در حالی طی چند ماه گذشته بازار لوازم خانگی با نوسانات قیمتی زیادی همراه بوده و قیمت‌ها به صورت تصاعدی بالا رفته و این افزایش نرخ‌ها، کاهش عرضه محصولات را به همراه داشته که افزایش قیمت‌ها درحال حاضر به رکود بیشتر این بازار دامن زده است.

خواب زمستانی لوازم خانگی در سایه نبود مشتری

فعالان و کارشناسان معتقدند بازار لوازم خانگی این روزها به دلیل افت قدرت خرید مردم و کمبود عرضه از سوی برخی برندها در خواب و کسادی به سر می‌برد به طوری که بیشتر فروشندگان از نبود مشتری گلایه دارند.

  مردم قدرت خرید ندارند

یکی از فروشندگان لوازم خانگی به خبرنگارما می‌گوید: ۲۰ سال سابقه کار در بخش لوازم خانگی دارم و به جرئت می‌توانم بگویم که در این ۲۰ سال هیچ سالی به بی‌رونقی و بی‌نظمی امسال نبوده است.

جوادی با بیان اینکه افزایش قیمت ناگهانی و پرشتاب دلار از ماه‌ها پیش موجب شوک بازار و مردم شد، ابراز کرد: قیمت دلار نرخ لوازم خانگی را بشدت افزایش داده و مردم هم به دلیل عدم قدرت خرید، تمایلی به خرید ندارند.

وی تصریح کرد: گرانی لوازم خانگی نه تنها هیچ سودی برای ما نداشته بلکه موجب ضرر و زیان ما هم شده است؛ نقدینگی ما کاهش یافته، مشتریانمان کم شده و حتی نمی‌توانیم مایحتاج زندگی خود را تأمین کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی فقط به صورت نقدی با فروشندگان کار می‌کنند و این موضوع شرایط را سخت کرده، ادامه می‌دهد: مصرف کننده نیز برای خرید نقدی لوازم خانگی مشکل دارد و خرید تقسیطی را ترجیح می‌دهد.

وی افزود: تا چند ماه پیش فروشندگان از بنکداران و تولیدکنندگان به صورت مدت دار خرید می‌کردند و همین مدت را به

مصرف کننده می‌دادند تا قدرت خرید آن‌ها بیشتر شود. وی اضافه کرد: طبیعی است که بین خرید نقدی و قسطی تفاوت زیادی وجود دارد و مصرف کننده اگر قرار باشد نقدی خرید کند قطعاً دامنه خریدش را کاهش می‌دهد.

  عرضه قطره چکانی برخی نمایندگی‌ها

یکی دیگر از فروشندگان با بیان اینکه این روزها بازار لوازم خانگی بشدت در رکود به سر می‌برد و مردم خریدی نمی‌کنند و فقط قیمت می‌گیرند تا شاید ارزان شده و قدرت خرید داشته باشند، می‌گوید: برخی لوازم خانگی در ویترین مغازه ما مدت‌هاست که از جای خود تکان نخورده و هیچ کس به جز پرسیدن قیمت اقلامی خرید نکرده است.

این فروشنده لوازم خانگی ضمن تأیید کمبود لوازم خانگی در بازار، گفت: جنس‌ها و کالاهایی که ما در مغازه داریم به صورت قطره چکانی وارد بازار می‌شود و در حال حاضر واقعاً کالایی از سوی نمایندگی‌های توزیع کننده در بازار، پخش نمی‌شود.

نظام‌دوست یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سؤال که آیا مردم با نگرانی از گران‌تر شدن کالاها، در برخی موارد خرید می‌کنند، گفت: در حال حاضر مردم در انتظار کاهش قیمت اجناس هستند، اما تغییر محسوسی رخ نداده و خریدی صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین رکود شدیدی در بازار حاکم است و فروشندگان از این وضعیت ابراز نارضایتی می‌کنند.

این فروشنده لوازم خانگی افزود: در سال‌های گذشته خانواده‌ها با دست بازتری برای خرید جهیزیه می‌آمدند و همه وسایل مورد نیاز نو عروس و داماد را خریداری می‌کردند، اما امسال خود مردم به ما می‌گویند که توانایی تهیه جهیزیه نداریم و خرید خود را بسیار محدود می‌کنند.

