وزیر خارجه لبنان اعلام کرد، بیروت شدیدا خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و تقویت روابط میان دو کشور است.

تأکید شدید وزیر خارجه لبنان بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، با ادامه اختلاف‌نظرهای احزاب مختلف لبنان برای دعوت از سوریه جهت شرکت در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در صفحه توئیتر خود بر عزم این کشور برای مستحکم کردن روابط با دمشق تأکید کرد.

باسیل نوشت: زمانی که سوریه در لبنان بود تا خروج آن در مقابلش ایستادیم، زمانی که سوریه به خاک خود بازگشت با شهامت قصد خود برای برقراری بهترین روابط با این کشور را اعلام کردیم؛ از این موضوع خجالت نمی‌کشیم و هیچ چیزی در تاریخ ما را عوض نمی‌کند.

حضورنظامی سوریه در لبنان از سال ۱۹۷۶ و اندکی پس از بروز جنگ داخلی لبنان آغاز شد و هدف از آن کمک به توقف نزاع میان طیف‌های مختلف این کشور بود. این نیروها حدود ۳۰ سال در لبنان حضور داشتند و نقض عمده‌ای در پایان جنگ داخلی لبنان ایفا کردند.

وزیر خارجه لبنان افزود: روابط ما با سوریه در راستای منافع لبنان برای تمام طیف‌هایش است و نباید روابط با این کشور به مزایده‌ای در داخل لبنان تبدیل شود تا طرفی که خواهان روابط ویژه با سوریه است آن را به حساب لبنان بزند.

جبران باسیل سپس نوشت: جنگ سوریه ما را خفه کرد و بازارهای عربی را به روی ما بست، این قابل قبول نیست که خود را در زمان صلح نیز خفه کنیم. ما در مقدمه (پیش‌قراول) کسانی که خواهان بازگشت روابط به اتحادیه عرب هستند، قرار داریم.

وی تأکید کرد: ما از اساس با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب مخالف بودیم ، بهترین روابط خود با این کشور را حفظ کردیم و طبیعی است که امروز به بازگشت آن به اتحادیه عرب کمک کنیم.

نشست اقتصادی اتحادیه عرب که روزهای ۱۹ و ۲۰ ژانویه (۲۹ و ۳۰ دی) در بیروت برگزار می‌شود، عاملی مهم در تقویت روابط سیاسی و اقتصادی میان لبنان و کشورهای عربی به شمار می‌رود .

انتهای پیام/م

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.