نمایش و نقد فیلم (وکیارستمی ادامه دارد) با حضور کارگردان این فیلم در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

فیلم های کیارستمی دارای شناسنامه است

به گزارش قدس آنلاین ، احسان ناجی کارگردان(وکیارستمی ادامه دارد)درباره دلایل ساخت این فیلم گفت: بعضی از فیلمسازان دنیا در طول فعالیتشان آن قدر تاثر گذار هستندکه دیگر نمی توان گفت آنها صرفا فیلمسازند بلکه به تدریج  تبدیل به فیلسوف می شوند واین ویژگی در آثار کیارستمی همیشه قابل مشاهده می باشد.

ناجی با بیان اینکه درگذشت کیارستمی خیلی نابه هنگام و برای جامعه هنری و حتی غیر هنری عجیب و به مثابه یک زلزله بود ، در ادامه افزود:  تفکر وی همچنان در جامعه ادامه دارد به طوری که  در مورد کیارستمی تاکنون بیش از ۱۰۰ مستند ساخته شده است که تعدادی از آنها را خارجی ها ساخته اند و نکته بارز این مستند ها این است که نوع نگاه درآنها بسیار متفاوت است .

 فیلم های کیارستمی دارای شناسنامه است

وی اظهار داشت: در حقیقت ساختن یک فیلم به نوع نگاه سازنده آن بستگی دارد که از چه دریچه ای به جامعه و فضای بیرونی نگاه می کند، زاویه دید من این بود که یک زلزله ای در عرصه هنر بوجود آمده به طوری که افرادی همچون عزت الله انتظامی و عباس کیارستمی به هیچ وجه در عرصه هنر کشور تکرار نخواهند شد . از طرفی  فیلم های کیارستمی دارای شناسنامه است و مخاطب با دیدن قسمت کوچکی از فیلم های وی به اینکه اثر کیارستمی است پی برده می برد.  به طوری که وقتی فیلم زندگی و دیگر هیچ را که به اتفاق یکی از دوستانم در حال دیدن بودیم از زیرکی کیارستمی بسیار لذت بردیم زیرا اگرچه فیلمی در باره زلزله ساخته بود ولی در کل این فیلم زندگی در حال جریان بود.

ناجی ادامه داد:  ما تلاش کردیم این فیلم نشان دهنده یک روز باشد در حالی که فیلمبرداری آن چهار ماه به طول انجامید .پروسه فیلمبرداری تیرماه شروع و تقریبا تا آبان ماه به اتمام رسید و تدوین آن نیز تا اسفند ماه زمان برد . الگو برداری از فیلم های مرحوم کیارستمی و حفظ ساختار آثار وی در این فیلم در ۹۰ درصد قسمت ها به عمد بود .

وی افزود: مسلما هر فیلمی که ساخته می شود وقتی کارگردان به عقب بر می گردد تمایل دارد قسمت هایی از آن را حذف کند و قسمت هایی را تغییر دهد در مورد قسمت اول خیلی نیاز نبود که شخصیت عباس کیارستمی شناخته شود چون بارها این اتفاق رخ داده بود و از همان ژامپیا لومیزی بارها در مورد مرحوم کیارستمی از جوانب مختلف همچون عکاسی صحبت شده بود و این هم در حقیقت یک نوع نگاه است که ما با این سوال شروع می کنیم که ایا شما از فوت عباس کیارستمی خبر دار هستید یا نه و سوال دوم این است که شما که در حال حاضر مطلع هستید نسبت به فیلم چه تغییری در زندگیتان بوجود امده است و در حال حاضر چه اقدامی انجام می دهید و پاسخ به این سوالات رو از همه می پرسیم.

سکانس قبرستان را حذف نمی کنم

ناجی با اشاره به اینکه سکانس اخری نگاه سریع به فوت کیا رستمی است، افزود:  از طرفی برای بار دهم که در حال تدوین فیلم بودم سعی داشتم برخی سوالات و مطالب اضافی را حذف کنم ولی اگر هنوز قسمت هایی است که خسته کننده بوده و در فیلم وجود را  می پذیرم . به طوری که برخی درباره سکانس قبرستان اعلام می کنند که یک سکانس اضافی است واین را من می پذیرم و  اگر  به عقب برگردم و خواسته باشم تدوین فیلم را انجام دهم سکانس قبرستان را حذف نمی کنم ولی قسمتی را به آن اضافه می کنم که از حالت اضافی بودن خارج شود .

 نسنجیده نباید این فیلم را مورد قضاوت قرار داد

تهیه کننده فیلم نیز در این جلسه در پاسخ به برخی نقدها گفت: اگرچه برخی نقد ها را قبول داریم ولی نباید نسنجیده این فیلم را مورد قضاوت قرار داد.

سحر پرتوی کیان ادامه داد: همکاری با آقای ناجی را از تئاتر شروع کردم و چهار سالی با یکدیگرهمکاری داشتیم و به شناخت از یکدیگر رسیده بودیم . زمانی که ایده ای این فیلم را که دقیقا یک هفته بعد از فوت مرحوم کیارستمی بود را مطرح کردند ، با پذیرفتن این ایده پیش تولید فیلم را که زیاد پیچیده هم نبود را شروع کردیم و تصاویر و فیلم هایی گرفتیم که کم نظیر بودند و برای اینکه زمان را ازدست ندهیم پیش تولید و فیلمبرداری را خیلی سریع به جلو بردیم و زود وارد مرحله تولید شدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.