رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: علی‌رغم اختصاص تنها ١٥درصد بودجه فرهنگی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بار تمامی پاسخگویی‌ها بر عهده این وزارتخانه است.

بخش محدودی از بودجه فرهنگی در اختیار ارشاد است

به گزارش قدس آنلاین ، محمد جواد استادی درباره حوزه پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگی ضمن اشاره به این نکته که تنها ۱۵ درصد بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهار کرد: عملا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور مسئولیت کلیه امور فرهنگی را بر عهده داشته و به عنوان مثال هر زمانی که نقدی نسبت به فعالیت‌ها و وضعیت فرهنگی کشور وجود دارد پیکان نقدها به سمت این وزارت خانه جهت‌گیری می‌کند. در حالی که از لحاظ اعتبار و بودجه فرهنگی درصد محدودی را در اختیار دارد.

استادی با اشاره به ویژگی‌های اختصاصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره وزارت جناب آقای دکتر سید عباس صالحی گفت: تقویت عقلانیت و تاکید بر نگاه‌های تخصصی و کارشناسی در حوزه هنر و همچنین همه جانبه‌نگری و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر فرهنگی موضوعی است که در دوره وزارت آقای صالحی همواره مورد توجه و تاکید جدی بوده است.

استادی ادامه داد: به عنوان نمونه کلان طرح گفت‌وگوهای فرهنگی به مثابه ابزار حل مسئله از اقدامات بسیار ارزشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سه سطح در کل کشور با رویکرد دست‌یابی به راهبردهای حل مسایل فرهنگی مرتبط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی گردیده است. اجرای چنین پروژه‌ای نمایانگر مجموعه‌ای از ویژگی‌های اختصاصی دوره وزارت آقای صالحی است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در ادامه بر جایگاه بی بدیل هنر در فضاهای شهری تاکید کرد و افزود: همانطور که وزیر محترم تاکید کرده‌اند فرهنگ و هنر به مثابه روح شهر است. لذا تلاش داریم تا در این راستا برنامه‌هایی را عملیاتی سازیم. از جمله با گفت‌وگوهای سازنده‌ای که با اداره امور هنری شهرداری مشهد داشتیم نسبت به تقویت پیوند هنر و مباحث شهری توافق کردیم. همچنین برگزاری نشست‌های گفت‌وگو محور با موضوع رابطه هنر و شهر با حضور اساتید برجسته ملی و بین‌المللی و با رویکرد دستیابی به پیشنهادات عملیاتی چگونگی بهره بردن از هنر در شهر از موارد مهمی است که با همکاری خوب شهرداری اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات عملکردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه و البته تقویت اقتصاد هنر خاطر نشان کرد: طرح‌هایی تحت عنوان پروژه‌های گذرهای فرهنگ و هنر برنامه‌ریزی شده است که از جمله اقدامات شاخص و و ویژه این وزارت خانه است.
 
استادی تصریح کرد: ارائه و عرضه آثار هنرمندان در مجموعه‌ای تحت عنوان یک گذرگاه علاوه بر اینکه دسترسی افراد را به این مجموعه‌ها آسان‌تر می‌نماید و هویت هنری شهر را تقویت می‌کند می‌تواند به لحاظ اقتصادی برای هنرمندان موثر و مفید باشد.

وی با اشاره به تاکید جدی بر اهمیت اقتصاد هنر، فعال‌سازی این بخش را داری اهمیت دانست و گفت: موضوع مشاغل خانگی و حمایت از آن‌ها در قالب وام‌های بانکی از جمله اقدامات ارزشمند دولت است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشته است.

استادی همچنین عنوان کرد: تاکید آقای رییس جمهور بر تفکیک نگاه‌های امنیتی در فضای هنر بسیار ارزشمند است و باید تمام تلاش خویش را در این زمینه به کار برده و به هنر و هنرمند اعتماد کنیم. از جمله این که بسیاری از امور باید به خود هنرمندان واگذار شود تا از سوی خود ایشان به نتیجه برسد. در دولت آقای روحانی در این زمینه و در جهت تقویت هنرمندان تلاش‌های بسیار خوبی نیز صورت گرفته است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.