رئیس اتحادیه کفاشان مشهد گفت: باتوجه به اینکه چرم از پوست واحدهای دامی بدست می‌آید افزایش قیمت و قاچاق دام تاثیر بسزایی در کاهش محصولات چرمی دارد به طوری که امروزه باتوجه به مشکلات اخیر تولیدکنندگان صنایع چرمی این صنعت را دچار چالش کرده است.

قاچاق و افزایش قیمت دام تاثیر مستقیمی بر تولیدات چرمی دارد
به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل پورملائکه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مواد اولیه صنعت چرم و کفش وارداتی است، عنوان کرد: ۶۰ درصد مواد اولیه صنعت کفش و چرم اعم از مواد شوینده و چرم سازی وارداتی بوده لذا در سال جاری بازار کفش با چالش‌های تامین مواد اولیه روبه‌رو بوده اما اخیرا با رفع موانع گمرکی و تخصیص ارز سامانه نیمایی اخبار خوشی در زمینه ورود مواد اولیه به گوش می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه پوست پس از فرآیندهای فرآوری تبدیل به چرم می‌شود، عنوان کرد: باید عملیات‌های بسیاری همراه با مواد افزودنی بر روی پوست انجام شود تا بتوانیم چرم تولید کنیم. از این جهت باوجود نوسانات ارزی و قاچاق دام، پوست از رده تولید چرم خارج شده و تولیدکنندگان ما را با کمبود چرم مواجه کرده است.
رئیس اتحادیه کفاشان مشهد افزود: باتوجه به اینکه برای تولید چرم فرآوری‌های بسیاری باید انجام شود و این فرآوری‌ها وابسته به منابع آبی بوده و بعضا آلودگی‌هایی را نیز به همراه دارد با افزایش نرخ دلار چرم‌های ساخته و یا نیمه ساخته به صورت قاچاق و قانونی به طور محدود برای ارزآوری با وجود اینکه صنعت فرآوری چرم، آلودگی‌هایی برای منابع ما از جمله خاک و آب به همراه دارد صادرات می‌شود لذا با خارج شدن چرم تولید کنندگان داخلی را باکمبود مواجه کرده است.
 پورملائکه خاطرنشان کرد: مواد اولیه در سال گذشته با نرخ ارز حدود ۴ هزارتومان تهیه می‌کردیم اما در سال جاری بانرخ‌های بالای ۱۰ هزارتومان این مواد تهیه می‌شود لذا می‌توان دریافت که کفش با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد بود. طور مثال اگر در سال گذشته قیمت یک جفت کفش درحدود ۱۵۰ هزارتومان بوده اما اکنون قیمت‌ها بالای ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومان است.  
وی درخصوص بازار شب عید عنوان کرد: در حال حاضر اجناس با دلار ۴۲۰۰ تومان در حال اتمام است لذا اگر در شب عید نقدینگی به بازار تزریق نشود بازار اوضاع مناسبی پیدا نخواهد کرد.
رئیس اتحادیه کفاشان مشهد با اشاره به اینکه در بازار کفش با سرانه مازاد بر تولید مواجه هستیم، بیان کرد: درحال حاضر نیاز کفش هر فرد در سال ۲.۵ جفت است اما تولیدات ما برای هر شخص ۶ جفت بوده از این جهت می‌توان گفت که در بازار کفش با سرانه مازاد بر تولید مواجه هستیم.   

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.