روزنامه سعودی الحیاة در یادداشتی، با ابراز تردید در شکست خوردن القاعده یا تروریست‌هایی که آمریکا مدعی مبارزه با آنان در سوریه بود، نوشت که دمشق، تهران و مسکو در جنگ سوریه پیروز شدند.

الحیاة: سوریه، ایران و روسیه در جنگ پیروز شدند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه سعودی «الحیاة» در یادداشتی به قلم «جهاد الخازن» با عنوان «برندگان و بازندگان جنگ سوریه» اذعان کرد که ایران، روسیه و دمشق پیروز نهایی جنگ در سوریه هستند.

در مقدمه این یادداشت آمده است: دولت جرج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۳ با شعار ایجاد یک دموکراسی سه جانبه که در آن سنی‌ها، شیعیان و کردها جمع می‌شوند ، وارد عراق شد؛ این پروژه شکست خورد و ایالات متحده به شیعیان [احزاب شیعه] اجازه داد تا برنده شوند و پشت سر آنها ایران، پیروز واقعی بود.

به نوشته الحیاة، دونالد ترامپ با القاعده یا وابستگان آن در سوریه مبارزه کرد و سپس در یک سخنرانی قبل از پایان سال ۲۰۱۸  تصمیم گرفت از سوریه عقب‌نشینی کند، بدون اینکه به توصیه  مشاوران ارشدش گوش دهد که گفتند القاعده در سوریه و جاهای دیگر مجددا خود را احیا خواهد کرد و به جنگ مشغول خواهد شد.

نویسنده تاکید کرد: دونالد ترامپ یک بار اعلام کرد که ایالات متحده هفت میلیارد دلار برای جنگ در خاورمیانه هزینه کرده است و در عوض آن چیزی به دست نیاورده است، این رقم هفت میلیارد دروغ و از همان جنس ۹۰ درصد خرافاتی است که رئیس جمهور آمریکا در توئیت‌های خود بیان می‌کند و اصلا واقعیت ندارد.

نویسنده ادامه داد: ترامپ همچنین گفت که کشورش به اسرائیل ۴.۵ میلیارد دلار در سال داده است، به این معنی که به گفته وی اسرائیل مرحله پیش رو بسیار خوب خواهد بود؛ رئیس جمهور آمریکا گفت: من با بیبی -متحد تروریست وی یعنی بنیامین نتانیاهو- صحبت کردم و شما می‌دانید که ما سالانه ۴.۵ میلیارد دلار  به اسرائیل می‌دهیم و بسیار خوب از خودشان دفاع می‌کنند.

الحیاة نوشت: ترامپ در برابر خبرنگاران به این مفتخر است که او رئیس جمهوری در آمریکا بوده است که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کرده است، او گفت که دولتش از اسرائیل حمایت خواهد کرد و افزود، آمریکا به اسرائیل بسیار بیشتر از ۴.۵ میلیون در سال کمک می کند و این واقعیت در کتاب‌ها یا گزارش‌های رسمی آمریکا موجود است.

این روزنامه با ادعای اینکه خروج آمریکا از سوریه، کردهای سوریه را هدفی آسان برای ترکیه قرار داد، افزود: ترکیه تهدید کرده است وارد شمال سوریه می‌شود تا با کُردها مبارزه کند در همین حال یگان‌های مدافع خلق کُرد از دولت سوریه خواستند نظامیان خود را به منبج اعزام کند تا ترکیه را وادار به توقف حمله به کُردها در شمال سوریه کند.

الحیاة آورده است: کُردها تصمیم ترامپ را برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به مثابه خیانت به آنها دیدند و از ترس حمله ترکیه که رجب طیب اردوغان عملا به آن اشاره کرد مجبور به تعامل با دولت سوریه شدند.

به عقیده نویسنده، «دولت سوریه کنترل بسیاری از خاک این کشور را به دست گرفت، به این معنا که جنگی را که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، برده است یا مطمئنا خواهد برد».

نویسنده با طرح این پرسش که آیا دولت سوریه پیروز است؟، در پاسخ به آن گفت: من، بله می‌گویم و اضافه می‌کنم که روسیه و ایران نیز برنده شدند، هر کدام از آنها از نیروهای دولتی سوریه حمایت کردند، ایران حضور نظامی در سوریه داشت و روس‌ها هم حمله های بی شماری علیه دشمنان نظام سوریه انجام دادند و برای آنها و این رژیم دستاوردهایی محقق کردند».

الحیاة آورده است: ایالات متحده در سوریه شکست نخورد، اما تصمیم به عقب نشینی گرفت. دلیل حضور آمریکا هم مقاومت داعش بود. نیروهای ایالات متحده در برابر تروریست‌ها به موفقیتی دست یافتند و رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که دلیل خروج از سوریه، شکست القاعده در سوریه است؛ آیا آنها واقعا شکست خوردند؟ هزاران تروریست القاعده در داخل سوریه حضور دارند و آنها نیروهای خود را برای بازگشت به جنگ دوباره سازماندهی می‌کنند، زمانی که وضعیت میدانی آنها را قادر به مبارزه دوباره می‌کند.

به باور نویسنده، دشمنان سوریه دیگر در داخل این کشور جز در استان ادلب در شمال کشور در نزدیکی مرز ترکیه حضور ندارند؛ روسیه می‌خواهد که دولت سوریه با ترکیه موافقت کند، اما دولت ترکیه تا به الان حاضر به پیروی از این تمایل روسیه نشده است و شاید موضع خود را تغییر داده یا کُردها را در داخل سوریه مورد حمله قرار دهد.

در پایان این یادداشت آمده است: ایران احساس می‌کند که نخستین پیروز در سوریه است، به ویژه از آنجایی که در سایر نقاط خاورمیانه حضور دارد و تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در برابر ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه تقویت کند، این تقابل، نتایج خود را در آینده نزدیک نشان خواهد داد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.