وقف دارای پیشینه‌ای کهن در تاریخ بشریت بوده و واقفان با نیت‌های گوناگون اقدام به این سنت حسنه می‌کنند و هستند واقفانی که در گوشه و کنار این کشور به ویژه داورزن با نیت کمک به‌بیماران نیازمند نیتی با سابقه یک قرن بیشتر را داشته‌اند و امروز نیازمندان از این موقوفه بهره می‌برند.

نیتی با قدمت یک قرن برای کمک درمانی و دارویی/ وقف باید به نیازهای روز جامعه همچون ترویج علم پاسخ بدهد
به گزارش قدس آنلاین ، وقف دارای پیشینه‌ای کهن در تاریخ بشریت بوده و واقفان با نیت‌های گوناگون اقدام به این سنت حسنه می‌کنند و هستند واقفانی که در گوشه و کنار این کشور به ویژه داورزن با نیت کمک به‌بیماران نیازمند نیتی با سابقه یک قرن بیشتر را داشته‌اند و امروز نیازمندان از این موقوفه بهره می‌برند.

داورزن یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی است که دارای موقوفات بی‌شماری بوده و کندوکاو در زمینه‌های مختلف وقف و نیات واقفان بسیار گسترده بوده و چه‌بسا که اغلب بر وقف مال برای برپایی شعائر دینی و مراسمات ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) انجام‌ شده و گاه بر اساس نیت بسته به زمان و مکان دارد.

سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان متولی امور وقف در کشور برای بهره‌وری بیشتر از موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش، طرح‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کرده است که می‌توان از آن‌ها به‌طرح مهر تندرستی یا همان اجرای نیات واقفان خیراندیش با موضوع دارو و درمان، مهر تحصیلی یعنی اجرای نیات با موضوع کمک به‌تحصیل دانش‌آموزان، سفره‌های آسمانی و دست‌های مهربانی اشاره کرد.

مهر تندرستی با نیت کمک به‌نیازمندان دارویی و درمانی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه داورزن درباره اجرای نیات موقوفات به‌ویژه طرح مهر تندرستی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داورزن گفت: طرح مهر تندرستی با محوریت تولد حضرت زینب(س) و روز پرستار از دو موقوفه این شهرستان به‌اجرا درمی‌آید که در آن هزینه‌ درمان و دارو برخی از بیماران از محل موقوفات پرداخت می‌شود.

محمدرضا محسن‌آبادی بابیان این مطلب که در این طرح از بیماران نیازمند دیداری صورت می‌گیرد، افزود: داورزن دارای 800 موقوفه است که  از این تعداد فقط دو موقوفه برای دارو و درمان وقف‌ شده و در این راستا برای هر بیمار تا مبلغ 250 هزار تومان به‌طور متوسط هزینه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: دو موقوفه علی‌اکبر چشام و آل احمد در داورزن با نیت کمک به‌بیماران وقف‌ شده، به‌طوری‌که موقوفه علی‌اکبر چشام که یکی از قدیمی‌ترین موقوفات شهرستان و بیش از یک قرن سن دارد، به‌سال 1338 هجری قمری برمی‌گردد و واقف آن را برای بیماران مسلمان فقیر در مریض‌خانه حشمتیه در سبزوار وقف کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه داورزن بیان کرد: در این موقوفه نصف روز آب و اراضی از قنات جاریه فاریاب روستای چشام بوده که در سال گذشته از عایدات آن به 25 بیمار با معرفی مددکاری بیمارستان حشمتیه سبزوار کمک دارویی و درمانی شده است.

محسن‌آبادی به‌موقوفه دیگر داورزن درزمینه درمانی اشاره و تصریح کرد: موقوفه آل احمد که در سال 1349 شمسی توسط واقف خیراندیش ابوالقاسم آل احمد وقف‌ شده دامنه گسترده‌ای برای مصارف دارد، به‌طوری‌که این موقوفه یک حلقه چاه و 100 هکتار زمین زراعی است و قسمتی از درآمد آن با توجه به‌نیات واقف برای مصارف درمان و دارو در اختیار اداره بهزیستی داورزن قرار می‌گیرد.

بهره‌مندی بیماران نیازمند از عواید موقوفات

رئیس اداره بهزیستی داورزن نیز با تقدیر از کمک خیران و واقفان و نیت‌ها در این زمینه، گفت: موقوفه آل احمد کمک شایانی برای کمک به‌بیماران بهزیستی  محسوب می‌شود.

