ایران برای تضمین صعود به نیمه نهایی و زورآزمایی با قدرت های بزرگ باید بعنوان صدرنشین صعود کند. این یکی از بهترین قرعه های تاریخ جام ملتها برای ماست.

صدرنشینی ایران راه را برای رسیدن به نیمه نهایی آسان‌تر می‌کند

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، در قسمت‌های قبل هر شش گروه مسابقات را بررسی کردیم. در این قسمت نحوه صعود تیم‌ها و حریفان احتمالی ایران از دور یک هشتم نهایی تا فینال را در دو سناریو بررسی می‌نماییم.

برای اولین بار آغاز مرحله حذفی از یک هشتم نهایی

فرمول برگزاری این مسابقات به این ترتیب است که بعد از انجام 36 بازی (6 بازی در 6 گروه در مرحله گروهی)، از هر گروه دو تیم اول به طور مستقیم به دور بعد صعود می‌کنند. علاوه بر آن، چهار تیم سوم گروه‌های شش‌گانه نیز که امتیاز بالاتری داشته باشند به جمع 12 تیم اول و دوم گروه‌ها پیوسته و 16 تیم مرحله یک هشتم نهایی کامل می‌شود. این نخستین بار است که مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا با 16 تیم و از مرحله یک هشتم نهایی آغاز می‌شود.

رده‌بندی تیم‌های هم امتیاز در مرحله گروهی

در شرایطی که در گروه دو یا چند تیم امتیاز یکسان داشته باشند به ترتیب موارد زیر ملاک رتبه‌بندی تیم‌ها قرار می‌گیرند:

  1. امتیازات بازی‌های رودررو میان تیم‌هایی که امتیاز یکسان دارند.
  2. تفاضل گل بازی‌های رودررو میان تیم‌هایی که امتیاز یکسان دارند.
  3. گل زده در بازی‌های رودررو میان تیم‌هایی که امتیاز یکسان دارند.
  4. اگر بیش از دو تیم امتیاز یکسان داشته باشند و با اعمال شرایط بالا همچنان در شرایط مساوی با یکدیگر قرار بگیرند شرایط زیر اعمال می‌شود:
  5. تفاضل گل با احتساب تمام بازی‌های گروه.
  6. گل زده با احتساب تمام بازی‌های گروه.
  7. ضربات پنالتی؛ تنها در شرایطی که بازی دو تیمی که شرایط کاملاً مساوی دارند در روز آخر باشد.
  8. امتیاز منفی انضباطی بر مبنای زیر:
    • کارت زرد:1 امتیاز منفی
    • کارت قرمز یا دریافت دو کارت زرد: 3 امتیاز منفی
    • کارت قرمز مستقیم:3 امتیاز منفی
    • کارت زرد و کارت قرمز مستقیم:4 امتیاز منفی
  9. رنکینگ قرعه‌کشی.

رده‌بندی جدول مقایسه‌ای تیم‌های سوم

پس از انجام بازی‌های مرحله گروهی تیم‌های سوم هر گروه در یک جدول شش تیمی مقایسه و چهارتیم برتر به 12 تیم دیگر (تیم‌های اول و دوم گروه‌ها) پیوسته و 16 تیم مرحله یک هشتم نهایی کامل می‌شود. رده‌بندی تیم‌ها در جدول مقایسه‌ای تیم‌های سوم گروه‌ها به ترتیب موارد زیر است:

  1. تفاضل گل
  2. گل زده
  3. امتیاز منفی انضباطی
  4. رنکینگ در زمان قرعه‌کشی

15 احتمال برای صعود چهار تیم سوم

در تورنمنت‌های 24 تیمی این که چهار تیم سوم صعود کننده از کدام گروه‌ها باشند و دو تیم سوم کدام دو گروه حذف شوند نقش مهمی در چیدمان تیم‌ها در جدول حذفی دارد.

