مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در حال حاضر پرسنل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ماه‌هاست که حقوق خود را نگرفته‌اند و این در ادامه کار مشکل ایجاد می‌کند

پرسنل انتقال خون خراسان رضوی ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند
به گزارش قدس آنلاین ، سید حمیدرضا اسلامی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد، که در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: همکاران من در سازمان انتقال خون با وجود کمبود شدید منابع سعی می‌کنند با کار شبانه‌روزی و ۳ شیفتی خود، نسبت به تامین خون سالم برای بیمارستان‌ها انجام وظیفه کنند.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر 59 بیمارستان استان و 6 دانشگاه علوم پزشکی و نیز استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان از خدمات انتقال خون خراسان رضوی بهره می‌برند، ادامه داد: افرادی هستند که نسبت به‌اهدای خون به‌صورت فعال مشارکت دارند و اکنون 6 پایگاه در مشهد و 5 پایگاه نیز در شهرستان‌ها فعال است و اخیرا در تربت جام نیز پایگاه جدید احداث شد.

وی اظهار کرد: شرایط اهدای خون ساده است و باید حداقل 50 کیلوگرم وزن و میانگین سنی نیز از 18 تا 60 سال است، سال گذشته بیش از 180 هزار نفر برای اهدای خون در استان مراجعه کردند که 140 هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند.

اسلامی عنوان کرد: برای ما دو مسئله حائز اهمیت است، یکی اینکه فرد اهداکننده در اثر اهدای خون دچار مشکل نشود و دوم اینکه خون وی برای فردی که نیاز دارد نیز مشکلی ایجاد نکند و بر این اساس، شرایط دقیق و وسواسی را برای اهدای خون داریم و در چند مرحله خون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: اکنون فقط 5 درصد خون به‌صورت خون به‌بیمارستان اهدا می‌شود و 95 درصد باقیمانده تبدیل به‌فرآورده می‌شود و بعضا داروهای مهمی از این طریق و از طریق پلاسمای خون تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته 352 هزار کیسه خون و فرآورده در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته و همواره در شرایط حساس و ضروری، تراکم مراجعه‌کننده را داشته‌ایم.

اسلامی خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که در زمان انتظار نوبت، پمفلت‌ها و جزوات آموزشی را مطالعه کنند تا اطلاعات آنها نسبت به‌شرایط اهدای خون افزایش پیدا کند و کمتر دچار مشکل شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه اهدای خون فواید بسیار زیادی دارد، تصریح کرد: کسانی که اهدای خون انجام می‌دهند، سیستم خون‌سازشان فعال می‌شود و کمتر دچار مسائل پزشکی و سکته می‌شوند، افرادی را داریم که 120 تا 130 بار در طول عمرشان خون اهدا کرده‌اند و سیستم خون‌ساز آن‌ها بسیار فعال است.

وی ادامه داد: 352 هزار کیسه خون به 59 بیمارستان استان و نیز استان‌های نیازمند ارسال شده و خیلی از موارد نیز پیش‌بینی نشده است.

اسلامی یادآور شد: با همت مردم و شهروندان همیشه این آمادگی را داریم که برای چند روز آینده خون را در ذخایر استراتژیک خود داشته باشیم و باید در فصول سرد سال میزان مراجعات بیشتر شود، زیرا استان ما یک قطب درمانی کشوری و جهانی است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عمل‌های جراحی و به‌ویژه قلب و زنان و زایمان نیاز به‌خون و فرآورده‌های خونی زیادی دارد و فقط بیمارستان امام رضا(ع) در سال گذشته حدود 54 هزار، بیمارستان قائم ۴۱ هزار و بیمارستان رضوی 22 هزار کیسه خون استفاده کردند.

وی گفت: برای هر عمل جراحی قلب حداقل باید 10 کیسه خون رزرو داشته باشیم، نوبت عمل جراحی قلب در خراسان رضوی ظرف 10 تا 15 سال قبل، حدود یک سال نیاز به انتظار داشت اما امروز نوبت به‌چند روز رسیده و این یکی از افتخارات کشور ما و به‌علت ذخایر خوب خونی است.

