دومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان شرکت دومان توکان در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد.

گردش ۱۴۰ میلیارد تومانی پول در حساب‌های متهمان پرونده شرکت دومان توکان

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات ۴ نفر از متهمین پرونده شرکت دومان توکان به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به صورت علنی برگزار شد.

اتهام این افراد مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است. این پرونده ۶۰ جلد بوده و ۱۸۶ شاکی دارد.

قاضی صلواتی در ابتدای جلسه گفت: آغاز دومین جلسه محاکمه متهمین شرکت دومان توکان پرونده کلاسه ۹۶۰۹۹۸ در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران و مفسدین اقتصادی با حضور مستشاران، متهمین، وکلای آن‌ها، نمایندگان دادستان به صورت علنی را اعلام می‌کنم.

رئیس دادگاه تاکید کرد: اخلال در نظم دادگاه از طرفین یا سایر اشخاص موجب غیر علنی شدن محاکمه نمی‌شود بلکه به گونه‌ای مقتضی نظم باید برقرار شود.

در این لحظه قاضی دادگاه از شکات حاضر در جلسه خواست درجایگاه حاضر شوند وشکایت خود را مطرح کنند.

یکی از شاکیان در جایگاه حاضر شد و گفت: من یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کردم تا پیش از دستگیری عوامل شرکت دومان توکان به سرمایه گذاران چنین القا می‌شد که سرمایه آن‌ها درپروژه‌های واقعی صرف شده است.

شاکی افزود: شواهد نشان می‌دهد ریاست شرکت دومان توکان اموالی داشته باشند و من تقاضا دارم حقوق سرمایه گذاران که مسئله اصلی است را بازپس بگیرید.

در ادامه قاضی از شاکیان مجددا خواست هر کس که صحبتی دارد در جایگاه حاضر شود، سپس قاضی دادگاه از کارشناس رسمی دادگستری خواست برای توضیحات در جایگاه آماده شود.

کارشناس رسمی دادگستری در جایگاه حاضر شد و ضمن بیان خلاصه‌ای از گزارش رسمی گفت: مدیران این شرکت و دیگر متهمین با تبلیغات، تهیه بروشور و سایر روش‌ها اقدام به انعقاد قراردادهای مختلف از جمله ایجاد رستوران، پتروشیمی و... اقدام به جذب سرمایه کرده‌اند.

کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: اسناد حسابداری برای ثبت و کنترل لحاظ نشده‌اند و اطلاعات پراکنده که قابل اتکا برای رسیدگی هم نبود و ما به ناچار وارد حساب‌های بانکی شدیم. طبق بررسی‌های صورت گرفته ۱۴۰ میلیارد تومان جابجایی بین حساب‌های متهم بوده است و از این مقدار ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد رستوران‌ها بوده و سایر واریزی‌هایی که نام آن مشخص است ۷ میلیارد تومان بوده است.

در ادامه دومین جلسه رسیدگی به پرونده دومان توکان، دومان سهند متهم ردیف اول پرونده به دستور قاضی صلواتی برای ارائه دفاعیات در جایگاه قرار گرفت.

متهم ردیف اول پرونده در ابتدا خود را به این شرح معرفی کرد: دومان سهند هستم فرزند اکبر متولد ۱۳۶۱ دارای مدرک دیپلم و اهل تهران متاهل و فاقد سابقه کیفری.

در این بخش از جلسه دادگاه قاضی صلواتی بار دیگر اتهام وی را قرائت کرد و از او خواست تا دفاعیات خود را شرح دهد.

متهم دومان گفت: پیش از آغاز دفاعیات خود اعلام میکنم که دفاعیات کامل توسط وکیل انجام خواهد شد. البته من خودم وکیلی را معرفی کرده بودم و حتی تمبر نیز باطل کرده بود، اما شما اجازه ندادید تا او وکالت مرا به عهده بگیرد و برای من وکلای تسخیری انتخاب کردید که به هیچ وجه مورد تایید من نبودند و نیستند؛ و حتی من کتبا آن‌ها را عزل کرده بودم.

