از امشب رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با حضور ۲۴ تیم در امارات آغاز می‌شود و دو تیم امارات میزبان مسابقات و بحرین در ورزشگاه زاید ابوظبی به مصاف هم می‌روند.

 بررسی تمام بازی‌های افتتاحیه جام ملت‌های آسیا

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، این یادداشت به بررسی تمام بازی‌های افتتاحیه جام ملت‌های آسیا در ۱۶دوره گذشته پرداخته است.

استرالیا ۲۰۱۵

استرالیا ۴-۱ کویت

روز ۹ ژانویه ۲۰۱۵ در آمی پارک ملبورن بازی افتتاحیه میان استرالیا و کویت به قضاوت روشن ایرماتوف ازبکستانی برگزار شد. در این بازی که تنها کمی بیش از ۲۵ هزار نفر تماشاگر داشت حسین فاضل کویت را در دقیقه ۸ از میزبان قدرتمند پیش انداخت اما گل‌های تیم کیهیل، ماسیمو لونگو، مایکل یدیناک و جیمز ترویسی میزبان را به یک پیروزی پرگل و قاطع در دیدار افتتاحیه رساند. ماسیمو لونگو بهترین بازیکن این بازی شناخته شد. در پایان کویت از راهیابی به دور بعد بازماند اما استرالیا به فینال رسید و با غلبه بر کره جنوبی قهرمان شد.

قطر ۲۰۱۱

قطر ۰-۲ ازبکستان

روز ۷ ژانویه ۲۰۱۱ در استادیوم بین المللی خلیفه دوحه قطر میزبان ازبکستان بود. یوییچی نیشیمورای ژاپنی قضاوت این بازی را به عهده داشت و بیش از ۴۷ هزار نفر از آن بازی را در ورزشگاه دیدند. قطر برونو متسو در آن بازی نتوانست نتیجه خوبی بگیرد و با گل‌های عادل احمدف و سرور جپاروف مغلوب ازبک‌ها شد. تیم قطر در مرحله یک چهارم نهایی این جام حذف شد و ازبکستان در پایان این رقابت‌ها در رده چهارم قرار گرفت.

تایلند-ویتنام-مالزی-اندونزی ۲۰۰۷

تایلند ۱-۱ عراق

استادیوم راجامانگالای شهر بانگکوک در روز ۷ جولای ۲۰۰۷ شاهد آغاز تورنمنتی با چهار میزبان بود. تورنمنتی که در تایلند شروع و در اندونزی به پایان رسید. در بازی افتتاحیه که قضاوت آن را که ون جونگ چول کره ای به عهده داشت. میزبان توسط سوتی سوک سومکیت در دقیقه ۶ از روی نقطه پنالتی پیش افتاد اما یونس محمود در دقیقه ۳۲ کار را به تساوی کشاند و این بازی با همان نتیجه به پایان رسید. این بازی در حضور سی هزار نفر تماشاگر برگزار شد و در نهایت گلزن تایلندی‌ها بهترین بازیکن زمین شد. در این جام تایلند میزبان از صعود به دور بعد بازماند و عراق به قهرمانی رسید.

چین ۲۰۰۴

چین ۲-۲ بحرین

۱۷ جولای ۲۰۰۴ در ورزشگاه کارگران پکن در حضور ۴۰ هزار تماشاگر دو تیم چین و بحرین به تساوی ۲-۲ رسیدند. دو تیمی که در نهایت به جمع چهار تیم برتر جام هم رسیدند اما با باخت در روز آخر دوم و چهارم شدند. در این بازی بحرین ابتدا با گل محمد حبیل در دقیقه ۴۱ پیش افتاد اما چینی‌ها دو بار توسط ژنگ ژی و لی جین یو در دقایق ۵۸ از روی نقطه پنالتی و ۶۶ از حریف پیش افتادند. گل حسین علی در دقیقه ۸۹ مانع از برتری میزبان در بازی افتتاحیه شد. محمد صالح سوبخیدین مالزیایی این بازی را سوت زد.

لبنان ۲۰۰۰

عراق ۲-۰ تایلند

در اولین بازی این تورنمنت عراق ۲-۰ تایلند را با گل‌های قحطان خطیر و یونس محمود در حضور ۲۵۰۰ نفر تماشاگر ورشگاه بین المللی سیدا با قضاوت تورو کامیکاوای ژاپنی شکست داد اما بازی افتتاحیه رسمی این بازی‌ها که میزبان در آن حضور داشت بازی ایران و لبنان بود که با چهار گل باقری، استیلی (۲) و دایی به نفع ایران تمام شد. این بازی در ورزشگاه کمیل شمعون بیروت با حضور بیش از ۵۲ هزار تماشاگر برگزار شد. قضاوت آن بازی به عهده لو جون چینی بود.

امارات ۱۹۹۶

امارات ۱-۱ کره جنوبی

استادیوم شیخ زاید در روز ۴ دسامبر ۱۹۹۶ محل برگزاری دیدار افتتاحیه جام ملت‌ها میان دو تیم امارات و کره جنوبی بود که با نتیجه مساوی ۱-۱ به پایان رسید. هوان سون هونگ در دقیقه ۹ برای کره و خمیس سعد مبارک در دقیقه ۴۰ برای میزبان گلزنی کردند. قضاوت این بازی که در حضور ۳۵ هزار تماشاگر برگزار می‌شد به عهده پیروم اون پراست تایلندی بود. در پایان این جام امارات دوم شد و کره در یک چهارم نهایی حذف شد.

