ریاست اجرایی دولت افغانستان اعلام کرد که این کشور از تلاش‌های ایران در روند صلح استقبال می‌کند و تهران برای تسهیل مذاکرات بین‌الافغانی تلاش می‌کند.

 دولت افغانستان: ایران برای صلح با طالبان از طریق مذاکرات بین‌الافغانی تلاش می‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اخیرا هیئت طالبان به تهران سفر کرده و با مقامات وزارت خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

ریاست اجرایی دولت افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که جمهوری اسلامی تلاش‌های خود را در روند صلح افزایش داده و افغانستان از این موضوع استقبال می‌کند.

«فریدون خوزون» معاون سخنگوی ریاست اجرایی دولت افغانستان به «رادیو آزادی» گفت: اجماع منطقه‌ای درباره لزوم برقراری صلح در افغانستان در حال گسترش است.

وی افزود: دولت افغانستان از تلاش‌هایی که منجر به برقراری صلح در این کشور شود استقبال می‌کند.

خوزون اظهار داشت: ایران تلاش می‌کند تا زمینه گفت‌وگوهای صلح به مالکیت افغان‌ها با گروه طالبان را فراهم کند که ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

دولت افغانستان به دلیل هماهنگی و اطلاع رسانی مقامات ایرانی از ایفای نقش جمهوری اسلامی در روند صلح این کشور استقبال کرده است.

معاون سخنگوی ریاست اجرایی دولت افغانستان تصریح کرد که ایران درباره تلاش‌های خود در روند صلح به دولت افغانستان جزئیات ارائه داده است.

این در حالی است که دولت افغانستان توسط آمریکا، پاکستان و کشورهای عربی از روند به حاشیه رانده شده است.

در ماهای اخیر روسیه، آمریکا و شماری از کشورهای منطقه بدون هماهنگی و یا در جریان قراردادن دولت افغانستان بارها با نمایندگان طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

طالبان نیز در بیانیه سفر اعضای این گروه به تهران را برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی تائید کرده است.

کارشناسان معتقدند، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش سازنده را در روند صلح این کشور ایفا کند زیرا دولت افغانستان و گروه طالبان نسبت به سایر کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی اعتماد بیشتری دارند.

پیش از این نمایندگان سنا و پارلمان افغانستان نیز درباره حسن نیت پاکستان، آمریکا و کشورهای عربی در روند صلح این کشور ابراز تردید کرده بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.