پس از اقدامات رژیم صهیونیستی در برخی مناطق مرزی مورد اختلاف با لبنان، شورای عالی امنیت دفاع لبنان تشکیل جلسه‌ داد و بر لزوم عقب‌نشینی فوری تل‌آویو از اراضی اشغال شده لبنان تأکید کرد.

لبنان خواستار عقب‌نشینی فوری رژیم صهیونیستی از اراضی‌ این کشور شد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین،‌ شورای عالی دفاع لبنان نشستی در قصر ریاست‌جمهوری «بعبدا» برگزار کرد تا وضعیت مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی را در پی اقدامات رژیم صهیونیستی برای ساخت دیوار حائل در نقاط مورد اختلاف در خط آبی مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، شورای عالی دفاع اعلام کرد آنچه اتفاق افتاده تجاوز به اراضی لبنان و نقض آشکار قطعنامه بین‌المللی ۱۷۰۱ - که برای پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ صادر شد- به شمار می‌رود؛ لبنان بر حفظ هر وجب از خاک و آب خود اصرار دارد و سلسله اقداماتی برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است.

شورای عالی دفاع لبنان در این نشست که به ریاست میشل عون و شرکت «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت مکلف، «یعقوب الصراف» وزیر دفاع، «جبران باسیل» وزیر خارجه، «نهاد مشنوق» وزیر کشور و دیگر وزرا و شخصیت‌های سیاسی این کشور برگزار شد، گزارش ارتش را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد اقدامات صهیونیستی، تجاوز به اراضی لبنان و نقض واضح ماده پنجم قطعنامه ۱۷۰۱ محسوب می‌شود.

در این نشست تصمیم‌های زیر گرفته شد:

**ارائه شکایت به شورای امنیت

**افزایش تماس‌های بین‌المللی برای تشریح موضع لبنان در قبال تجاوزات اسرائیل

**دعوت به نشستی فوری برای برگزاری نشست سه‌جانبه در این باره

**ارائه توجیهات لازم به فرماندهان ارتش برای چگونگی مقابله با این تجاوز

**تأکید لبنان بر حفظ هر وجب از خاک و آب این کشور و نیز آمادگی دائمی برای تکمیل روند مذاکره جهت حل نزاع‌های مرزی

**درخواست از شورای امنیت و «یونیفل» (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) برای عمل به مسئولیت‌های خود در قبال اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ و حفظ امنیت در مرزها.

«خط آبی» مرز لبنان و فلسطین اشغالی را تعیین می‌کند؛ این خط توسط سازمان ملل متحد پس از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ و پایان دادن به ۲۲ سال اشغال جنوب لبنان ترسیم شد.

رژیم صهیونیستی هفته گذشته برای ساخت دیوار حائل در مرز با لبنان دهها بلوک بتنی را در مناطق مورد اختلاف میان دو طرف قرار داد.

تأکید بر عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از خاک لبنان

از سوی دیگر دیروز (جمعه) نشستی سه‌جانبه میان «استیفانو دل کول» فرمانده یونیفل در لبنان، افسران نیروهای مسلح لبنان و نیز افسران ارتش رژیم صهیونیستی در «رأس الناقوره» (واقع در مرز لبنان با فلسطین اشغالی) برگزار شد.

در بیانیه ارتش لبنان آمده است طی نشست مذکور بر تعهد لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ و نیز ادامه هماهنگی میان نیروهای مسلح لبنان و یونیفل تأکید شد.

طرف لبنانی در این نشست ادامه نقض حریم زمینی، دریایی و هوایی لبنان را محکوم کرد و خواستار عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از «مزارع شبعا، کفرشوبا» و بخش اشغالی شهر «الغجر» شد.

لبنان همچنین اعلام کرد رژیم صهیونیستی باید به شنود، انداختن پارازیت بر شبکه ارتباطی لبنان و ارسال پیامدهای تهدیدآمیز به موبایل‌های شهروندان لبنانی در مسأله تونل‌ها پایان دهد.

ارتش لبنان در نشست مذکور مسأله اقدامات مهندسی در شهرک «مسکاف عام» بدون اطلاع به یونیفل را مطرح و بر خطرناک‌ بودن آن تأکید کرد زیرا این موضوع در منطقه‌ای مورد اختلاف میان دو طرف صورت گرفته، باید فورا متوقف و به حاکمیت لبنان احترام گذاشته شود.

لبنان تاکنون بارها به دلیل نقض حریم هوایی، آبی و زمینی‌اش توسط رژیم صهیونیستی به شورای امنیت شکایت کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.