سازمان اتوبوسرانی مشهد این روزها با معضلاتی همچون فرسوده بودن اتوبوس‌ها، تأخیرهای فراوان، نبود امکانات مناسب در فضای اتوبوس‌ها و کمبود دستگاه‌های شارژ من‌کارت روبه‌رو است که البته در کنار این موارد رانندگی نامناسب رانندگان هم به دغدغه‌ای برای شهروندان و زائران تبدیل شده است.

حرکت اتوبوسرانی در مسیر مشکلات

این شرایط، استفاده از اتوبوس به عنوان اصلی‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در مشهد را در برخی خطوط بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است. این در حالی است که برعکس رویه مدیران این روزهای شهرداری مشهد، مدیران دیگر کلانشهرها نهایت سعی و کوشش را انجام می‌دهند تا مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استقبال بیشتری کنند.

  تأخیر اتوبوس‌ها

یکی از ساکنان بلوار عصمتیه مشهد در گفت‌وگو با قدس می‌گوید:تنها اتوبوسی که از این منطقه عبور می‌کند و ما از طریق آن می‌توانیم به مرکز شهر برسیم خط ۲۰ است که در بهترین حالت بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه سرفاصله‌های آن به طول می‌انجامد.

حسین نجاران در ادامه می‌افزاید: از طرفی چون اتوبوس‌های این مسیر دولتی هستند بسیار کثیف و فرسوده می‌باشد و حتی در این هوای سرد زمستان هیچ کدام از اتوبوس‌های این خط وسایل گرمایشی ندارند و علاوه براینکه باید در حدود نیم ساعت در ایستگاه‌های این خط که هیچ صندلی و سایبانی هم ندارند سرما بخوریم، وقتی سوار اتوبوس‌های این خط نیز می‌شویم شرایط فرقی نمی‌کند و همان سرما ادامه دارد.

شهروند دیگری در پایانه الهیه نیز می‌گوید: خط ۲۰ هیچ موقع در ایستگاه خود قرار ندارد و هر زمانی در قسمتی از پایانه توقف می‌کند و بدون اینکه به مسافران منتظر در محل ایستگاه اطلاعی داده شود حرکت خود را آغاز می‌کند.

جمشید صادقی می‌افزاید: هر موقع نیز به مسئول خطوط در این پایانه انتقاد و گلایه می‌کنیم تنها پاسخی که می‌دهد این است که به مسئولان سازمان اعتراض خود را منتقل کنید.

وی با بیان اینکه، وعده شوراهای شهر در زمان انتخابات مبنی بر ارائه خدمات شایسته به شهروندان صرفاً در حد وعده بود و در این مدت اقدام و عمل بارزی جز تغییر اسم چند خیابان از آن‌ها دیده نشد، ادامه می‌دهد: امروز جای پاسخگو و سؤال کننده عوض شده است و مسئولان بیشتر از اینکه به فکر مردم باشند به فکر کارهای سیاسی خودشان هستند.  

 اتوبوس‌های بدون بخاری

شهروند دیگری نیز در منطقه رسالت که به گفته خودش زمان زیادی منتظر اتوبوس مورد نظرش است، می‌گوید: نزدیک به ۲۰ دقیقه است که منتظر مسیر ۳۷ هستم و دیگر صبرم لبریز شده است.

 رضا اکبری که ۵۴ سال سن دارد، در ادامه به قدس می‌گوید: مشخص نیست مسئولان اتوبوسرانی چکار می‌کنند، چرا یک شهروند باید این همه منتظر آمدن یک اتوبوس فرسوده بماند. به طوری که در همین زمستان سرد برخی از اتوبوس‌ها اصلاً بخاری ندارند و آن‌هایی هم که دارند به دلیل کاهش هزینه‌هایشان، روشن نمی‌کنند.