در مرحله یک هشتم نهایی مطابق برنامه از هم اکنون بازی‌های تیم‌های صدرنشین گروه‌های E وF مشخص شده که بایستی به ترتیب به مصاف تیم‌های دوم گروه‌های D و E بروند. در این مرحله صدرنشین گروه‌های A تا D وضع بهتری دارند و بایستی به مصاف چهار تیم سوم صعود کننده بروند. سرگروهان A تا D بسته به اینکه 4 تیم سوم صعودکننده از کدام 6 گروه باشند مطابق شرایط جدول ذیل در 15 احتمال ممکن حریفان مرحله یک هشتم نهایی خود را خواهند شناخت.

سرگروه‌های A و D آسان‌ترین مسیر  - سرگروه‌های E و F سخت‌ترین مسیر 

به طور کلی در مرحله حذفی، تیم‌های اول گروه‌های A، C و E  در یک سمت جدول و صدرنشین گروه‌های B،DوF در سمت دیگر جدول مرحله حذفی قرار می‌گیرند. از نظر رویارویی صدرنشین‌ها در یک چهارم نهایی (مرحله دوم حذفی)، قرعه صدرنشین دو گروه A و D مناسب‌تر از چهار گروه دیگر است چرا که با فرض اولاً صدرنشینی در گروه و ثانیاً شکست دادن رقبا در گام اول مرحله حذفی، صدرنشینان C و E (کره جنوبی و عربستان) و همچنین صدرنشینان B و F (استرالیا و ژاپن) در مرحله یک چهارم نهایی با هم روبرو می‌شوند. این در حالی است که صدرنشینان A و Dکار به مراتب راحت‌تری دارند. در صورت برتری در مرحله یک هشتم نهایی، صدرنشین گروه D در یک چهارم نهایی با برنده تیم‌های دوم گروه‌هایA  و C و نیز صدرنشین گروه A با برنده تیم‌های دوم گروه‌های B  و F روبرو می‌شود.

بنابراین قرعه و مسیر دو گروه A و D از دو گروه B و C راحت‌تر است چرا که هم در مرحله یک هشتم نهایی با تیم‌های سوم گروه‌ها روبرو می‌شوند و هم در مرحله یک چهارم نهایی با هیچ سرگروهی مواجه نمی‌شوند.

سخت‌ترین قرعه‌ها صدرنشین‌های دو گروه E و F دارند که از یک طرف در مرحله یک هشتم باید با تیم‌های دوم صعود کننده بازی کنند و هم از طرف دیگر در مرحله یک چهارم نهایی باید به مصاف یکی از سرگروه‌ها بروند.

بنابراین هیچ بعید نیست سرگروه‌های B، C، E و F راهی غیر از سرگروهی برای مرحله حذفی خود انتخاب کنند که در این صورت اکثر پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها نادرست می‌شود.

نمای کلی نمودار حذفی جام ملت‌های آسیا 2019 به شکل زیر است.

طبعاً در فرمول 24 تیمی پیش‌بینی تیم‌ها از حریفان احتمالی خود در مرحله حذفی به مراتب سخت‌تر از فرمول 16 تیمی خواهد بود و ممکن است حتی تا اتمام آخرین بازی مرحله گروهی نیز حریفان مرحله حذفی به طور قطع مشخص نشوند. دلیل این مسئله آن است که در پایان بازی‌های دور گروهی شش تیم سوم گروه‌ها در یک جدول با یکدیگر مقایسه می‌شوند و 4 تیمی که امتیاز بیشتری کسب کرده باشند به مرحله حذفی راه یافته و دو تیم سوم حذف می‌شوند. چنان که توضیح داده شد در صورت یکسان بودن امتیازها، تفاضل گل، سپس گل زده، نمره منفی انضباطی و نهایتاً رنکینگ تیم‌ها در زمان قرعه‌کشی در این رده‌بندی مؤثر خواهد بود. بنابراین تا پایان آخرین بازی گروهی و تا مشخص شدن چهار تیم سوم صعود کننده، تیم‌ها حریفان مرحله حذفی خود را نخواهند شناخت.

