انتشار گزارش‌های متعدد از وضعیت فاضلاب شهرک چرمشهر مشهد سرانجام معاون وزیر صمت را از پایتخت به مشهد کشاند تا از نزدیک شاهد روند اجرای پروژه ساخت تصفیه خانه شهرک چرمشهر باشد.

وعده حل مشکلات فاضلاب چرمشهر تا ۹ ماه آینده

با این پیش زمینه اگر قرار بر این باشد که از ۷ صبح دنبال خبر حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و بازدیدش از شهرک‌های صنعتی مشهد باشی تا اسم شهرک چرمشهر به میان می‌آید نگاه‌ها همه سمت بزرگ‌ترین معضل و مشکل این شهرک یعنی سرنوشت فاضلاب مرگبار و خطرناک چرمشهر می‌چرخد. قطعاً همه خبرنگارانی که دیروز همراه محسن صالحی نیا که ذیل معاونت وزارت صمت، مدیرعاملی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را نیز عهده دار است توقع داشتند وقتی مدیر هم استانی شان در وزارتخانه از پروژه مهم تصفیه خانه چرمشهر بازدید می‌کند همراهش باشند تا بلکه وقتی صالحی نیا در جو تصفیه خانه قرار می‌گیرد از او در مورد آنچه که در آنجا می‌گذرد و فاضلاب مرگبارش که راهی کشف رود می‌شود، پرسش کنند.

 ورود خبرنگاران به تصفیه خانه چرمشهر ممنوع!

جالب اینجاست که تیم خبری که برای پوشش حضور معاون وزیر دعوت شده بودند از مرحله اول بازدید وی که مراحل انتقال فاضلاب مرگبار به کشف‌رود بود محروم شدند و فقط از مرحله دوم بازدیدها موفق به پوشش این بازدید شدند. این یعنی خبرنگاران نباید وارد سایتی می‌شدند که در حال حاضر مرگ به کشف رود صادر می‌کند!

خبرنگار و عکاس ما نیز که کنجکاوانه پیگیر موضوع بودند نیز با ممانعت نگهبانان مجموعه موفق به ورود به پروژه تصفیه خانه چرمشهر نشدند! اگر چه ما در روزنامه قدس پیشتر با انتشار گزارش‌های متعددی از روند ساخت تصفیه خانه چرمشهر مردم و مسئولان را از چند وچون آنچه که دراین تصفیه خانه می‌گذرد آگاه ساختیم و تا تحقق این موضوع بازهم این کار را خواهیم کرد، اما دیروز وقتی از حضور خبرنگارما به داخل سایت پروژه ممانعت می‌شود توجیه آن چیزی نمی‌تواند غیر از این باشد که اتفاقاتی در آنجا دارد می‌افتد که نمایندگان افکار عمومی نباید از آن آگاه شوند! یا اگر این فرض را هم نادیده بگیریم قطعاً این مورد خواهد بود که واهمه‌ای از مواجهه خبرنگاران با معاون وزیر در سایت پروژه وجود داشته که از حضور آن‌ها جلوگیری شده است.

خبرنگارانی که دغدغه‌ای جز به ثمر رسیدن هرچه زودتر پروژه تصفیه خانه چرمشهر ندارند و حتی در اولین مواجهه با صالحی‌نیا از دغدغه رسیدن تجهیزات و اختصاص بودجه و ارز برای پروژه چرمشهر پرسش می‌کنند.

  ورود ادامه‌دار فاضلاب چرمشهر به کشف رود تا ۹ ماه آینده

پاسخ معاون وزیر به این پرسشگری خبرنگار ما رسیدن تمامی تجهیزات مورد نیاز تصفیه خانه چرمشهر تا پایان سال جاری است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از پیشرفت بالای ۷۰ درصدی سازه‌های پروژه خبر می‌دهد و شهریور سال آینده را زمان افتتاح پروژه تصفیه خانه شهرک چرمشهر مشهد اعلام می‌کند. این به آن معناست که حداقل ۹ ماه دیگر فاضلاب مرگبار چرمشهر میهمان کشف‌رود و مردم همجوار آنجاست!