ژاپن ۱۹۹۲

عربستان ۱-۱ چین

در این سال هم میزبان در بازی اول حضور نداشت و عربستان با گل یوسف الثنایان در دقیقه ۱۷ در مقابل چین ۱-۱ متوقف شد. گل چین را لی بینگ در دقیقه ۴۱ به ثمر رساند. نکته جالب توجه اینکه تعداد تماشاگر این بازی (۱۵۰۰۰ نفر) از اولین بازی تیم ملی ژاپن در این جام که تنها ده هزار نفر از آن دیدن کردند بیشتر بود. در پایان این تورنمنت عربستان و چین به ترتیب دوم و سوم شدند. ایران در این جام از صعود به دور بعد بازماند و در همان مرحله گروهی با جام خداحافظی کرد.

قطر ۱۹۸۸

قطر ۰-۲ ایران

دوم دسامبر ۱۹۸۸ در ورزشگاه الاهلی دوحه و با حضور ۲۰ هزار تماشاگر ایران موفق به شکست قطر میزبان شد. کریم باوی و فرشاد پیوس در دقایق ۶ و ۸۹ گل‌های ایران را زدند. در روزگاری که آسیا داوران چندان مطرحی نداشت قضاوت این دیدار به یک داور فرانسوی سپرده شد. در پایان ایران در این بازی‌ها سوم شد اما قطر نتوانست به مرحله بعد برسد.

سنگاپور ۱۹۸۴

قطر ۱-۱ سوریه

ورزشگاه ملی سنگاپور در حضور ۸ هزار تماشاگر روز یکم دسامبر ۱۹۸۸ شاهد آغاز جام ملت‌های آسیا بود. در بازی افتتاحیه قطر و سوریه به تساوی ۱-۱ رسیدند. هر دو تیم در پایان مرحله گروهی از صعود به دور بعد بازماندند. ایران در این دوره با دو شکست در نیمه‌نهایی و رده‌بندی در ضربات پنالتی مقابل عربستان و کویت به مقام چهارم رسید.

کویت ۱۹۸۰

امارات ۱-۱ کویت

روز ۱۵ سپتامبر ۱۹۸۰ در استادیوم صباح السالم شهر کویت در حضور ۲۰ هزار تماشاگر جام ملت‌های آسیا آغاز شد. دو تیم در اولین بازی به تساوی ۱-۱ رسیدند. در پایان مسابقات گروهی تنها کویت توانست به مرحله صعود کند و امارات در قعر جدول قرار گرفت و حذف شد. ایران در این مسابقات سوم شد.

ایران ۱۹۷۶

کویت ۲-۰ مالزی

۳ ژوئن ۱۹۷۶ در ورزشگاه باغشمال تبریز اولین بازی جام ملت‌ها میان دو تیم کویت و مالزی برگزار شد که با برتری ۲-۰ کویتی‌ها تمام شد. مالزی در مرحله گروهی حذف و کویت در پایان نایب قهرمان جام شد. ایران برای سومین بار متوالی قهرمان این جام شد.

تایلند۱۹۷۲

عراق (۴) ۰-۰ (۲) کره جنوبی

اولین بازی این جام بازی‌های گروه‌بندی بود که عراق و کره جنوبی برگزار کننده اولین آن بودند و در نهایت پس از تساوی در وقت‌های قانونی در ضربات پنالتی عراق پیروز آن مسابقه شد. عراق در مرحله گروهی حذف شد اما کره جنوبی تا فینال رفت و با باخت مقابل ایران دوم شد.

ایران ۱۹۶۸

ایران ۲-۰ هنگ کنگ

۱۰ می ۱۹۶۸ در ورزشگاه امجدیه تهران تیم ملی ایران با گل‌های همایون بهزادی و علی جباری ۲-۰ در اولین بازی جام هنگ کنگ را شکست داد. ایران قهرمان این بازی‌ها شد.

رژیم صهیونیستی ۱۹۶۴

رژیم صهیونیستی ۱-۰ هنگ کنگ

در روز ۲۶ می ۱۹۶۴ در شهر رمت گن در حضور ۲۵ هزار تماشاگر میزبان ۱-۰ هنگ کنگ را شکست داد. رژیم صهیونیستی در پایان در غیاب ایران قهرمان این مسابقات شد.

کره جنوبی ۱۹۶۰

کره جنوبی ۵-۱ ویتنام جنوبی

۱۴ اکتبر ۱۹۶۰ در ورزشگاه هیوچانگ سئول در حضور ۳۰ هزار تماشاگر کره جنوبی در مقابل ویتنام جنوبی یک برد قاطع به دست آورد. در پایان این جام کره جنوبی قهرمان شد و تا به امروز موفق به تکرار این عنوان نشده است.

هنگ کنگ ۱۹۵۶

اسرائیل ۳-۲ هنگ کنگ

در اولین بازی این تورنمنت در ورزشگاه دولت هنگ کنگ در حضور ۳۰ هزار تماشاگر رژیم صیونیستی ۳-۲ هنگ کنگ را برد.

بازی افتتاحیه هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از ساعت ۱۹:۳۰ امشب در ورزشگاه زاید ابوظبی به قضاوت ادهم مخادمه اردنی برگزار می‌شود.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.