دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان «شرکت دومان توکان»، صبح امروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد.

 اجاره ۱.۵ میلیاردی ۶ خودروی لوکس از سوی "شرکت دومان توکان" برای فریب سرمایه‌گذاران

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده دومان توکان امروز (سه‌شنبه هجدهم دی ماه)، در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی، به صورت علنی آغاز شد.

گفتنی است؛ این پرونده ۵ متهم دارد که یک متهم این پرونده که یک خانم است، در حال حاضر متواری است و اتهام وی معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

«شرکت دومان توکان» با هدف سرمایه تحت پوشش کار اقتصادی در تولید و احداث هتل و رستوران دست به تخلفاتی زدند.

گردش مالی این شرکت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است و به پرونده متهمان این پرونده به اتهام مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و کلاهبراری رسیدگی می‌شود، اما مدیرعامل این شرکت معتقد است فقط ۲ میلیارد تومان به مردم بدهکار است.

شرکت دومان توکان مجوز سرمایه گذاری نداشته است. این شرکت برای ورود در بورس درخواست می‌دهد که طبق روال درخواست ثبت و به آن یک شرکت می‌دهند، اما مدیران این شرکت از این شماره به عنوان مجوز استفاده می‌کنند.

«شرکت دومان توکان» از تاریخ ۹۳/۱۲/۱۱ تا ۹۷۱۲/۱۶، به بستن ۸۳۰ فقره قرارداد با مردم اقدام کرده‌اند.

متهمان این شرکت برای رسیدن به مقاصد خود حدود ۳ میلیارد تومان رشوه پرداخت کرده‌اند.

مدیران این شرکت خودورهای لوکسی را به مبلغ یک میلیارد تومان اجاره کرده بودند تا مردم را فریب دهند.

با وجود هشدارهای بانک مرکزی، باز هم مردم به سرمایه گذاری در این شرکت اقدام کرده‌اند.

در این پرونده فردی به نام سالاروند ماهانه ۱۰ سکه به عنوان رشوه دریافت می‌کرد تا رستوران‌های اجاره‌ای این شرکت پلمپ نشود.

ذکایی یکی از متهمان این پرونده ماهیانه ۵۰ میلیون تومان تنخواه به عنوان رشوه دریافت کرده است.

فرد دیگری به نام حدیدساز از متهمان این پرونده که در یک مرتبه ۱۵۰ میلیون تومان بابت خرید ماشین و ۲۵۰ میلیون تومان بابت رهن خانه و ۲ میلیارد تومان بابت پورسانت دریافت کرده است.

دومان توکان مدیرعامل شرکت ماهیانه ۵ میلیون تومان از پول مردم به عنوان پول ماهیانه به برادرش می‌داده است.

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از صفویان نماینده دادستان درخواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و کیفر خواست را قرائت کند.

صفویان نماینده دادستان اظهار کرد: این پرونده در شعبه ۳۶ دادسرای پولی و بانکی تهران در حال رسیدگی است؛ متهمان این پرونده دومان سهند فرزند اصغر به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و کلاهبرداری به صورت شبکه‌ای، رشید جباری فرزند محمد به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و کلاهبرداری به صورت شبکه‌ای، مهدی ذکایی فرزند یحیی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و کلاهبرداری به صورت شبکه‌ای، احسان حدیدساز فرزند محمدعلی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و کلاهبرداری به صورت شبکه‌ای، ندا مختارزاده فرزند رئوف به اتهام معاونت در مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و کلاهبرداری به صورت شبکه‌ای هستند.

وی افزود: این پرونده ۱۸۶ شاکی دارد که اسامی آن‌ها در کیفرخواست آمده است.

نماینده دادستان گفت: بر اساس نامه پلیس اطلاعات ناجا و بانک مرکزی «شرکت دومان توکان» فاقد مجوز است و این شرکت از طریق ارسال پیامک‌های انبوه با مضمون اهدای سود بی نظیر اقدام به جذب سرمایه کرده است.

وی افزود: از ۱۱ سال پیش این شرکت شروع به فعالیت کرده که در ۳ سال گذشته اقدام به جذب سرمایه کرده است.

نماینده دادستان گفت: این شرکت با جذب سرمایه عنوان کرده است که می‌تواند در احداث هتل، رستوران، تورهای گردشگری برای مسافران خارجی فعالیت کند، همچنین این شرکت در تبلیغات خود گفته که دارای مجوز انتقال نفت و گاز است و در حال حاضر در حال مذاکره برای احداث خطوط نفت و گاز در کشورهای مختلف است.

صفاریان نماینده دادستان گفت: همچنین به زودی شاهد تأسیس صرافی دومان هم خواهیم بود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به صورت ۴ تا ۵ ماهه بوده و بعد از اتمام مهلت قرارداد، سرمایه‌گذاران باید قراردادهای جدید با شرایط متفاوت می‌بستند.

