۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 638220

جمعیت فعال اقتصادی استان تهران در سال۹۶ بر اساس ۴۵۳۰۷۱۹ نفر بوده است که از این تعداد ۴۰۳۴۴۱۸ و ۴۹۶۳۰۱ نفر به ترتیب شاغل و بیکار می باشد.

گزارشی از اشتغال و بیکاری در تهران

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مطابق گزارش مرکز آمار ایران نتایج حاصل از طرح آمارگیری نیروی کار حاکی از آن است که نرخ مشارکت اقتصادی استان تهران در سال۱۳۹۶، ۰.۴۴ درصد و نرخ بیکاری استان در این دوره زمانی ۱۱ درصد می باشد. 

جمعیت فعال اقتصادی استان در سال ۱۳۹۶ بر اساس طرح مزبور ۴۵۳۰۷۱۹ نفر می باشد که از این تعداد ۴۰۳۴۴۱۸ و ۴۹۶۳۰۱ نفر به ترتیب شاغل و بیکار می باشد. سهم شاغلان بخش کشاورزی، صنعت و خدمات استان در سال ۱۳۹۶ به  ترتیب ۱.۱، ۳۳.۹ و  ۰.۶۵ درصد می باشد.

تعداد جویندگان کاری که در سال ۱۳۹۶به دفاترکاریابی غیر دولتی استان مراجعه نموده اند، ۵۹۶۱۱ نفر بوده است. همچنین تعداد فرصت های شغلی، تعداد به کارگمارده شدگان و معرفی شدگان به کارفرما در دفاتر مذکور استان به ترتیب ۳۹۹۰۶، ۱۴۴۶۰و ۵۹۴۵۴ نفر بوده است.

تعداد حادثه دیدگان شغلی مشمول قانون کار استان در سال ۱۳۹۶ ،۱۸۲۲ نفر می باشد که ۹۷ درصد به مردان و ۳ درصد به زنان اختصاص دارد.تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری استان  در سال۱۳۹۶، ۵۱۸۱۱ نفر  میباشد.  در سال۱۳۹۶این استان دارای تعداد بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی ۳۲۹۸۲۸۹ نفر، تعداد مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری ۰۱۱۹۳۳ نفر، تعداد خانوار بیمه شده توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۳۰۷۴۱ خانوار و تعداد مددجویان سازمان بهزیستی ۱۶۵۳۴۸ نفر بوده است.  

در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی استان ۸۸۹۲۳۲ نفر می باشد که ۵۲ درصد مربوط به مردان و ۴۸ درصد مربوط به زنان است.براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۳۹۶ تعداد مجوز تاسیس کارگاههای صنعتی استان ۸۸۷ فقره و تعداد پروانه بهرهبرداری کارگاه های صنعتی استان ۴۵۷ فقره بوده است.

در سال۱۳۹۶ تعداد شرکت های تعاونی درحال بهره برداری استان ۱۸ شرکت، با سرمایه ۹۷۱۰ میلیون ریال و اشتغال۴۴۱ نفر بوده است. سهم بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات از این تعداد شرکت های تعاونی درحال بهره برداری فعال به ترتیب ۵.۶، ۵۰.۰ و  ۴۴۴. درصد میباشد.در سال ۱۳۹۶میزان تسهیلات اعطایی بانک توسعه تعاون، بانک رفاه کارگران و صندوق کارآفرینی امید در استان به ترتیب۱۵۰۰۰، ۴۹۸۵۰ و۵۶۵ میلیارد ریال گزارش شده است.

سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی استان در سال    ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل ۰.۹+ درصد تغییر یافته است. یکی از شاخ صهای مهم کار شایسته، سهم شاغلینی که در طی هفته بیشتر از ۴۹ ساعت کار می کنند که طی این دوره زمانی ۱.۳+درصد تغییر یافته است، میزان تغییرات این شاخص برای مردان و زنان به ترتیب ۰.۹+ و ۴.۲+ درصد بوده است. 

    سهم اشتغال در بخش کشاورزی استان در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل ،۰.۲- درصد کاهش داشته است. سهم اشتغال در بخ شهای اقتصادی صنعت و خدمات نیز طی این زمان به ترتیب ۰.۴+ و ۰.۳- درصد تغییر یافته است. بررسی تغییرات سهم اشتغال در بخ شهای مختلف اقتصادی بر حسب جنس نشان می دهد برای مردان در بخش کشاورزی کاهش و در بخش صنعت، افزایش و در بخش خدمات، کاهش وجود داشته است و برای زنان نیز در بخش های کشاورزی کاهش و در بخشهای  صنعت و خدمات ،افزایش وجود داشته است.  

این استان از لحاظ تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۱۳۹۴، در رتبه ۱ کشوری قرار دارد و همچنین سهم تولید ناخالص بخش کشاورزی در این استان ۲، صنعت ۱۶ و خدمات ۸۲ درصد می باشد. بنابراین در این استان خدمات بیشترین ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است و در مراحل بعدی صنعت  و کشاورزی قرار دارند.

در سال ۱۳۹۵ ارزش صادرات و واردات استان به ترتیب ۲۳۱۹۹۱۸ و ۹۰۹۶۲۷۲ هزار دلار می باشند.

 توضیح: اختلاف در سرجمع های بعضی جداول ناشی از گرد کردن اعداد میباشد. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.