آیین بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز با حضور تنی چند از شخصیت های سیاسی، نمایندگان مجلس و اعضای دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد.

بزرگداشت هاشمی رفسنجانی در سالن اجلاس سران برگزار شد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، آیین بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز با حضور تنی چند از شخصیت های سیاسی، نمایندگان مجلس و اعضای دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد. 

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، پیروز حناچی شهردار تهران، آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، صالحی وزیر ارشاد، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، حجت الاسلام علی یونسی دستیار رئیس جمهور در امور اقلیت ها، اسدالله عسگر اولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور،محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس از جمله حاضران در این مراسم بودند.

*حضور سرد اصلاح طلبان

نکته حائز ذکر در این برنامه عدم حضور پرشور شخصیت‌های اصلاح‌طلب در این برنامه بود و به جز شخصیت‌هایی چون محمدرضا عارف، محمود صادقی، محمدجواد حق شناس، اسماعیل دوستی، حجت الاسلام هادی غفاری و تنی چند از اصلاح طلبان جای بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب مخصوصا اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی،‌ اتحاد ملت ایران و اعتماد ملی در این گردهمایی خالی بود.

*گریه در سوگ برادر

اولین سخنران برنامه محمد هاشمی بود که سخنرانی چند دقیقه‌ای او توامان با گریه در سوگ برادر فقیدش همراه شد. سپس گروه «نغمه صبا» که از شهر گرکان به تهران برای اجرای دو قطعه در مدح هاشمی آمده بود،‌به اجرای برنامه پرداختند.

پخش کلیپ‌هایی در توصیف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از زبان مردم و شخصیت‌های مختلف نیز در بخش‌های مختلف برنامه انجام شد.

روحانی که برخلاف سال غیبت سال قبل که موجبات دلخوری بیت آیت‌الله هاشمی را فراهم کرده بود در برنامه حاضر شده بود،‌ دقایقی نسبتا طولانی را به توصیف خاطرات و ویژگی‌های هاشمی پرداخت. 

وی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به این جمله ماندگار مقام معظم رهبری درباره آیت‌الله هاشمی که «هیچ‌کس برای من هاشمی نخواهد شد»، تصریح کرد: این توصیف نشانه جایگاه بلند هاشمی نزد مقام معظم رهبری است. تا چندین هفته پس از رحلت آیت‌الله هاشمی در دیدارهایم با مقام معظم رهبری، شاهد این بودم که ایشان با آه، افسوس و ناراحتی از مرگ غمبار آیت‌الله هاشمی سخن می‌گفتند و تأکید می‌کردند که نمی‌توانم این اتفاق را از یاد ببرم.

روحانی در بخشی از سخنان خود بنیان‌گذاری فناوری هسته‌ای در کشور را به هاشمی نسبت داد و گفت: هر کس در این کشور جز هاشمی از فناوری هسته‌ای سخن بگوید، نادرست گفته است چرا که او اولین کسی بود که دستور ورود سانتریفیوژ به کشور را داد و در تمامی مراحل مسایل را به ریز دنبال می‌کرد.

روحانی با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اعتلای صنایع دفاعی کشور، اظهار داشت: موشک امروز وسیله دفاعی ماست و به آن افتخار می‌کنیم و در هفته‌های آینده با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره جدیدی را به فضا خواهیم فرستاد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قدرت دفاعی، فناوری و اعتدال امروز ایران از یادگاران هاشمی رفسنجانی است، گفت: اگر بخواهیم در دوران انقلاب، مجسمه‌ای از اعتدال بسازیم، تندیس هاشمی، تنها نماد برای آن است چرا که او همواره با افراط و تفریط مخالف بود و اعتدال را به ما آموخت. گر چه اصل اعتدال برای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است اما او  پدر تفکر اعتدال و اساس امید در کشور بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی بسیار صبور و مظلوم بود، گفت: پس از شهید بهشتی در تاریخ انقلاب ندیدم به کسی به اندازه هاشمی ظلم شود؛ هر چه خواستند گفتند و او به خاطر اسلام، ‌ایران و انقلاب چیزی نگفت.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز باید هاشمی زمان خود باشیم و راه را ادامه دهیم، گفت: باید در برابر ناملایمات صبر و مدارا کرده و اعتدال را پیشه کنیم و در مشکلات تحمل داشته باشیم.

*ازدحام مقابل سن بعد از سخنرانی روحانی

پس از سخنرانی روحانی مقابل جایگاه مراسم آن‌قدر شلوغ شد که عملا تا دقایقی امکان ادامه برنامه نبود و حاضرین مشغول گرفتن سلفی با نمایندگانی چون محمد صادقی بودند که با اصرار مجری برنامه و نیروهای نظم‌دهنده،‌مراسم امکان ادامه یافت.

فاطمه هاشمی سخنران دیگر برنامه بود که اظهارات کوتاهش به دلیل جنبه احساسی و غیر خبری در رسانه ها منعکس نشد.

سپس احمد مسجدجامعی به سخنرانی پرداخت و نگاه فرهنگی آن مرحوم را به بررسی گذاشت. این سخنرانی طولانی ترین سخنرانی مراسم بود و پس از آن نیز حجت‌الاسلام سروش محلاتی به تبیین ابعاد فکری آیت‌الله هاشمی پرداخت که به دلیل طولانی بودن صحبت ها و نزدیکی اذان ظهر موجب کوتاه شدن سخنرانی محسن هاشمی شد.

محسن هاشمی فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسجانی گفت: صفات مختلفی در این 2 سال درباره آیت‌الله هاشمی گفته شده که بیش از همه، من تعبیر مرد آه‌های سرد و اشک‌های گرم را می‌پسندم.

وی ادامه داد: مسائلی در زندگی آیت‌الله هاشمی بود که می‌خواست پنهان باشد که مهم‌ترین آن‌ها، موضوع گذشتن از خویشتن بود.
هاشمی در همین زمینه گفت: آیت‌الله هاشمی قبل و بعد از انقلاب بارها از خویشتن خود عبور کرد و بارها جانش را برای انقلاب به خطر انداخت.

محسن هاشمی ادامه داد: مرحوم هاشمی وقتی در خارج از کشور بود، مورد نهی قرار می‌گرفت که به ایران برنگردد چرا که باز هم به زندان می‌افتاد؛ ولی وی می‌گفت که زندگی در ایران بهتر از زندگی بی‌هدف در خارج از کشور است.

هاشمی خاطرنشان کرد: در جریان عملیات مرصاد که مرحوم هاشمی در جبهه بود، به او می‌گفتند از محل دور شود اما وی می‌گفت اگر حضور من باعث می‌شود که کار پیش رود، من می‌مانم.

 وی به پایان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی با ایفای نقش در قطعنامه ۵۹۸، صلح را به کشور هدیه کرد.

هاشمی، انتقادپذیری و انتقادجویی را از ویژگی‌های آیت‌الله هاشمی دانست و گفت: خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی در ۳۷ دفترچه نوشته شده و این نشان می‌دهد که وی چطور زندگی روزمره‌اش را بدون هیچ سانسوری در اختیار  مردم قرار داده است.

وی افزود: اتفاقات روزانه زندگی شخصی آیت‌الله هاشمی همانطور که بوده، نوشته شده و هیچ ریایی در آن نیست و نشان از روحیه نقدپذیری وی دارد.

سخنان محسن هاشمی پایان بخش این برنامه بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.