منابع خبری اعلام کردند که بر اثر فروریختن معدن طلا در ولایت بدخشان ۳۰ کارگر کشته شدند.

۳۰ کشته بر اثر فروریختن معدن طلا در شمال شرق افغانستان

به گزارش گروه بین الله قدس آنلاین، «عبدالله ناجی نظری» عضو شورای ولایتی بدخشان اعلام کرد که بر اثر فروریختن معدن طلا در این ولایت ۳۰ کارگر کشته و ۱۲ تن دیگر نیز زخمی شدند.

منابع خبری تصریح کردند، تعدادی از کارگران معدن نیز در تونل گیر کردند و تلاش‌ها برای نجات جان آنها جریان دارد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با صدور فرمانی از نهادهای دولتی خواسته است تا برای نجات جان کارگران معدن طلای بدخشان وارد عمل شوند.

گروه طالبان نیز در بیانیه‌ای کشته شدن معدنکاران را تسلیت گفته و برای کمک به کارگران معدن طلای بدخشان اعلام آمادگی کرده است.

حادثه این معدن در منطقه «قریه شیپو» در شهرستان کوهستان ولایت بدخشان بوقوع پیوسته است.

علاوه بر معدن طلا در شهرستان کوهستان، معادن دیگری در شهرستان‌های «شهر بزرگ» و «راغستان» نیز قرار دارند که از بزرگترین معادن طلای این کشور محسوب می‌شوند.

وزارت معادن افغانستان شش سال پیش استخراج این معادن را به یک شرکت ترکی واگذار کرد اما به دلیل ناامنی‌ها این شرکت قادر به استخراج معادن طلای بدخشان نشد.

اخیرا نیز دولت افغانستان قرارداد استخراج معادن طلای بدخشان را با یک شرکت انگلیسی-آمریکایی که از شرکای شرکت امنیتی بلک واتر محسوب می‌شود به امضا رسانده است.

اما تا کنون مشخص نیست که آیا این شرکت خارجی کار خودش را برای استخراج معادن طلای بدخشان آغاز کرده است و یا خیر؟

کارگران معادن با استفاده از بیل‌های مکانیکی در معادن حفاری کرده و به صورت غیر فنی معادن طلای این کشور را استخراج می‌کنند.

معادن طلای بدخشان سالانه میلیون‌ها دلار عواید دارد که بخشی از آن به گروههای مسلح و بخش دیگری نیز به مقامات دولتی می‌رسد.

نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان پیش از این بارها بر سر کنترل مناطقی که معادن طلا در آن قرار دارد با یکدیگر درگیر شدند.

بر اساس گزارش‌ها حدود ۸۰ درصد از معادن افغانستان به صورت غیر قانونی استخراج می‌شوند که سود ناشی از آن به جیب مخالفان مسلح، مقامات فاسد و گروه‌های مافیای می‌رود.

متخصصان ارزش ذخایر معادن در افغانستان را تا سه تریلیون دلار برآورد کرده‌اند و برخی از رسانه‌ها نیز معادن افغانستان را با ثروت نفتی عربستان سعودی مقایسه می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.