پس از آنکه تشکیلات خودگردان در اقدامی غیرمنتظره کارمندان خود را از گذرگاه رفح خارج کرد، وزارت امور داخلی نوار غزه (وابسته به حماس) اداره آن را بر عهده گرفت.

حماس اداره گذرگاه رفح در مرز غزه با مصر را بر عهده گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین،‌ وزارت امور داخلی نوار غزه (وابسته به حماس) بامداد امروز (دوشنبه) اداره گذرگاه «رفح» را بر عهده گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، این اتفاق پس از آن رخ داد که تشکیلات خودگردان تمام کارمندان خود در اداره این گذرگاه را خارج کرد. تشکیلات خودگردان دیشب به صورت ناگهانی تصمیم مذکور را اعلام کرد.

بیشتر گروه‌های فلسطینی این تصمیم تشکیلات خودگردان را مردود دانستند و اعلام کردند این اقدام، اختلافات داخلی را تعمیق می‌کند.

بر اساس توافق آشتی فتح با حماس در اکتبر ۲۰۱۷، تشکیلات خودگردان در نوامبر همان سال کنترل و اداره گذرگاه رفح را بر عهده گرفته بود.

بند تحویل گذرگاه‌های غزه به تشکیلات خودگردان تنها بندی بود که از توافق‌نامه آشتی مذکور اجرایی شد.

کارشناسان معتقدند تنش کنونی به وجود آمده میان تشکیلات خودگردان و حماس از زمان امضای توافق آشتی، در نوع خود شدیدترین تنش بوده است.

تنش‌ها میان دو طرف از لغو مجلس قانونگذاری فلسطین توسط محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان آغاز شد و با دستگیری اعضای حماس در کرانه باختری و اعضای فتح در نوار غزه شدت گرفت. 

تشکیلات خودگردان هفته جاری اعلام کرد تمام مقرها و دفاتر خود در نوار غزه را تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌کند.

نوار غزه که شامل پنج منطقه یا استان است از غرب محصور به دریاست و از جهات دیگر به فلسطین اشغالی و برای ارتباط با دنیای خارج هفت گذرگاه دارد که شش گذرگاه در کنترل کامل رژیم صهیونیستی است و یک گذرگاه رفح در مرز با مصر در کنترل مشترک قاهره و طرف فلسطینی قرار دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.