مراسم نکوداشت پیشکسوت مرمت بناهای تاریخی و معماری سنتی ایران استاد محمدقاسم اخوی یان با حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، معاونان و دیگر مسئولان استان و شهرستان برگزار شد.

آئین نکوداشت پیشکسوت مرمت بناهای تاریخی و معماری سنتی  ایران برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین  ابوالفضل مکرمی فر مراسم نکوداشت پیشکسوت مرمت بناهای تاریخی و معماری سنتی  ایران استاد محمدقاسم اخوی یان، گفت: به خلاقیت ها و دستان توانای استاد اخوی یان که بیش از نیم قرن برای معماری سنتی ایران تلاش کرده، درود می فرستم.

وی ادامه داد: استاد اخویان انسانی بزرگ، مخلص، خلاق، راستگو، درستکار و بی ادعاست که حضور، تلاش و زندگی اش تلنگری برای ماست تا بزرگانی هم چون استادرا که در گوشه گوشه شهر زندگی می کنند قدر دانی کنیم.

وی بر ضرورت بهره مندی بیشتر از این پیشکسوتان تاکید کرد و افزود: استاد اخوی یان را در کشورهای های اروپایی بیشتر از ایرانی ها و خراسانی ها می شناسند، استاد اخوی یان به صفحه اول بسیاری از روزنامه ها و مجله های تخصصی معماری ایتالیا رفته است اما در خراسان کمتر این دانش و توانایی اش ارج نهاد شده است.

وی به توجه ویژه میراث فرهنگی به نیشابور اشاره کرد و گفت:  در نیشابور انسان های بزرگی هم چون استاد اخوی یان وجود دارند و تلاش ما این است از فردی که بیش از نیم قرن تلاش کرده میراث دار و میراث بان فرهنگ و تاریخ  این سرزمین باشد و عمرش را صرف احیای هویت نیشابور و باز آفرینی هویت نیشابور کرده قدر دانی کنیم.

 وی به برهثخی آثار برجای مامده از استاد اشاره کرد و یاد اورشد: بخشی از یادگاری های تاریخی شهر ما نیشابور مربوط به اوست.

وی ادامه داد: آجرتراشی نیشابور که خاص خلاقیت های استاد اخوی یان است را در فهرست ملی به ثبت رسیده است و وقتی یک اثر در فهرست ملی به ثبت می رسید به این معناست که تمام کشور صاحب، حافظ و قدر دان این هنر می شوند.

وی با بیان این که ما امروز در برابر این انسان بزرگ می ایستیم و تعظیم می کنیم، گفت: این جزو وظایف ماست که زحمات بزرگان را در زمان حیات شان قدر بدانیم.

 وی افزود : استاد اخوی یان یک سبک هنری آجر کاری را به یادگار گذاشته اند و از طرفی در سازمان جهانی یونسکو میراث به نام میراث زنده بشری ایجاد شده است که افراد را در زمان حیات به عنوان میراث زنده بشری قرار می دهند.

وی تاکید کرد: پیشنهادم این است که سیمرغ استاد اخوی یان که با هنر خود استاد ساخته شده،   ازسوی شهرداری خریداری شود و در مکانی مناسب نصب شود و اگر در این شهر امکانش وجود ندارد درشهر گردشگری مانند کیش به نمایش بگذاریم تا هنر این مرد را دیگران نیزبشناسند.

مکرمی فر با اشاره به همکاری و پشتیبانی فرمانداری و شورای شهر و شهرداری نیشابور گفت : از همکاران اداره میراث فرهنگی نیشابور و روابط عمومی اداره کل که این مراسم رابرگزار کردند نیز قدر دانی می کنم.


هم چنین سعید شیبانی معاون استاندار و فرماندار نیشابور با قدردانی از این نکوداشت و همراهی مدیران و مردم برای برگزاری این مراسم گفت: برای استاد آرزوی سلامتی و طول عمر داریم، به جایگاه هنروندان به ویژه پیشکسوتان را ارجع می گذاریم.

وی افزود: سرعت تحمیلی زندگی عصر جدید فرصت ایستاد و نظر کردن و تامل کردن را برای انسان امروزی فراهم نکرده است و این شتاب و سرعت و فرصت پیدا نکردن برای ما در قالب تاریخ و فرهنگ که ریشه عمیقی در سنت داشتیم نگرانی و اضطراب و اسیب فراهم کرده است، این نگرانی و آسیب در میانه مدرن و سنتی ما را نگه داشته است و در این میانه گرفتار شدیم.

وی ادامه داد: این که در این میانه کسانی همت کنند و فرصتی را فراهم کنند و بستری را مهیا کنند تا کنار هم بنشینیم تا از هنرهای سنتی  فرهیختگان را توجه کنیم داری ارزش و احترام است.

شیبانی گفت: در این میانه پر از ضطراب و نگرانی لختی را برای کنار هم نشستن فراهم کرده است تا به این سنت های دیرینه و فاخر ارج بنهیم.

وی با اشاره به جایگاه این پیشکسوت مرمت باهای تاریخی و معماری سنتی اظهار کرد: استاد اخوی یان ریشه عمیق معنوی و فرهنگی ماست.

 در پایان مراسم از سوی نمایندگان مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و بخش خصوصی میراث فرهنگی و گردشگری  لوح تقدیر و هدایایی به استاد اخوی یان اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.