وی ادامه داد: وکلای تسخیری من حتی کیفرخواست را مطالعه نکردند.

دومان سهند در ادامه بیان داشت: پرونده من در سال ۹۶ تشکیل شد، اما ضابطان و بازپرس هشت ماه فرایند رسیدگی به آن را طول دادند که باعث شده پرونده من با استجازه مقام معظم رهبری همزمان شود. البته پرونده من نه تنها وصف کیفری ندارد بلکه صلاحیت رسیدگی در دادگاه انقلاب را نیز ندارد.

در این بخش از جلسه دادگاه قاضی صلواتی در واکنش به ادعای مطرح شده توسط متهم اظهار کرد: براساس استجازه رهبری وکلای پرونده‌های مفسدان اقتصادی براساس تبصره ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری انتخاب می‌شود؛ که البته وکیلی که شما انتخاب کردید جزو آن‌ها نبوده است؛ و این ادعای شما به کلی رد می‌شود.

قاضی صلواتی در ادامه گفت: براساس لیست وکلای مورد تایید قوه قضاییه وکلای حاضر چندین روز پرونده را مطالعه کردند و لایحه صادر کردند لذا شما به جای جوسازی علیه دادگاه دفاعیات خود را ارائه دهید.

در این هنگام وکیل متهم نیز از محضر دادگاه خواست تا توضیحاتی در خصوص ادعای متهم مبنی بر عدم مطالعه کیفرخواست ارائه کند.

وی بیان داشت: شما اگر قصد ادامه دروغگویی خود را دارید، ادامه دهید، اما متن کیفرخواست اکنون در مقابل من قرار دارد و ما یک روز کامل در اوین بودیم و تلفنی نیز با شما در تماس بودیم.

وکیل دیگر متهم نیز گفت: شما ادعای دروغی را مطرح می‌کنید.

متهم در ادامه جلسه دادگاه اظهار داشت: من از سرمایه گذاران معذرت خواهی میکنم. اما بابت طولانی شدن روند پرونده باید از دادسرا سوال شود. گویا مسائل دیگری به جز پرداخت حق مردم در اولویت دادگستری و دادسرا بوده است.

قاضی صلواتی ضمن تذکر به متهم گفت: این موضوع در اولویت قوه قضاییه است تا حق مردم پرداخت شود، اما شما باید در زندان باشید تا مردم به حق خودشان برسند و شما حق توهین به بازپرس پرونده را ندارید.

در ادامه متهم به شرح دفاعیات خود پرداخت و گفت: شرکت سرمایه گذاری دومان توکان اجازه جذب و هدایت سرمایه را داشته و با توجه به عملکرد شرکت در جذب سرمایه این مجموعه نیازی به اخذ مجوز از نهادهای مالی را نداشته، چون که سپرده جذب نکرده بلکه سرمایه جذب کرده است؛ و جذب و هدایت سرمایه سرمایه‌گذاران تنها در پروژه‌های تعریف شده بوده و قرارداد سرمایه گذاری نیز منعقد می‌شده است.

وی در پایان دفاعیات خود مدعی شد: صراحتا اعلام می‌کنم صرفا به دنبال بازگرداندن حق سرمایه گذاران شرکت هستم و موارد مطرح شده در کیفرخواست خلاف واقع است.

در این بخش از جلسه دادگاه نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: شما به دنبال برهم زدن فضای دادگاه هستید شما در تماس تلفنی از زندان شکات را تهدید کرده‌اید و بجای این اقدامات باید حق شکات را بپردازید.

قاضی صلواتی نیز خطاب به متهم گفت: شما با ایجاد اختلاف در بین شکات از آب گل آلود به دنبال ماهی هستید و با تطمیع برخی از شکات در صدد ایجاد اختلاف میان آن‌ها هستید.

در این بخش از جلسه دادگاه قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده در روز شنبه ۲۲ دی ماه برگزار خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.