شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی اعلام کرد آمریکا در ۱۴۹ کشور جهان نیروی نظامی و همچنین ۳۵ مقر در قاره آفریقا دارد.

حضور نظامیان آمریکا در ۱۴۹ کشور جهان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در حالیکه جهان توجه خود را بر تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه متمرکز کرده است نباید به علت این اقدام نمایشی و پوششی ترامپ موضوع حضور نظامیان آمریکا در 149 کشور جهان را فراموش کنیم. برای مثال آمریکا در حال حاضر سی و پنج مقر نظامی در قاره آفریقا دارد.

اریک شو، کارشناس مسائل تاریخی خاورمیانه جدید درباره حضور نظامی آمریکا در آفریقا گفت حضور نظامی آمریکا در کشورهای دیگر به آن اجازه می دهد که حداکثر قدرت نظامی خود را در این مناطق اعمال کند بدون آن که تعهدی در برابر این کشورها داشته باشد. در عین حال فرماندهان نظامی آمریکا تلاش می‌کنند به افکار عمومی القا کنند که استقرار نظامیان آمریکایی و مقرهای آنها در مناطق مختلف جهان صرفا اقدامی موقت است و حضور نظامی آمریکا را در مناطق مختلف از افکار عمومی جهان مخفی نگه می‌دارند.

مجری شبکه راشاتودی گفت: هفته گذشته همزمان با تعطیلی دولت آمریکا به علت تصویب نشدن لایحه تامین بودجه ساخت دیوار مرزی و تمرکز رسانه های جهان بر این موضوع اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد برای مقابله با خشونت های احتمالی در جمهوری دمکراتیک کنگو نیروی نظامی به آفریقای مرکزی اعزام کند.

شبکه ان بی سی نیوز هم اعلام کرد هشتاد نفر از نیروهای رزمی مسلح آمریکایی که به گابن اعزام می شوند قرار است از شهروندان آمریکا و تاسیسات دیپلماتیک این کشور در کنگو در برابر خشونت ها محافظت کنند. اما موضوع عجیب این است که مدت اندکی بعد از ورود نیروهای آمریکایی به گابن کودتا و خشونت هایی گسترده‌ای در این کشور شروع شد. روز دوشنبه پایگاه اینترنتی استارز اند استریپ اعلام کرد نظامیان کودتاچی در گابن کنترل ساختمان رادیو این کشور را بدست گرفته اند. عصر همان روز اعلام شد که دولت گابن چهار نفر از پنج سرکرده نظامیان کودتاچی را بازداشت کرده است. بنابراین سوالی که مطرح می شود این است حال که آمریکا سوریه را ترک می کند آیا قرار است ماجراجویی نظامی آینده آمریکا منطقه پاپوا در قاره بزرگ آفریقا باشد و در آن جا مرگ و ویرانی ایجاد کند؟

تابه ثا والاس، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه راشاتودی گفت: نباید به علت اقدام آمریکا مبنی بر اعزام نظامیانش به آفریقا تعجب کرد. در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و زمانی که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه بود آفریقا یک منطقه مهم برای آمریکا بود. در آن زمان این دیدگاه در دولت آمریکا حاکم بود که می توانند با ارسال پول برای جنگ سالاران آفریقا تحولات آنجا را به سمتی ببرند که در چارچوب خواسته آمریکا باشد. این همان وضعی است که اکنون هم می بینیم. مساله دیگر درباره حضور نظامی آمریکا در آفریقا این است که مسئولان دولت آمریکا همیشه حضور نظامی این کشور را در آفریقا تکذیب می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.