رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد با اشاره به سخت ودشوار بودن پیش بینی آینده بازار مسکن ،تصریح کرد:اگر دولت توانایی کنترل و جذب پول های سرگردان در دست مردم را نداشته باشد،قیمت ها در سال آینده مجدد افزایش خواهد یافت.

هجوم نقدینگی سرگردان به بازار مسکن حتمی است/افزایش قیمت درخانه ها و آپارتمانهای کوچک چشمگیر خواهدبود/بسیاری ازبساز بفروشها ورشکست خواهندشد

علی مراد زاده در گفت وگو با قدس آنلاین با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز زمینه ساز کوجه پول های سرگردان به بازار های موازی خواهد شد ،اظهار داشت: از آنجایی که یکی از بازارهای موازی بازار مسکن است و این بازار جذابیت خوبی برای جذب نقدینگی دارد نقدینگی  به بازار مسکن سرازیر خواهد شد و باعث افزایش قیمت می شود.

افزایش قیمت در سال آینده

وی با تأکید بر اینکه هنوز نقدینگی  سرگردان به سمت بازار مسکن سوق پیدا نکرده است،عنوان کرد: پیش بینی ما این است که در آینده نزدیک این پول ها به بازار مسکن سوق پیدا کرده وباعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد که این افزایش بیشتر در خانه و آپارتمان های با متراژپایین و رنج قیمتی بین ۳۰۰تا۵۰۰ میلیون تومان نمود چشمگیرتری خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد تأکید داشت: احتمالاً در این بازار آپارتمان های با متراژکوچک تر با اقبال بیشتر مردم مواجه می شود؛ بنابراین قیمت این نوع آپارتمان ها افزایش بیشتری خواهد یافت.

مرادزاده با اشاره به فراز و فرود قیمت مسکن از ابتدای سال تاکنون عنوان کرد: از ابتدای سال تا خردادماه قیمت ها کمی رشد پیدا کرد و از اواخر خرداد تا تیر و مرداد اوج گرفت و از مرداد معاملات  وارد رکود شد، اما قیمت ها کاهش پیدا نکرد.

وی در خصوص ورود انبوه سازان در این شرایط برای ساخت وساز با بیان اینکه انبوه سازان در حال حاضر ساخت وسازی انجام نمی دهند و منتظر تعیین تکلیف بازارند،افزود: به دلیل اینکه قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته وانبوه سازان هم قادر به پیش بینی آینده بازار نیستند ، ساخت وسازی در حجم های بالا انجام نمی شود وبسیاری از انبوه سازان کارگاه های خود را تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل در آورده اند.

مرادزاده ادامه داد:البته شخصی سازها و افرادی که شغل آن ها ساخت وساز است ، هنوز هم کم وبیش فعالیت هایی انجام می دهند.

افزایش ۳تا۵برابری مصالح

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد در خصوص قیمت مصالح ساختمانی با اشاره به اینکه قیمت مصالح و نهاد های ساختمانی تقریباً تثبیت شده، اما کاهش نیافته، اظهار داشت: مصالح در برخی موارد بیش از سه برابر افزایش قیمت داشته که در حوزه های تک بیش از پنج برابر افزایش قیمت را تجربه کرده است،اما این روزها و با تثبیت نرخ ارز همچنان قیمت مصالح بالاست وکاهش نیافته است.

وی در همین خصوص عنوان کرد: در حالی که همزمان با افزایش نرخ ارز ساعتی بعد قیمت مصالح و نهاد های ساختمانی افزایش می یافت،اما با کاهش نرخ ارز این مصالح کاهش نمی یابد و این امر باعث افزایش سردرگمی سازنده ها می شود،به طوری که اکثر سازنده ها در واحد های پیش فروش شده به مشکل برخورد کرده و متضرر می شوند.

ورشکستگی سازنده ها

مرادزاده افزود: سازنده باید در حال حاضر ریسک ساخت وساز را با نوسان قیمت مصالح بپذیرد واز طرفی نوسان قیمت مصالح را پیش بینی کند وببیند می تواند با همین قیمت واحد خود را بفروشد یا نه.

وی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز و از طرفی مصالح ساختمانی باعث ورشکسته شدن بسیاری از سازنده ها شده است، خاطر نشان کرد:بسیاری از سازنده ها با قیمت هایی که پیش بینی کرده اند و پیش فروش کرده اند، امروز نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند که این امر باعث ورشکستگی برخی از سازنده هایی شده است که با پول مردم اقدام به ساخت وساز کرده اند.

انتهای پیام 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.