معاون مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: نخستین جشنواره فیلم «مستند بهشت» به میزبانی مشهد برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره فیلم «مستند بهشت» به میزبانی مشهد برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مسعود زارعیان ظهر امروز در نشست خبری نخستین جشنواره فیلم «مستند بهشت» در پردیس سینمایی هویزه مشهد اظهار داشت: سینما ابزار غنی و قدرتمندی، برای بیان سیاست‌ها، اعتقادات، بیان دیدگاه‌ها، مفاهیم و معارف است.

دبیر جشنواره فیلم مستند بهشت گفت: فیلم‌ها و مستندهایی ساخته و سفارش داده شده، اما خلاء آثار همچنان مشهود است و حضور پیشکسوتان در جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود می‌تواند سبب بالا رفتن اعتماد به نفس فیلم‌سازان جوان شود.

زارعیان با اشاره به مناسبت‌های مختلف که به واسطه وجود بارگاه منور رضوی اتفاق می‌افتد افزود: با وجود مناسبت‌هایی مانند پیاده‌روی زائران، ولادت امام رضا (ع)، لحظه تحویل سال و...که با جمعیت میلیونی اتفاق می‌افتد می‌توان ظرفیت تصویری عظیمی ایجاد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای سینمایی مستند که سبب استقبال و استفاده موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس از این ظرفیت‌ها شده اضافه کرد: آرشیو مناسبی در مشهد موجود نیست؛ سینمای مستند  که سینمای اندیشه و تأمین کننده حافظه تصویری ملت ایران است نیاز به تخصص دارد تا در تاریخ حافظه‌ها ثبت شود.

زارعیان خاطرنشان کرد: باید با تصویر مناسب برای نسل‌های آینده جریانات مختلفی را شکل دهیم اما زمانی که آرشیوی شکل نگرفته است آماده و فراهم کردن آن توسط فیلم سازان مشکل خواهد بود.با وجود فعالیت جشنواره‌های فیلم کوتاه دینی، جشنواره دینی رویش و جشنواره رضوی در غالب برنامه‌ها به صورت هماهنگ و تخصصی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: این جشنواره در یک جریان آکادمی و تخصصی در ۵ بخش، مسابقه ملی مربوط به آثار مستند به مدت ۴۰ دقیقه، آثار موبایلی به مدت ۶۰ ثانیه، مرور آثار شاخص سال‌های گذشته، تجلیل ازیک فیلم سازپیشکسوت و کارگاه های تخصصی که دارای ۲ دوره است پوشش داده می شود و برگزار می شود.

وی با اشاره به سامان‌دهی آثار و تولیدات و آثار محدود حرم مطهر رضوی و گلایه مستندسازان ادامه داد: در بخش آثار موبایلی با استفاده از فضای مجازی که برای اولین بار اجرا می‌شود می‌توان آثار خوبی را خلق کرد و در کارگاه‌های تخصصی که یک دوره برگزار شد میزبان ۲۵ مستندساز بودیم.

 دبیر جشنواره مستند "بهشت" با اشاره به اثرات فیلم سازان و مستند سازان که با محوریت ولایت امام رضا(ع) خلق شده است تصریح کرد:دوره دوم کارگاه‌ها با عنوان" تجربه دینی "برگزار می‌شود که آخرین مهلت ثبت نام فردا است و ثبت به این  صورت است که مستندسازان با ارسال رزومه خود و بررسی آن توسط انجمن  به کارگاه‌ها معرفی می‌شوند.

زارعیان با اشاره به همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و صدور گواهینامه با امضا این انجمن گفت: این جشنواره با همکاری مرکز گسترش سینمای تجربی، شبکه مستند سیما، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، اداره کل فرهنگ و ارشاد، انجمن سینمای جوانان ایران، پردیس سینمایی هویزه و پایگاه خبری هفت سینما انجام می‌شود.

وی بیان کرد: مهلت ثبت نام در این جشنواره تا ۳۰ دی ماه است و تمدید نمی‌شود، مهلت ارسال آثار ۱۵ بهمن ماه و زمان برگزاری کارگاه‌ها نوزدهم، بیستم و بیست و یکم دی‌ماه، اکران فیلم‌ها هفتم تا نوزدهم اسفندماه و اختتامیه نیز در مشهدمقدس برگزار می‌شود.

زارعیان با اشاره به اولویت موضوع که حرم مطهر رضوی و زیارت است افزود: در بخش آثار موبایلی با حذف دوربین‌های حرفه‌ای می‌توان بدون مانع به زائر نزدیک شد و واقعیت را ثبت کرد. مجوزها طوری تدوین شده که فیلم‌سازان و عکاسان در ساعات مشخص و تقسیم‌بندی شده در حرم مطهر رضوی حضور داشته باشند.

انتهای پیام/ ز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.