مهدی طارمی و سونیل چتری تنها ۲ گله های جام ملت های آسیا هستند اما این دو در راه کسب کفش طلا رقبایی جدی و بزرگ دارند.

جنگ بزرگ برای کفش طلای جام ملت‌ها

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، دور اول بازی های مرحله گروهی جام ملت های آسیا به روز پایانی خود رسیده است. امروز تیم های ژاپن و ازبکستان در گروه F به مصاف رقبا می روند و از روز پنج شنبه دور دوم مرحله گروهی با دیدارهایی به مراتب حساس تر و سرنوشت سازتر ادامه می یابد. در ۹ بازی انجام یافته تاکنون، ۲۶ گل رد و بدل شده و میانگین ۲.۸۹ گل به ازای هر بازی به ثبت رسیده که آمار قابل توجهی به حساب می آید. ۴ سال قبل در مجموع ۳۲ بازی ۸۵ گل به ثمر رسید که میانگین ۲.۶۶ گل پدید آمد و حالا باید دید آیا با ادامه تورنمنت، روند گلزنی تیم ها کاهش می یابد یا خیر؟

تا اینجای کار پرگل ترین بازی جام مربوط به بازی ایران - یمن و هندوستان - تایلند بود که با ۵ گل همراه شدند. شب گذشته نیز تیم عربستان سعودی موفق شد ۴ بار دروازه کره شمالی را باز کند. حال در چنین شرایطی، کدام بازیکن سرانجام می تواند کفش طلای جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ را از آن خود کند؟

طارمی و چتری؛ صدرنشینان فعلی

از دل پرگل ترین مسابقات جام ملت های آسیا تاکنون، ۲ بازیکن توانستند بیش از یک گل به ثمر برسانند. سونیل چتری مهاجم ۳۴ ساله تیم ملی هند موفق شد برابر تایلند ۲ گل اول تیمش را بزند و نقش پررنگی در پیروزی شاگردان کنستانتین ایفا کند و آن طرف مهدی طارمی نیز توانست ۲ بار دروازه یمن را گشوده و در صدر جدول گلزنان قرار بگیرد. نکته اصلی برای کسب کفش طلا تداوم این روند حداقل در ۲ بازی بعدی مرحله گروهی است چرا که باتوجه به قدرت پایین حریفان در مرحله گروهی مهاجمان اغلب فرصت های بیشتری برای گلزنی دارند.

همچنین روند تیمی نیز در آقای گلی بسیار مهم است. به طور مثال بعید است هند بتواند همچون ایران تا مراحل پایانی جام ملت ها صعود کند و همین موضوع طبیعتا شانس مهدی طارمی را برای کسب کفش طلا بیشتر می کند.

یک گله ها؛ از خلیل تا آزمون

۲۰ بازیکن یک گله هم اکنون در جدول گلزنان جام ملت های آسیا حضور دارند که در بین آن ها نام ۷ مهاجم نوک به چشم می خورد. سردار آزمون مهاجم تیم ملی ایران، احمد خلیل فوروارد امارات، انگوین کونگ فورونگ از ویتنام، هوانگ اوی جو از کره جنوبی، تیراسیل دانگدا از تایلند، جی‌جی لالپکالوا از هند، محمد الرمیحی از بحرین و مهند علی از عراق یک گله هایی هستند که انتظار می رود در ادامه نیز گلزنی کنند. سردار آزمون باتوجه به این که جلوتر از مهدی طارمی در نوک خط حمله تیم ملی قرار دارد، اگر قدر فرصت ها را بداند می تواند بیش از این هم گلزنی کند و به کفش طلا هم دست یابد. احمد خلیل هم که از روی نقطه پنالتی تک گلش را به ثمر رساند، شانس این را دارد که از بازی بعد فیکس شود و بیشتر خود را نشان دهد.

در انتظار خودنمایی ژاپنی ها و ازبک ها

پس از پایان دور اول جام ملت ها می توان به شکلی دقیق تر آمار مهاجمان و گلزنان را بررسی کرد. باتوجه به این که دو تیم قدرتمند ژاپن و ازبکستان امروز به مصاف هم گروهی ها می روند، می توان انتظار داشت که جدول گلزنان دست خوش تغییر و تحول شود و مهاجمان این دو تیم نیز بتوانند خود را به این جدول برسانند. در تیم ملی ژاپن یوشینوری موتو مهاجم تیم نیوکاسل، یویا اوساکا مهاجم تیم وردربرمن و کویا کیتاگاوا مهاجم تیم شیمیزو اس پالس شانس بیشتری برای گلزنی دارند. در تیم ازبکستان نیز سردار رشیدف، مارات بیکمائف، جلال الدین ماشاریپوف و الدور شومورودوف در خط حمله قرار گرفته اند.

جهانبخش و سون؛ دوئل ستاره های جزیره

به نظر می رسد مصدومیت علیرضا جهانبخش وینگر تیم برایتون نیز همگام با بازگشت سون هیونگ مین در هفته سوم جام ملت ها خواهد بود و این دو دوئل خود را از زمان یکسان آغاز می کنند. سون هیونگ مین این فصل در تاتنهام عملکرد بسیار خوبی داشته و با زدن ۸ گل پس از کین بهترین گلزن تیم اسپرز به شمار می رود. او در هر ۲ بازی یک گل زده که آمار فوق العاده ای برایش به حساب می آید.

علیرضا جهانبخش گران قیمت ترین بازیکن تاریخ تیم برایتون نیز شانس قابل توجهی برای عنوان آقای گلی و آقای پاس گلی دارد. او اگرچه این فصل نتوانسته در برایتون درخشش قابل توجهی داشته باشد اما فصل قبل باوجود بازی در پست وینگر راست، آقای گل لیگ اردیویسه هلند شد و برای اولین بار فوتبال آسیا را صاحب آقای گل در اروپا کرد.

علاوه بر این ها مهاجمان نظیر علی مبخوت اماراتی و متیو لکی استرالیایی هستند که مهاجمان به نام فوتبال آسیا محسوب می شوند و کارشناسان آن ها را هم جزو کاندیدای کسب عنوان آقای گلی می دانند.

رکورد دایی شکسته می شود؟

بهترین آقای گل تاریخ جام ملت های آسیا علی دایی است. او در جام ملت های ۱۹۹۶ توانست ۸ گل در یک تورنمنت بزند و کفش طلا را به دست آورد. نکته جالب این که او در مقابل کره به تنهایی ۴ گل زد و همین موضوع تاثیر زیادی در خلق این رکورد جاودانه دارد. دومین بازیکن نیز بهتاش فریبا است. او در سال ۱۹۸۰ با ۷ گل به همراه چون سون هو از کره جنوبی عنوان آقای گلی را به دست آورد و باید دید باتوجه به بیشتر شدن مسابقات در جام ملت های جاری آیا رکورد این دو شکسته خواهد شد یا خیر؟

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.