نخستین پایگاه فرهنگی مردمی وقف علم و فناوری طی مراسمی با حضور فعالان این بخش در محل مسجد وقفی الزهرا(س) احمدآباد مشهد افتتاح شد.

نخستین پایگاه وقف علم و فناوری در مشهد افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین ، افتتاح این پایگاه فرهنگی مردمی پنجشنبه شب همراه با برگزاری نشست تخصصی با عنوان 'مسجد، وقف علم و فناوری' و نکوداشت دانشمند واقف مرحوم دکتر 'محمد فقیهی' واقف مسجد الزهرا(س) انجام گرفت.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: مساجد پایگاههای فرهنگی و مردمی هر محله هستند و از آنجا که وقف علم و فناوری جلب مشارکت همگانی برای توسعه علمی را می طلبد، نخستین پایگاه فرهنگی مردمی وقف علم و فناوری استان در مسجدی وقفی دایر شد.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: اصل مشارکت در همه امور منجر به توسعه، رفع کمبودها و مشکلات می شود و بر پایه همین اصل امروزه متولیان در پی توسعه فرهنگ وقف از طریق جلب مشارکت مردم با سرمایه های اندک هستند.
وی ادامه داد: وقف براساس نیاز، ماندگار است لذا برای توسعه فرهنگ مشارکت در امور نیکوکارانه با هدف انتفاع عموم جامعه 'وقف مشارکتی' بهترین نوع وقف محسوب می شود.
معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: موقوفه مشارکتی علم و فناوری یکی از مهمترین موقوفات مشارکتی در این استان است و تاکنون مبالغ بسیار برای ایجاد یک مکان به منظور انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی از سوی افراد خیراندیش جمع آوری شده است.
وی به وجود شش هزار و 667 مسجد وقفی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: مرحوم دکتر محمد فقیهی که بنیانگذار چشم پزشکی در مشهد بود زمینی را برای ساخت مسجد در خیابان احمدآباد این شهر وقف کرد و سه سال پیش ساخت مسجد الزهرا در این زمین به پایان رسید و این مسجد مدلی برای ایجاد پایگاههای وقف علم و فناوری در دیگر مساجد وقفی خراسان رضوی خواهد بود.
او افزود: نخستین نشست تخصصی 'مسجد، وقف، علم و فناوری' نیز در قالب یک پنل شش نفره با حضور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، رئیس کانون کارفرمایان خراسان رضوی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان، معاونت فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، مسئول کمیته یاوران وقف علم و فناوری، یک فعال مسجدی، نماینده جامعه صنعتگران استان و مدیرعامل شتاب دهنده کسب و کار فردوسی برپا شد.
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وقف در جهت توسعه دانش و فناوری به تحقق عدالت اجتماعی، رشد و توسعه اقتصادی کشور، پیشرفتهای علمی و رضایت مندی محققان، ایجاد و افزایش سطح اشتغال دانش بنیان موثر است.
جعفر زارع افزود: کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی در قالب تفاهمنامه دفتر همکاری علمی امور نخبگان شهید فهمیده منطقه شمال شرق با اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و حضور اشخاص حقوقی و حقیقی از جمله روسای دانشگاه فردوسی، پارک علم و فناوری خراسان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، استانداری خراسان رضوی و دو نفر از خیران شکل گرفته است.
وی گفت: در بخش بهره برداری و هدایت واقفان تعدادی از موقوفات خراسان رضوی به این سمت جهت دهی و همچنین زیرساخت نرم افزاری برای وقف مشارکتی در بخش علم و فناوری طراحی شده است. در وقف مشارکتی علم و فناوری سهام به مبلغ 100 هزار ریال ارائه شده که مردم می توانند با خرید این سهام کوچک در وقف مشارکتی سهیم باشند.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.