سارا خادم الشریعه دختر شطرنج‌باز ایرانی بعد از کسب مدال طلای جهان معتقد است به اندازه کافی به این رشته توجه نمی‌شود.

واکنش دختر نابغه شطرنج به یک شایعه؛ میلیاردر نشدم

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، دختری که هنوز ۲۲ سالگی‌اش را هم جشن نگرفته، این روزها نگاه همه جهان را به خاطر نمایش تحسین برانگیزش در رقابت های جهانی روسیه به خود جلب کرده است.

سارا خادم الشریعه بعد از ثبت افتخارات تاریخی در رده جوانان مدتی افت داشت؛ اما گویا با پشتکار و تمرین به روزهای اوج خود بازگشته است. این دختر شطرنج باز ایرانی در مسابقات جهانی سریع و برق آسای روسیه با ۲ عنوان نایب قهرمانی و قهرمانی در مجموع باعث تحسین همه علاقه مندان به ورزش در ایران شد.

با اینکه همچنان مشکلاتی پیش روی سارا خادم الشریعه وجود دارد، او با انگیزه ای بیشتر به رویاهای دست یافتنی اش فکر می کند. به بهانه قهرمانی جهان؛ دقایقی با این دختر پرافتخار شطرنج ایران همکلام شدیم.

در ادامه مشروح صحبت های سارا خادم الشریعه را با خبرنگار "ورزش سه" می خوانید.


۲ سال پیش با پوئن شکنی مدال نگرفتم

۲ سال قبل هم در این مسابقات شرکت کرده بودم و با امتیاز برابر با نفر سوم و فقط به خاطر پوئن شکنی در رده چهارم ایستادم. در این دوره هم برای کسب بهترین نتیجه به روسیه رفتم؛ اگرچه شاید فکر نمی کردم قهرمان شوم. البته اعتماد به نفسم بالا بود چون در بخش سریع و برق آسیا از بخش استاندارد بهتر کار می کنم. سال گذشته هم متاسفانه به دلیل میزبانی عربستان، ما این مسابقات را از دست دادیم.


نزدیک بود بازهم به خاطر عربستان غایب باشیم

امسال هم قرار بود بار دیگر عربستان میزبان باشد؛ اما فدراسیون جهانی شطرنج به خاطر همین مسائل سیاسی و اینکه برخی از کشورها نمی توانند به عربستان سفر کنند، محل مسابقات را به روسیه تغییر داد. فیده در کل نظرش این است که هیچ ورزشکاری نباید به خاطر مسائل سیاسی مسابقاتی را از دست بدهد. جوایز این رقابت ها بالا بود و عربستانی ها هم اسپانسر آن بودند. به خاطر همین جوایز بالا تقریبا همه بزرگان شطرنج در این رقابت ها حاضر بودند و مسابقات سطح بسیار بالایی داشت. در این مسابقات ۵، ۶ تن از قهرمانان سابق شطرنج جهان و قهرمان حال حاضر جهان را شکست دادم.


یک سال افت داشتم؛ الان جزو ۲۰ نفر برتر جهان هستم

من علاوه بر نتایج خوبی که در رده جوانان گرفتم، در همین مسابقات ۲ سال پیش در رده بزرگسالان چهارم شدم. البته در قهرمانی بانوان جهان خیلی بد نتیجه گرفتم. آن مسابقه هم حذفی بود و شاید کمی بدشانسی هم آوردم. فیده در فکر تغییرسیستم آن مسابقات است چون با توجه به حذفی بودن شانس هم در آن دخیل است. به هر حال یک سال افت داشتم و بعد از آن از حدود تیرماه امسال که جام ملت های آسیا برگزار شد، در هر مسابقه ای که شرکت کردم، ریتینگ گرفتم و به همین خاطر الان جزو ۲۰ نفر برتر جهان در رنکینگ هستم.

ایستادن کنار «مگنوس» افتخار بزرگی برایم بود

در این مسابقات من به قهرمانی مجموع رسیدم؛ با اینکه در هر ۲ بخش سریع و برق آسا نایب قهرمان شدم. البته مهمترین مقام در مجموع بود. مگنوس کارلسن هم در بخش مردان قهرمان مجموع شد. برخی می گویند او شاید قویترین بازیکن تاریخ شطرنج جهان باشد. خیلی خوشحالم که در کنار مگنوس توانستم قهرمان شوم و این یک افتخار بزرگ برای من است.


میلیاردی جایزه نگرفتم

متاسفانه برخی بیشتر از اینکه به جایگاهی که من کسب کردم، بپردازم؛ به میزان جایزه ام فکر کردند. اول از همه اینکه به اشتباه اطلاع رسانی شد چون کل جایزه من ۷۰ هزار دلار بود، نه ۹۵ هزار دلار! در هر بخش ۴۰ هزار دلار جایزه تقسیم می شد و در مجموع برخلاف تصوری که ما داشتیم، جایزه قهرمان ۱۴ هزار دلار بود. نوشتند خادم الشریعه یک میلیارد جایزه گرفته، در صورتی که اینطور نبود.


به اندازه همین پول تا به حال از جیب خرج کردم

این جایزه هر چقدر هم که باشد، باور کنید تا به حال آنقدر از جیبم برای شطرنج خرج کردم که تازه شاید حسابم با خودم کمی مثبت شده باشد. قطعا هر شطرنج بازی که این جایزه را می برد، آن مبلغ را در همان راه شطرنج خرج می کند. من هم از این قاعده مستثنی نیستم چون تا الان خیلی از هزینه ها به صورت شخصی بوده و این جایزه شاید آنها را جبران کند.


داشتن یک مربی اختصاصی حداقل خواسته ام است

ایوان سوکولف، مربی هلندی به ایران آمده تا در یک مدت کوتاه روی تمرین ملی‌پوشان نظارت داشته باشد. با اینکه مربی خوبی هست؛ اما به نظرم یک مربی برای ملی‌پوشان مرد و زن نمی‌تواند موثر باشد. البته دست فدراسیون بسته است چون قیمت دلار بالا رفته و استفاده از مربی خارجی سخت است. با توجه به اینکه قهرمان جهان شدم، شاید داشتن یک مربی اختصاصی حداقل انتظارم باشد. البته خودم مربی خصوصی فرانسوی دارم که هزینه‌اش را به صورت شخصی می‌دهم!


به اندازه کافی به شطرنج توجه نمی شود

من تازه به ایران برگشتم. برخی از مسئولان لطف داشتند به فرودگاه آمدند. البته در این چند روز مردم و مسئولان با پیام های محبت آمیز خودشان مرا خوشحال کردند. جا دارد از خانواده ام و همسرم تشکر کنم که مثل همیشه پشتیبان من بودند. مسابقات آزاد جبل الطارق را در پیش دارم که آن هم به خاطر جوایزش از سطح بالایی برخوردار است. فکر می کنم من و دیگر شطرنج بازان خودمان را ثابت کردیم؛ اما هنوز به به اندازه کافی به شطرنج توجه نمی شود.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.