صالحی نیا در مورد این پرسش که پیگیری برای اختصاص ارز مورد نیاز برای واردات تجهیزات تصفیه خانه به کجا ختم شد نیز با ابراز این موضوع که ارز دولتی فقط به کالاهای اساسی مورد نیاز اختصاص داده می‌شود و این مورد در ردیف ۲۹ گانه کالاهای اساسی نیست از پیگیری‌ها برای استفاده از ارز نیمایی برای خرید مایحتاج تصفیه خانه چرمشهر گفت: سرنوشت ۱۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که در سفر رئیس جمهور به مشهد مصوب شده بود نیز در اظهارات مهندس مهدیزاده، مدیرعامل شرکت شهرک‌های خراسان رضوی مشخص شد که هنوز در ردیف تخصیص‌های ملی قرار دارد و پرداختی در این مورد انجام نشده است و البته مدیرعامل از انجام پیگیری‌ها برای وصول این مصوبه خبر داد.

  مواد اولیه و مشکلات ارزی گلایه تولید کنندگان

بازدید از واحد تولیدی منسوجات چرمی در شهرک چرمشهر مشهد، حضور در شهرک صنعتی مشهد (جاده کلات) بازدید از خط تولید دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و مراحل فاز چهارم این شهرک و حضور در شهرک صنعتی توس با محوریت شنیدن ناگفته‌های برخی از فعالان صنعت چاپ و در پایان بازدید از شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی و افتتاح واحد آموزشی ساخت جواهرآلات برنامه دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

برنامه‌ای که قسمت اعظم گله‌گذاری‌های صنعتکاران سمت وسوی ارزی داشت و این که توانایی آن‌ها در تهیه مواد اولیه‌ای که قرار است از خارج وارد شود چنان سخت و دشوار شده که حتی حرف از تعطیلی واحدشان طی یکی دو ماه آینده می‌زدند.

عمده پاسخ صالحی نیا به این گلایه‌ها تلاش برای ثبت سفارش‌ها در سامانه نیما و دریافت ارز نیمایی برای سهولت انجام مایحتاج وارداتی بود. موضوعی که حتی برخی از صنعتکاران از جمله برخی از فعالان صنعت چاپ از آن اطلاع چندانی نداشتند و با توضیحات معاون وزیر قدری به آینده کاریشان امیدوار می‌شدند.

  حفظ و ارتقاء محیط زیست، اولویت مهم نواحی صنعتی

مسعود مهدی زاده مقدم مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی، در این بازدید از اولویت قرار دادن مسائل زیست محیطی در نواحی صنعتی و شهرک‌های تحت پوشش گفت.

وی در این مورد اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اصلی ما در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مسئله محیط زیست بوده و تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقای آن انجام خواهیم داد. وی تصریح کرد: اجرای پروژه ارتقاء و توسعه تصفیه خانه چرمشهر با اعتبار بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال از سال ۹۶ آغاز شده و در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۵۰ در صدی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی با بیان اینکه این تصفیه خانه در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار احداث شده است گفت: فرایند تصفیه آن به روش تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بوده و تمام فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر به این تصفیه خانه وارد می‌شود.

مهدی زاده مقدم ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان با برخورداری از ۸ تصفیه خانه صنعتی، فاضلاب ۱۴ هزار متر مکعب را در شبانه روز تصفیه می‌کند.

 خودکفایی ایران در عرصه طراحی طلا و جواهر

همچنین معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: با افتتاح واحد طراحی طلا و جواهر بسیاری از مشکلات مربوط به طراحی و توسعه گوهر سنگ‌ها برای ورود به بازارهای خارجی برطرف خواهد

شد.

مجید علیخواه معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در حاشیه افتتاح واحد طراحی طلا و جواهر با بیان اینکه ایران کشور چهارم گوهرسنگ‌هاست، گفت: صادرات کشورمان در این حوزه هشت صدم درصد است که این فرصت بسیار خوبی برای کشورمان است تا در این حوزه فعالیت‌های بیشتری کند.

وی با بیان اینکه، پیش از این در حوزه گوهرسنگ‌ها تمامی طرح‌ها از کشورهای خارجی خریداری می‌شد، افزود: برای اولین بار در استان با حضور استاد بین‌المللی نحوه طراحی جواهر، طلا و گوهرسنگ‌ها آموزش داده می‌شود.

علیخواه با اشاره به توسعه این بخش در واحدهای دیگر گفت: واحد تحقیق و توسعه‌ سنگ‌های قیمتی نیمه قیمتی، بخش آموزش تخصصی تراش برای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، شبکه تأمین مواد اولیه و بخش فروش برای ایجاد ارزش افزوده در دو هفته آینده نیز افتتاح خواهد شد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به وضعیت مطلوب کشورمان در حوزه‌ سنگ‌های زینتی، این حوزه می‌تواند ارز آوری خوبی را برای کشورمان داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.