مازندران- امین وطن‌ دوست از انعقاد قرارداد اقدامات کنترلی آفت شب پره شمشاد در جنگل های دودانگه ساری خبر داد.

سبزترین گونه جنگل‌های هیرکانی در حال مرگ است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی مازندران، امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاه‌ پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری اظهار کرد: انجام اقدامات کنترلی با پیمانکار بخش تخصصی خصوصی به مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان در ۲۵ هکتار از جنگل‌های منطقه سنگده دودانگه ساری منعقد شده است.

وی افزود: آفت شب ‌پره شمشاد طی سال‌های اخیر جنگل‌های شمال را هدف قرار داده و امسال نیز به مناطق ساری، سوادکوه، بهشهر و ارتفاعات زیر هزار متر از سطح دریا به شدت خسارت وارد کرد.

وی پیش‌بینی کرد: این آفت رویشگاه‌های بالای ارتفاع هزار متر را آلوده خواهد کرد و نهایتاً به شمشادها خسارت زیادی زده و نابود خواهد کرد.

کارشناس ارشد گیاه‌ پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران اضافه کرد: سم ‌پاشی مناطق مختلف با ترکیبات میکروبی و گیاهی در سطح محدود براساس اعتبارات محدود اداره‌ کل انجام شد ولی با توجه به اینکه این آفت چهار تا پنج نسل دارد، باید سم‌پاشی نیز طی چهار یا پنج بار تکرار شود که باتوجه به مشکلات اعتباری این امر به فراموشی سپرده شده و این آفت در جنگل‌های مازندران جولان می‌دهد.

وطن دوست با اعلام اینکه اگر دیر بجنبیم دیگر خبری از سرسبزی در جنگل‌ها نخواهد بود، هشدار داد: در حال حاضر سبزترین گونه جنگل‌های هیرکانی شمال در همین نزدیکی‌ها در حال مرگ است.

کارشناس ارشد گیاه‌ پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با اشاره به اینکه شمشادها در تمام فصول سال سبز هستند به‌گونه ‌ای که به‌عنوان پناهگاهی امن برای سایر جانداران طبیعت نیز محسوب می‌شود، گفت: جنگل‌های مازندران از سال ۹۵ درگیر "آفت شب ‌پره شمشاد" شده است.

وطن ‌دوست افزود: سطح رویشگاه‌های مازندران ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که با وجود گسترش آفت و اعتبارات محدود نمی‌توان به راحتی آن را کنترل کرد.

کارشناس ارشد گیاه ‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران  اضافه کرد: باتوجه به گسترش این آفت مقرر شد مناطق با آلودگی کمتر در اولویت قرار گیرد.

وطن دوست با اشاره به اینکه درحاضر آفت شب‌ پره شمشاد غیرفعال است، گفت: با آغاز فعالیت این آفت، اقدامات کنترلی با هدف حفظ ذخیره گاه و منبعی برای تولید نهال و بذر در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با تمام تلاش پیگیر منابع اعتباری برای از بین بردن این آفت از جنگل‌ها هستیم.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.