 نامرتب بودن فاصله‌های زمانی اتوبوس برای رسیدن به ایستگاه‌

خانم سالاری که از خط ۳۱ استفاده می‌کند نیز در ایستگاه ادیب نیشابوری، می‌گوید: اتوبوس‌های این مسیر با تأخیر زیادی می‌آیند و اتفاق افتاده که بین آمدن یک اتوبوس تا اتوبوس بعدی، ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان سپری شده و همین امر هم سبب می‌شود که هر اتوبوسی با حجم فراوانی از مسافران مواجه شود و از طرفی نمی‌توان برای رسیدن به محل کار خود با این وضعیت برنامه‌ریزی داشته باشم که همین مسئله تا به حال سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای من شده است.

وی با بیان اینکه، شلوغی اتوبوس‌ها و تأخیر در حضور آن‌ها در ایستگاه‌ها سبب شده که مردم انگیزه‌ کمتری برای استفاده از این ناوگان داشته باشند، ادامه می‌دهد: همین حالت در پایانه الهیه نیز وجود دارد، گاهی در فاصله ۱۰ دقیقه، سه اتوبوس می‌آید، اما گاهی اوقات طی نیم ساعت، یک اتوبوس هم وارد ایستگاه نمی‌شود، این فواصل نامرتب، مشکلات فراوانی را برای مسافران و استفاده آن‌ها از ناوگان اتوبوسرانی در شهر بزرگی همانند مشهد پدید می‌آورد که اگرچه چندین بار در پایانه الهیه به سرپرست‌های خطوط اعلام و اعتراض خود را بیان کرده‌ام، اما تنها پاسخی که به من داده‌اند این می‌باشد (همین که هست.) آیا پاسخ یک شهروند این عبارت می‌باشد.

خانم سالاری همچنین با اشاره به اتوبوس‌های فرسوده این مسیر یادآور می‌شود: اتوبوس‌های خط ۳۱ بسیار کثیف، قدیمی و دودزا و پنجره‌ها و صندلی‌هایشان کاملاً فرسوده می‌باشد که سفر با آن‌ها در زمستان سرد بسیار فرسایشی می‌باشد.

 دلسردی مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

وی در ادامه به خبرنگار ما می‌گوید: برخی کم کاری‌ها از سوی مسئولان باعث شده است تا مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دلسرد شوند و به استفاده از خودروهای خود و افزایش تک سرنشینی رو آورند. در مقابل برخی همچون اقشار آسیب‌پذیر گزینه دیگری برای تردد در سطح شهر ندارند و مجبور هستند از این وسایل استفاده کنند اگرچه امروز کسی به فکر این اقشار آسیب‌پذیر نمی‌باشد.

 ترافیک، عامل تأخیر اتوبوس‌ها

مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد در پاسخ به پرسش‌ها و انتقادهای شهروندان به قدس می‌گوید: سرفاصله‌های خطوط اتوبوسرانی شهر مشهد براساس میزان سفر و آمار من کارت‌های زده شده در هر خط تعیین می‌شود.

عباس اتحادی می‌افزاید: ازطرفی اتوبوس‌های خطوط بر اساس برنامه تعیین شده از پایانه‌ها حرکت خود را آغاز می‌کنند، ولی به دلیل برخی مسائل ترافیکی در سطح شهر مشهد ممکن است گاهی اوقات با تأخیرهایی به ایستگاه‌های خود برسند از این رو مشکل اصلی در این باره نبود زیرساخت‌های لازم برای تردد اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی می‌باشد، زیرا در مسیری همچون خط یک بی آرتی هیچ موقع تأخیری وجود ندارد و خطوط در زمان‌های منظم در ایستگاه‌ها حاضر می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: از طرفی ۱۰۰درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مشهد مجهز به سیستم گرمایشی می‌باشد و اگر در موردی شهروندان و زائران با اتوبوسی مواجه شدند که فاقد سیستم گرمایشی به هر دلیلی بود کد اتوبوس را به بازرسی این سازمان به شماره ۳۳۲۳۵ اطلاع رسانی کنند تا این سازمان پیگیری‌های لازم را در باره آن انجام دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.