این فروشنده لوازم خانگی با تأکید بر اینکه مجبوریم که کالاهای خرید قبل خود را به قیمت روز بفروشیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم مثلاً یک یخچال ۲ میلیون تومانی خرید قبل را که امروز بیش از ۶ میلیون تومان شده است را به قیمت قبل بفروشیم بدون شک با پول فروش این یخچال قادر به خرید یخچالی جدید نخواهیم بود.

در ادامه از یکی از مشتریان این فروشگاه که زوج جوانی بودند سؤالی در خصوص بازار می‌پرسم که می‌گویند: لوازم خانگی از جمله یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و گاز نسبت به اوایل سال چندین برابر شده است.

وی افزود: یخچال با یکی از مارک‌های خارجی که قبلاً به قیمت ۶ میلیون تومان بود؛ اکنون دقیقاً همین جنس به قیمت ۱۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، قیمتی که هیچ مبنای مشخصی هم ندارد.

این خریدار لوازم خانگی با بیان اینکه مدت‌هاست منتظر است تا قیمت‌ها پایین آمده و لوازم منزلش را تهیه کند، گفت: دقیقاً در ابتدای سال من با ۱۵ میلیون وام ازدواج می‌توانستم بیشتر لوازم خود را خریداری کنم، اما اکنون شاید بتوانم یک یا دو مورد از لوازمم را تهیه کنم.

  رکود کامل در بازار

در همین خصوص رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد با اشاره به اینکه لوازم خانگی از۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته است وبرخی شرکت‌ها هم در حال حاضر کالا ندارند که به مردم ارائه کنند و کارخانه‌ها هم به دلیل گرانی مواد اولیه تولیدشان بسیار کاهش یافته است.

رضا رزقیان اظهار کرد: بازار لوازم خانگی الان بیشتر از ۲ ماه است که در رکود کامل به سر می‌برد، به طوری که هیچ کس هیچ کالایی خریداری نمی‌کند و از طرفی بیشتر فروشگاه‌های ما و نمایندگی‌های بزرگ ما به دلیل اینکه کالایی عرضه نمی‌شود، تعطیل و یا جمع‌آوری کرده‌اند. وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از لوازم خانگی که در مشهد به فروش می‌رسد، مربوط به نمایندگی‌های برندهای خارجی و باقی آن‌ها تولیدات داخلی است که از نظر خدمات پس از فروش و کیفیت، مشابه تولیدات خارجی است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های چهار برند معروف قیمت کالاهای خود را کاهش داده‌اند و حتی برخی از این برندها جشنواره فروش با تخفیفات گذاشته‌اند که با این وجود باز هم خریداری وجود ندارد.

  طرح خرید اعتباری در برخی بانک‌ها

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد در ادامه تصریح کرد: تمام کالاهای ما چه ایرانی و چه خارجی وابستگی ارزی دارند و این در حالی است که مواد اولیه کارخانه‌ها مانند فولاد و ورق آهن آلات همچنان گران است.

رزقیان با اشاره به اینکه هیچ کالای لوازم خانگی با ارز نیمایی ۸۸۰۰ تومان وارد کشور نشده است، گفت: ارز نیمایی به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که بتوانند گشایش اعتبار داشته باشند و به همه شرکت‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین قیمت کالاها هم پایین نیامده است. وی در خصوص اینکه فروشندگان دیگر هیچ کالایی را به صورت اقساطی به خریداران عرضه نمی‌کنند، اظهار کرد: شرکت‌های مادر هم فروش خود را به صورت نقدی انجام می‌دهند و به فروشندگان کالاها را نقدی عرضه می‌کنند و آن‌ها هم نمی‌توانند کالای خود را به صورت اقساطی به مردم بفروشند.   وی با اشاره به اینکه از اول امسال تاکنون ۱۰تا ۱۵درصد از هم صنفی‌های ما یا پروانه کسب خود را ابطال کرده و یا تعطیل کرده‌اند، افزود:طرح خرید لوازم خانگی با کارت‌های اعتباری در برخی بانک‌ها همچنان وجود دارد و مردم می‌توانند از این طریق و با اقساط ۳۶ماهه لوازم خانگی مورد نظر خود را خریداری کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.