دو سناریو برای ایران

در اینجا قصد داریم دو سناریو را برای تیم ملی ایران در دو حالت صدرنشینی در گروه D و دومی در این گروه متصور شده و بر مبنای آن در خصوص حریفان احتمالی مراحل یک هشتم نهایی تا فینال گمانه‌زنی نماییم. این سناریوها صرفاً یک گمانه‌زنی بر مبنای سابقه و نتایج گذشته تیم‌ها بوده و بر اساس شرایط کنونی تیم‌ها انجام شده است.

پیش‌بینی اول؛ صعود به عنوان صدرنشین گروه D

در سناریوی اول چنانچه فرض کنیم اتفاق غیرمنتظره‌ای از نوع شگفتی رخ ندهد و تیم ما بتواند صدرنشین گروه D شود، طبق برنامه باید با یکی از تیم‌های سوم گروه‌های B،E  و یا F (احتمالاً عمان، لبنان یا اردن) بازی کند. مطابق جدول فوق، احتمال بازی کردن ایران با تیم سوم گروه B(احتمال 1 به 15) کمتر از دو گروه E و F (هرکدام احتمال 7 به 15) است. این احتمال اندک تنها در شرایطی رخ می‌دهد که تیم‌های سوم هیچ یک از گروه‌های E و F به دور بعد صعود نکنند. بنابراین طبق این فرض، در صورت صدرنشینی، حریف ایران در مرحله بعد به احتمال زیاد تیم سوم گروه‌های F یا E (احتمالاً عمان یا لبنان) خواهد بود که هرچند حریفان راحتی محسوب می‌شوند اما باید توجه داشت سابقه باخت به هر دوی این تیم‌ها در عصر کارلوس کی روش در کارنامه تیم ملی ایران وجود دارد. در صورت پیروزی در اولین بازی دور حذفی، حریف ما در مرحله یک چهارم نهایی، برنده تیم‌های دوم گروهA  و C خواهد بود که به عنوان مثال فرضاً می‌تواند برنده تیم‌های چین با تایلند یا بحرین باشد. در این سناریو در صورت پیروزی در مراحل یک چهارم و یک هشتم نهایی، بازی سخت بازی نیمه‌نهایی است که اگر اتفاقات فوتبالی عجیب و غریبی رخ ندهد احتمال می‌رود برنده ژاپن و استرالیا باشد.

پیش‌بینی دوم؛ صعود ایران به عنوان تیم دوم گروه D

در حالت دوم اگر ایران به عنوان تیم دوم گروه صعود کند برای راهیابی به جمع 8 تیم برتر تحت هر شرایطی بایستی با صدرنشین گروه E (احتمالاً عربستان) بازی کند. باید توجه داشت این فرضیه در حالی مطرح شده است که عربستان در دو دوره اخیر حتی موفق به صعود از گروه خود نیز نشده است! در این سناریو چنانچه ایران به عنوان مثال عربستان را شکست دهد احتمال اینکه برای ششمین بار شاهد "جدال سنتی مرحله یک چهارم نهایی" بین ایران و کره جنوبی بعد از یک دوره وقفه (2015) باشیم نیز وجود خواهد داشت. هر چند حریفان احتمالی ایران در این سناریو عربستان و کره جنوبی رقبای بسیاری سختی برای مراحل 8/1 و 4/1 نهایی هستند اما در صورت پیروزی بر آن‌ها، بازی نیمه‌نهایی با یکی از تیم‌های امارات، سوریه یا ازبکستان خواهد بود که نسبت به مراحل قبل شاید بازی‌های سبک‌تری باشد.

