مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو گفت: اجرای طرح پرورش‌ ماهی در مخازن سدها، هیچ مجوزی در هیچکدام از سدهای شربی کشور ندارد.

پرورش‌ ماهی در مخازن سدها ممنوع است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، تقی عبادی با اشاره به اینکه وزارت نیرو با اجرای طرح پرورش ماهی در سدهای شرب مخالف بوده و در این رابطه مجوزی صادر نشده است، گفت: ایجاد آلودگی توسط ماهی‌ها و مغذی شدن مخزن سد بر اثر مواد خوراکی و در نتیجه افت کیفیت آب، عمده‌ترین دلایل عدم اعطای مجوز وزارت نیرو به این طرح‌ها است.

وی با اشاره به تغییر شرایط کیفی آب سدها بر اثر اجرای طرح پرورش ماهی در قفس افزود: پسماندهای غذایی و فضولات ایجاد شده توسط ماهی‌ها، می‌تواند منجر به افزایش توده‌های جلبکی، کاهش اکسیژن آب و ایجاد شرایط بی‌هوازی در مخزن شده و باعث افت کیفیت آب و ایجاد بو و طعم در آن شود؛ در نهایت هزینه‌های چند برابر جهت بهبود کیفیت به ویژه برای مصارف شرب هزینه می‌شود. 

مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: در شرایط کاهش ورودی به سدها و به دلیل نوسان‌های تراز آب در مخازن سدها، ناچار به آبگیری از رقوم‌های پایین‌تر هستیم؛ بنابراین با مشکل بی‌هوازی شدن آب به ویژه در لایه‌های پایین مواجه می‌شویم. 

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به کمبود آب در سال‌های اخیر به ویژه سد مارون در استان خوزستان افزود: آب شبکه و زمین‌های کشاورزی در پایین دست سد مارون طی این سال‌ها از طریق نوبت‌بندی تامین شده و تلاش می‌شود با اعمال مدیریت مصرف در این حوضه تامین نیازهای پایین دست کنترل شود. با توجه به اینکه در این حوضه به دلیل عدم تکمیل طرح‌های توسعه‌ای آبرسانی، همچنان برداشت آب شرب از منابع آب خروجی سد مذکور در پایین دست صورت می‌گیرد، حال اگر مشکل کمی آب با مشکل کیفی نیز همراه شود، مدیریت بهره‌برداری بسیار دشوار تر خواهد بود و نارضایتی‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

عبادی تصریح کرد: با توجه به اینکه آیین‌نامه آبزی‌پروری در مخازن سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی با هدف غیر شرب با همکاری وزارت نیرو، سازمان محیط زیست ایران و سازمان شیلات ایران تنظیم و ابلاغ شده است، هر گونه فعالیت آبزی‌پروری در  مخازن با هدف غیر شرب، می‌باید بر اساس مطالعات و فرایندهای تعریف شده در آیین‌نامه مذکور صورت گیرد؛ بر این اساس، تا زمانی که نتایج بررسی‌ها مطابق آیین نامه مذکور، اجرای اینگونه طرح‌ها را تایید نکرده است، اقدام اجرایی به صلاح نبوده و توصیه نمی‌شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.