دستگاه‌ها رسیدگی کنیم تا تهران بیش از پیش به شهری زیست پذیر برای شهروندان بدل شود.

محسنی بندپی در پایان نیز ضمن گلایه از عدم همکاری دانشگاه‌ها در غربالگری آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: متاسفانه معاون درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در غربالگری آسیب‌های اجتماعی به شکل درخوری ورود نکردند که انتظار می‌رود در آینده شاهد همکاری دوچندان در این زمینه باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.