اسلامی افزود: بحث دیگر ما تکنولوژی پلاسماست، تا ۳ سال پیش از خراسان رضوی برای دریافت داروهای بیماران خاص پلاسما صادر نمی‌شد، اما از ابتدای سال تا اکنون ۱۰۲ کیسه پلاسما از استان به آلمان فرستاده‌ایم تا از آنها دارو بسازند و بفرستند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تهیه این پلاسما کار ساده‌ای نیست و استانداردهای بالایی لازم دارد و همکاران ما با وجود اینکه حقوقشان به‌تعویق افتاده، باز هم سخت کوشانه کار کرده‌اند و ما را یاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قبلا بیمارانی که به‌سرطان خون مبتلا می‌شدند در مدت کوتاهی فوت می‌کردند، اضافه کرد: اکنون این گونه نیست و با پیشرفتی که در بحث سلول‌های بنیادی داشته‌ایم، از خون‌های اهدایی سلول‌های بنیادی را جدا می‌کنیم و به مغز استخوان این افراد پیوند می‌زنیم و درمان می‌شوند.

اسلامی افزود: یک فرد ۶۰ ساله به‌طور متوسط بین ۶ تا ۱۰ بار در طول عمرش سلول‌های سرطانی در بدنش تشکیل می‌شوند، اما اینکه یک نفر سرطان می‌گیرد و یک نفر سالم است بستگی به‌سلول‌های ضدسرطانی دارد که در بدن بعضی افراد مانند اهداکنندگان خون بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: در سال گذشته از ۱۴ هزار نفر اهداکننده، ۷۷ هزار نفر کسانی بودند که بیش از ۳ بار خون اهدا کرده بودند، یعنی اهداکننده مستمر بودند و ما تلاش داریم این اهداکنندگان مستمر را به‌دلایلی مانند سلامت بیشتر خونشان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه یک ذهنیت اشتباه در جامعه و بین زنان وجود دارد که تصور می‌کنند نمی‌توانند به‌خاطر خونریزی ماهانه، اهداکننده خون باشند، افزود: به‌خاطر همین ذهنیت غلط سهم زنان استان در اهدای خون فقط ۶ درصد است و ۹۴ درصد اهداکنندگان خون در استان مردان هستند، این در حالی است که آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد این نسبت اهدای خون بین زنان و مردان سایر کشورها تقریبا یکسان است.

اسلامی تاکید کرد: برای سازمان انتقال خون هم سلامت اهداکننده مهم است و هم تامین خون مورد نیاز بیماران و اگر زنان و مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون در بررسی‌هایی که انجام می‌شود همکاران ما تشخیص دهند کوچکترین مشکلی برایشان ایجاد می‌شود اجازه اهدا نمی‌دهند، همان‌طور که در سال گذشته از مجموع ۱۸۰ هزار مراجعه‌کننده، فقط ۱۴۰ هزار نفر واجد شرایط اهدا تشخیص داده شدند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: استاندار سابق خراسان رضوی نسبت به‌بحث انتقال خون توجه و دغدغه داشتند و حتی خودشان جزو اهداکنندگان مستمر سازمان بودند که هر ۳ ماه یک بار برای اهدای خون مراجعه می‌کردند، ما انتظار داریم استاندار جدید نیز نسبت به‌بحث انتقال خون و فرآورده‌های خونی که جزو مسائل اورژانسی در بیمارستان‌هاست توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: به‌عنوان متولی تامین خون در استان از مردمی که همیشه در صف اول هستند تشکر ویژه دارم، اگر همراهی شما مردم خوب نبود ما قطعا نمی‌توانستیم در سال گذشته ۳۵۲ هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران تامین کنیم و امیدوارم این همت دغدغه در مسؤولان استانی و کشوری هم ایجاد شود، در حال حاضر پرسنل سازمان انتقال خون خراسان ماه‌هاست که حقوق خود را نگرفته‌اند و این در ادامه کار مشکل ایجاد می‌کند.

منبع :فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.