اگر چه در فوتبال هیچ چیز از پیش تعیین شده نیست و کوچکترین جابجایی در رده‌بندی تیم‌ها در مرحله گروهی می‌تواند تمام معادلات را به هم بزند اما برای ایران در مجموع سناریوی دوم مشکل‌تر از سناریوی اول یعنی صدرنشینی در گروه D ارزیابی می‌شود. در سناریوی اول شرایط به گونه‌ای است که دو بازی مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی نسبتاً ساده اما بازی نیمه‌نهایی بسیار سختی پیش روی ایران است اما در سناریوی دوم عکس سناریوی اول، حریفان یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی ایران بسیار سخت اما حریف نیمه‌نهایی به نسبت راحت‌تر است.

سخن پایانی

هر چند روی کاغذ با قیاس قدرت تیم‌ها -به خصوص در رقابت میان تیم‌های درجه یک آسیایی با تیم‌های کم امید درجه دو و سه- در اکثر موارد بتوان برخی تیم‌ها را از پیش برنده دانست اما خلق تنها یک شگفتی یا یک اتفاق غیرمنتظره کافی است تا تمام این پیش‌بینی‌ها به هم بریزد. ذکر این نکته ضروری است که در این بررسی، دو سناریوی مطرح شده برای حریفان مرحله حذفی ایران با پیش‌فرض‌هایی نوشته شده که اگر چه احتمال رخداد آن‌ها زیاد هستند اما در فوتبال نمونه‌های نقض آن کم نیست.

صرفنظر از ساده‌تر بودن مسیر در سناریوی اول یعنی سرگروهی ایران، باید در نظر داشت که فوتبال ملی ما غالباً از انتخاب حریف مرحله بعد خود ضربه خورده و کمتر به یاد داریم بتواند شرایط را مطابق با خواسته خود تنظیم کرده و در نهایت هم موفق شود. آخرین نمونه از این ادعا، اتفاقات عجیب و استثنایی در روز سوم مرحله گروهی فوتبال بازی‌های آسیایی 2018 در جاکارتا بود که نتایج دو بازی ایران-میانمار و عربستان- کره شمالی به گونه‌ای رقم خورد که فوتبال امید ایران را به مسلخ کره جنوبی و سون هیونگ مین فرستاد.

بنابراین در شرایطی که حتی کارت‌های زرد و قرمز مسابقات در حذف یا صعود تیم‌ها، جایگاهشان در جدول رده‌بندی گروه و متعاقب آن تعیین حریفان مرحله حذفیشان نقش دارد، جدا از اینکه این گونه نتیجه‌سازی‌ها در تناقض با روح فوتبال پاک می‌باشد، چندان منطقی نیست که تیم ملی یک کشور جز پیروزی به دنبال نتیجه دلخواه از پیش برنامه‌ریزی شده دیگری باشد.

ذکر این نکته ضروری است که با توجه به احتمال تساوی ایران و عراق در روز پایانی، تعداد گل‌های زده این دو تیم به تیم‌های ضعیف‌تر گروه یعنی یمن و ویتنام و حتی تعداد کارت‌های زرد و قرمز دریافتی نیز در جایگاهشان و حریفان یک هشتم نهایی مؤثر خواهد بود. بنابراین باید دید تیم پر امید ایران در جام ملت‌های 2019 در چه جایگاهی در گروه D مسابقات قرار خواهد گرفت و مضاف بر آن، اتفاقات سایر گروه‌ها چگونه رقم خواهد خورد تا مشخص شود کدام تیم به عنوان حریف مرحله حذفی ایران انتخاب شده و مسیر رسیدن به فینال در مرحله حذفی به چه صورت خواهد بود.

امید است تیم ملی ایران در امارات 2019 با تمام قدرت ظاهر شده و با ارائه یک فوتبال پاک، راه خود را با قدرت تا قهرمانی و شکستن طلسم 43 ساله ادامه دهد.

منبع: ورزش3

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.