محمدعلی زیدآبادی بیان کرد: در سال گذشته از عواید حاصله از موقوفه آل احمد که در اختیار بهزیستی قرار گرفت توانستیم به 25 نفر از افراد نیازمند و بیمار کمک کنیم و برخی نیز هزینه درمان و دارویی آن‌ها پرداخت شد.

وقف باید به‌نیازهای روز جامعه همچون ترویج علم پاسخ بدهد

سرپرست فرمانداری داورزن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داورزن گفت: در حال حاضر وقتی از وقف سخن گفته می‌شود بیشتر ذهن درگیر کمک به‌مساجد، امامزادگان، خیرات و مبرات، عزاداری و امور خیریه می‌شود که لازم و ضروری است، اما دایره امور وقف می‌تواند در ترویج علم، دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان، مسائل و معضلات فرهنگی و درمانی گسترش یابد و به‌نیازهای روز جامعه پاسخ دهد.

علی‌رضا عبدالهی با اشاره به‌نیاز امروز جامعه به‌وقف، بیان کرد: وقف‌های جدید باید به‌رفع نیازهای روز جامعه اختصاص یابد تا بتوان از این طریق برای حل مشکلات افراد گام برداشت، چراکه نیاز امروز جامعه ما درزمینه وقف، وقف‌هایی است که به‌وسیله آن‌ها بتوانیم زمینه رشد هرچه بیشتر علمی کشور را فراهم کرد.

وی افزود: کمک‌هزینه زندگی و جهیزیه برای انسان‌های نیازمند و همچنین احداث خانه‌هایی با متراژ کم برای سکونت زوج‌های جوان نیازمند می‌تواند در اولویت بعدی واقفان قرار بگیرد که با موقوفه‌های خود در راستای ازدواج آسان جوانان گام بردارند و در سال‌های نخست زندگی مشترک زوج‌های نیازمند را در تأمین مخارج زندگی یاری دهند.

سرپرست فرمانداری داورزن در ادامه به‌وقف در زمینه دارو و درمان اشاره کرد و افزود: بیماران سخت درمان و هزینه‌های بسیار سنگین درمان برای این بیماران می‌تواند اولویت واقفان خیراندیش باشد و اگرچه دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت اقدامات بسیار خوبی داشته، اما برای درمان بیماران صعب‌العلاج به‌کمک واقفان خیراندیش نیاز است.

تأمین هزینه‌ها و تجهیز مجموعه‌های درمانی از نیازهای داورزن است

مسؤول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه داورزن هم بابیان اینکه تلاش‌ها برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف و نیاز روز جامعه انجام می‌شود و تا حدود زیادی واقفان قبل از وقف به‌دنبال زمینه آن هستند، گفت: نیاز امروز در این شهرستان تأمین هزینه‌های درمان و تجهیز مجموعه‌های درمانی است که واقفان باید به‌این امر توجه ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام حسین بیدی افزود: یکی از نیازهای مرکز درمانی در داورزن تأمین دستگاه اتوآنالایزر است که ویژه اندازه‌گیری شیمی خون بوده و دارای کاربرد زیادی در درمان است که اداره اوقاف از محل موقوفات اعلام همکاری کرده تا به‌شبکه بهداشت و درمان در امر تجهیز مرکز درمانی شهرستان کمک کند.

باید گفت، رهبر معظم انقلاب تأکید دارند بسترهایی را که نیاز است، وقف انجام شود و در جمله‌ای بیان فرمودند: از جمله علم و دانش، تحقیقات، پزشکی و تبلیغ دین به‌شیوه‌های نوین بسترهای مناسبی برای وقف هستند.

در حال حاضر با توجه به‌شروع به کار مرکز شبانه‌روزی درمان بستر داورزن که مجموعه این شهرستان را پوشش می‌دهد و نیز تنها مرکز درمانی در محور 250کیلومتری شاهرود و سبزوار با تردد بیش از 20 میلیون مسافر در سال نیازمند دستگاه‌ها و ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی و دیگر نیازمندی‌ها است که واقفان باید به‌آن توجه داشته باشند تا این مهم برآورده شود تا دیگر مردم برای درمان به‌مرکز استان یا شهرستان‌های دیگر تردد نکنند.

البته برای اینکه این مهم بیشتر به‌سرانجام برسد، باید زمینه آموزش توسط اوقاف و امور خیریه و بهداشت و درمان فراهم شود تا مردم بیشتر از گذشته به این سمت‌وسو هدایت پیدا کنند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.