قائم مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع «دیابت» در ایران ۱۱ درصد و در خراسان رضوی ۹ درصد گزارش شده است.

شیوع «دیابت» در خراسان رضوی ۹ درصد گزارش شده است

به گزارش قدس آنلاین، کاظم فرهمند اظهار کرد:هم اکنون شیوع بیماری دیابت در ایران ۱۱ درصد است اما این میزان در خراسان رضوی ۹ درصد گزارش شده است این در حالی است که بیش از ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و شایعترین سن ابتلا بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی گزارش شده است.

وی افزود:دیابت که به بیماری شیرین معروف است در صورت بی توجهی و عدم پیشگیری عارضه های بسیار تلخی برای بیمار در پی دارد واین بیماری به دو نوع ارثی و در بین کودکان و نوجوانان و دیابت نوع دوم که از سنین میانسالی آغاز شده تقسیم می شود.

قائم مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:عوارض بیماری دیابت را شامل نارسایی کلیوی، تاری دید و نابینایی، امراض قلبی و عروقی، بیماری لثه و دندانها و قطع پای دیابتی عنوان کرد.

همچنین دکتر فاطمه صادقی پور نیز در این جلسه اظهار کرد:کلینیک پای دیابتی که از حدود یک سال پیش در این بیمارستان راه اندازی شده تنها مرکز تخصصی این طیف از بیماران در مرکز، شرق و شمال شرق کشور به شمار می رود.

مدیر بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی مشهد  گفت:در این کلینیک روزانه بیماران دچار زخم پای دیابتی مراجعه و مراقبتهای پرستاری و پزشکی مربوطه را دریافت می کنند. بیماران دیابتی توسط پزشکان فوق تخصص عروق، متخصصان ارتوپدی، پزشکان فوق تخصص غدد، متخصان قلب و داخلی ویزیت و آموزشهای پرستاری برای مراقبت از پای آنها ارائه می شوند.

صادقی پور تصریح کرد:روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ بیمار با زخم پای دیابت توسط پزشکان مختصص و فوق تخصص در این کلینیک ویزیت می شوند که در برخی از روزها این تعداد تا ۲۵ نفر نیز افزایش می یابد.

وی گفت:طبق تحقیقات انجام شده ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به دیابت در طول عمرشان به عارضه پای دیابت مبتلا می شوند زخمهای دیابتی در اینگونه بیماران در پاهایشان پدید می آید ولی کمتر از ۱۰ درصد آنها به 'آمپوتاسیون' یا قطع پا منجر می شود.

منبع: مهر
کد خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.