الهیار ترکمن با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش باید تا ۷۰ هزار میلیارد تومان رشد کند اما عملا امکان تحقق آن از بودجه عمومی وجود ندارد، گفت: معافیت آب و گاز درباره مدارس عملیاتی شده است ولی وزارت نیرو برای برق همراهی نمی‌کند.

 آموزش و پرورش به اعتبار ۷۰ هزار میلیاردی نیاز دارد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع بودجه آموزش و پرورش، با بیان اینکه لایحه بودجه بر اساس ویژگی‌ها و رویکردهای کلان نشأت گرفته از وضعیت اقتصاد کلان کشور بسته شده است، اظهار کرد: لایحه بودجه علاوه بر کارکرد تأمین منابع مالی سه رویکرد تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری و اصلاح ساختار را نیز داراست.

وی افزود: کلیات اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۹۷ بالغ بر ۴۳ هزار و ۴۶۲ میلیارد بود که ۱۱.۳ درصد از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص می‌داد و این رقم برای سال آینده ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان است که اگر دوهزار میلیارد تومان رتبه بندی را کنار بگذاریم، آموزش و پرورش ۱۳.۴ درصد از منابع بودجه کل کشور را شامل شده و رشد آن ۲۵ درصد است.

الهیار ترکمن با اشاره به ۲۰ درصد رشد افزایش دستمزد و حقوق گفت: سرانه دانش آموزی ۲۵ هزار و ۸۰۰تومان، سرانه غذای مدارس شبانه روزی روزانه ۳۵۰۰ تومان، سرانه ورزشی ۷۶۰۰ تومان، سرانه ارتقای سلامت جسمانی ۴۴۰۰ تومان،سرانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ۲۵۵ هزار تومان برای حدود ۲ میلیون نفر جامعه هدف، سرانه پرورشی ۲۰ هزار تومان برای سال آینده در لایحه بودجه دیده شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: روی بودجه برای ۱۲.۳ میلیون دانش آموز مدارس دولتی هدفگذاری شده و جمع جبری کارکنان ما در مهر ۹۸ حدود ۹۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر است.

الهیار ترکمن با بیان اینکه از این اعداد و ارقام رضایت نداریم گفت: باید ۹۴ درصد اعتبار را برای هزینه‌های اجتناب ناپذیر که عمدتاً حقوق و دستمزد است، صرف کنیم.

وی درباره ناعدالتی در پرداخت حقوق معلمان گفت: همه حقوق و مزایای معلمان، طبق قوانین و مقرراتی چون قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود. برای حل مشکلات موجود، چطور باید برای آموزش و پرورش بودجه‌ریزی کرد؟ منابع ما در آموزش و پرورش، ورودی‌های متعدد دارد که باید یک کاسه شود و شفافیت داشته باشیم و اگر بخواهیم شفاف‌سازی کنیم در قوانین و پیش‌بینی منابع آموزش و پرورش است؛ آموزش و پرورش باید دارای یک منبع مالی، کافی و بسنده باشد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: دولت به آموزش و پرورش بالاترین درصد رشد را اختصاص داده اما تا شفاف عمل نکنیم، مشکلات آموزش و پرورش حل نمی‌شود؛ اگر آموزش و پرورش در اولویت نمایندگان است، لازم است نمایندگان کلیات بودجه را به خاطر بودجه آموزش و پرورش رد کنند.

وی با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش باید تا ۷۰ هزار میلیارد تومان رشد کند اما عملا امکان تحقق آن از بودجه عمومی وجود ندارد، اظهار کرد: باید به جای بودجه عمومی روی جی دی پی تمرکز کرده و چهار درصد آن را به آموزش و پرورش اختصاص دهند.

الهیار ترکمن با بیان آموزش و پرورش تا در قوانین عام است و قانون خاص ندارد، مشکلاتش حل نمی‌شود، گفت: مجلس همت کند و آموزش و پرورش را مانند وزارت علوم دارای قانون اداری مالی خاص کند؛ البته در حال کار روی پیش‌نویس این قانون هستیم که احتمالاً تا اردیبهشت آماده می‌شود.

وی با اشاره به اقدام مجلس برای معافیت مدارس از هزینه آب و برق و گاز افزود: این اتفاق افتاد ولی وزارت نیرو مقاومت می‌کند؛ معافیت آب و گاز عملیاتی شده ولی وزارت نیرو برای برق همراهی نمی‌کند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید از تمام ظرفیت‌ها بهره بگیریم و آموزش و پرورش را به جلو ببریم، درباره طرح خرید خدمات آموزشی و حذف آن در کمیسیون آموزش گفت: آموزش و پرورش یا اجازه مشارکت دارد یا خیر؛ اگر ندارد مجلس یک ماده واحده بدهد و آن را برای همیشه تعیین تکلیف کند. در حالی که در ۱۵ بند سندتحول به مشارکت اشاره شده است؛ قوانین نباید برای ما گزینشی باشد. چه اشکالی دارد خرید خدمات انجام شود. اگر اشکالی وجود دارد آن را رفع کنیم نه آنکه کل مشارکت را زیر سؤال ببریم.

وی ادامه داد: اجرای سند تحول از برنامه های وزیر آموزش و پرورش است، در حالی که یکی از محورهای استیضاح وزیر عدم اجرای سند بود. چندین راهبرد کلان و اهداف عملیاتی در سند تحول به مشارکت از بخش غیردولتی و منطقی کردن اندازه آموزش و پرورش اشاره دارد و علت طرح خرید خدمات در لایحه بودجه عمل به همین امر بوده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.