نماینده دادستان با بیان اینکه این شرکت هیچ مجوزی از سازمان سرمایه‌گذاری بورس نداشته است، گفت: این شرکت تنها ۲ رستوران و ۳ هتل داشته که آن هم به صورت اجاره‌ای بوده است.

صفاریان بیان کرد: در تبلیغات این شرکت آمده است که در صنعت سینما، شکلات سازی، آشامیدنی و موادغذایی فعالیت دارد. حتی عنوان کرده است با خرید جت و لیموزین اختصاصی از این به بعد مسافران «شرکت دومان توکان» با جت و لیموزین جابجا می‌شوند.

نماینده دادستان ادامه داد: این شرکت برای فریب مردم در تبلیغات خود بیان کرده که چندین شرکت گردشگری در ایران و سنگاپور دارد. همچنین مطرح کرده است که دارای ۲۰ رستوران در ایران، عمان، دبی و کیش است و به سرمایه‌گذاران در این بخش سود ۸۰ درصدی اعطا می‌کند.

وی گفت: نحوه جذب سرمایه این شرکت از طریق ارسال پیامک بوده و فاقد هرگونه مجوز از سوی بانک مرکزی است.

صفاریان افزود: با اعلام روابط عمومی بانک مرکزی مبنی بر اینکه شرکت دومان توکان فاقد مجوز کار است و همچنین اعلام این خبر در اخبار شبکه یک سیما از تعداد سرمایه‌گذاران این شرکت به مقدار زیادی کاسته شده است.

نماینده دادستان بیان کرد: در شرعی بودن سودهای پرداختی از سوی این شرکت شفافیتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اتهامات متهمان این پرونده گفت: دومان سهند مدیرعامل شرکت دومان توکان دارای مدرک دیپلم بوده و مدتی به عنوان کارگر ساده، کارگر رستوران، خبرنگار و سردبیر مشغول به فعالیت بوده است؛ به مدت یک سال شرکت هواپیمایی تأسیس می‌کند که طولی نمی‌کشد مجوز آن نیز باطل می‌شود. با این وجود وی را در شرکت دومان توکان به عنوان دکتر می‌شناختند.

صفاریان گفت: متهم در اقرارهای خود بیان کرده است: این شرکت از ۳۰۰ نفر سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی دریافت کرده است.

نماینده دادستان افزود: متهم گفته است سودهای پرداختی از اصل سرمایه پرداخت می‌شد و بنده از مهر ماه به اشتباه خودم پی برده بودم و قصد داشتم کارهای خودم را جبران کنم، اما رفتار سرمایه‌گذاران به گونه‌ای بود که باعث شد من به فعالیت خود ادامه دهم.

وی تصریح کرد: متهم معتقد است تنها ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد، در صورتی که اصل سرمایه این شرکت بسیار کمتر است و تا امروز ۶۰ درصد سرمایه به عنوان سود پرداخت شده و ۴۰ درصد در بخش سرمایه‌گذاری خرج شده است.

صفاریان افزود: متهم می‌گوید ۲۵ درصد از سرمایه‌گذاران یک بار گردش مالی داشته‌اند و سود ۳۰۰ میلیارد تومانی دریافت کرده‌اند و مابقی سودی دریافت نکرده‌اند.

نماینده دادستان گفت: شرکت دومان توکان ۴۰۰ میلیون تومان بابت شکایت شرکت بورس، ۵۰ میلیون تومان بابت پرونده بانک مرکزی پرداخت کرده است. همچنین مقدار زیادی سکه و کارت هدیه در قالب ارتشاء برای باز نگه داشتن رستوران‌های اجاره‌ای داده است.

وی افزود: این شرکت ۶ خودروی لوکس به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای فریب سرمایه‌گذاران اجاره کرده است که هیچ کدام به سرمایه‌های شرکت اضافه نکرده است.

صفاریان گفت: شرکت دومان توکان افرادی قوی هیکل را به عنوان بادیگارد به کار گرفته بودند که در برخی موارد سرمایه‌گذاران برای دریافت پول خود منصرف شدند.

نماینده دادستان ادامه داد: رشید جباری فروشنده آهن‌آلات و دارای مدرک کاردانی نرم‌افزار است که هیچ گونه فعالیتی در کار سرمایه‌گذاری نداشته، اما با ورود به شرکت دومان توکان به این کار مشغول شده است. جباری معتقد است شرکت دومان توکان ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان سرمایه جذب کرده است.

صفاریان گفت: وی برای خرید ساعت ۴۰ میلیون تومان، برای خرید سلاح شکاری ۴۵ میلیون تومان و کرایه ماشین ۱۵۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.