معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: برای نخستین بار در کشور براساس تخت، تخصص و تجهیزات سرمایه‌ای و به تفکیک بیمارستان و شهرستان، سطح‌بندی خدمات انجام شده و نیازمندی‌های توسعه‌ای خدمات درمانی تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است.

 استقرار نظام ارجاع در ۱۰ دانشگاه کشور و انجام ۳۶۰ هزار ارجاع موفق

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، دکتر قاسم جان‌بابایی درباره اقدامات معاونت درمان وزارت بهداشت در راستای سامان‌دهی ارائه خدمات سلامت اظهار کرد: در راستای اجرای بند "ث و ج" ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور و بند "ب" تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، مبنی بر اجازه تجویز خدمات و انجام خرید راهبردی سازمان های بیمه گر براساس دستورالعمل ها و راهنماهای بالینی توسط وزارت بهداشت در چارچوب علمی و مبتنی بر شواهد و تعامل با ذینفعان، امکانات لازم جهت ارائه راهنماهای بالینی، استانداردها و پروتکل های منطقی خدمات (خدمت، پاراکلینیک، آزمایشگاه و تصویربرداری)، مراقبت ها، داروها و کالاهای سلامت براساس اولویت ها و معیارهای مصوب وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر تدوین شد.

وی افزود: برای تدوین این محصولات از ۴۲ گروه تخصصی شامل اساتید معتمد، بوردهای تخصصی و انجمن های علمی و تخصصی دعوت شده که نتایج آن تدوین ۵۰۷ محصول دانشی (تعیین سقف برای ۲۳۹ خدمت پر تواتر، سطح بندی ۱۳۰ داروی آنتی بیوتیک، ۵۴ راهنمای تجویز و ۸۴ استاندارد خدمت) بوده است. از سوی دیگر خرید راهبردی این محصولات دانشی به منظور هماهنگ‌ سازی سازمان‌های بیمه‌ گر پایه و همچنین خرید این سازمان‌ها براساس مبانی علمی، شواهد و تعامل با ذینفعان برای تمام محصولات دانشی که ظرف دو سال اخیر تهیه شده براساس بند «الف» ماده ۷۲ قانون برنامه ششم، ابلاغ شده است.

جان بابایی درباره تدوین سند درمان کشور به وبدا گفت: براساس بند «الف» ماده ۷۲ قانون برنامه ششم هرگونه خرید و ارائه خدمت باید بر اساس سطح‌بندی خدمات انجام شود؛ سند درمان کشور که به تصویب سازمان برنامه و بودجه رسیده است شامل دو بخش سطح‌بندی تخت و بیمارستان است؛ با تدوین سند سطح‌ بندی بیمارستان‌ها، مشخص می‌شود که هر بیمارستان براساس شاخص‌های جمعیتی، بیمارپذیری، اشغال تخت، نیازمندی و موقعیت جغرافیایی مشمول ارائه چه تخصص‌هایی است. براساس این سطح‌بندی علاوه بر تعیین تعداد و نوع تخت، به جزئیات تجهیزات سرمایه ‌ای و نیازمندی‌های پرسنلی و تخصصی تمام بیمارستان‌های کشور توجه شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه برای اولین بار در کشور براساس تخت، تخصص و تجهیزات سرمایه‌ای و به تفکیک بیمارستان و شهرستان سطح‌بندی خدمات انجام شده است و نیازمندی‌های توسعه ‌ای خدمات درمان تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است، عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم در راستای مدیریت منابع و مصارف و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، اجرای استحقاق‌سنجی است؛ استحقاق‌سنجی خدمات بستری همچون کشورهای پیشرفته در تمامی بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت مستقر و اجرایی شده است؛ استحقاق‌سنجی خدمات سرپایی نیز تا پایان سال جاری در تمامی این بیمارستان‌ها اجرا خواهد شد.

وی گفت: گام اول در اجرای نظام ارجاع، تدوین سند سطح‌بندی درمان و نقشه ارجاع است؛ براساس لایه‌بندی و سند سطح‌بندی درمان، در ۱۰ دانشگاه منتخب، نقشه ارجاع به تفکیک بیمارستان و بیماری استخراج شده است؛ بر این اساس، مسیر حرکت بیمار و مدیریت ارجاع از سطح یک و مراکز بهداشتی تا بیمارستان فوق تخصصی طراحی و تعیین شده است؛ نکته قابل توجه اینکه تمامی ارجاعات در این نظام در بستر الکترونیک و مبتنی بر پرونده الکترونیک بیمار انجام می‌ شود. همچنین سامانه نوبت‌گیری و نوبت ‌دهی در کل کشور اجرا شده است تا پزشک بتواند ارجاع بیمار را در سطوح بالاتر مدیریت کند. اجرای سامانه استحقاق‌سنجی هویتی در تمام بیمارستان‌های دانشگاهی برای بیمه ‌های پایه و تکمیلی و سامانه نوبت‌دهی کشوری و اجرای نوبت‎دهی کاملا الکترونیکی در دانشگاه‌های ارجاع، از دیگر اقدامات در این راستا است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.