قزوین_ حمیدزینالی گفت: ۶ هزار راس دام غیر مجاز در استان قزوین شناسایی شده است.

شناسایی ۶ هزار راس دام غیرمجاز در استان قزوین

حمید زینالی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: موضوع قاچاق دام یک موضوع  گسترده و اقتصادی در سطح کشور است که امروز شاهد آن هستیم و عواملی همچون تغییرات ارزی موجب افزایش این اتفاق شده است و دام به خارج از کشور قاچاق می شود.

وی افزود: نمی توانیم منکر این امر باشیم که قاچاق دام در استان قزوین اتفاق نمی افتد؛ باتوجه به اینکه ۵ درصد دام کشور در قزوین تولید می شود و این میزان بیشتر از میزان مصرف استان است و مقدار مازاد آن باید از استان خارج شود، افراد سودجو به دنبال خرید دام از استان هستند و در قاچاق دام برخی از سایر کشورها به استان قزوین وارد شده و درخواست خرید دام را از دامداران دارند و نوع دام برای آنها مهم نیست که البته این وضعیت می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: گزارشاتی از قاچاق دام در استان قزوین وجود دارد و افرادی با حضور در واحدهای صنعتی، روستایی و سنتی و روستایی خواستار خرید میزان قابل توجهی از دامهای این واحدها بودند که در این راستا اقداماتی با همکاری نیروی انتظامی و گشت های دامپزشکی انجام شده است.

زینالی یادآور شد: بعضی از دام ها نیز به صورت غیر مجاز و مجوز به استان های دیگر صادر می شوند که فروشندگان و خریداران این دام ها مدعی هستند که دام ها از یک استان دیگر به استان در مسیر استان قزوین منتقل می شود و مربوط به استان قزوین نیست؛ صحت این موضوع را از سایر استان ها جویا شدیم و افرادی که مجوز داشتند شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: تقریبا در حدود ۶ هزار راس دام غیر مجاز در استان قزوین شناسایی و تعیین تکلیف شد و بیشترین قاچاق دام مربوط به شهرستان بویین زهرا است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: باتوجه به اینکه قاچاق دام در شب اتفاق می افتد و مردم از آن ناآگاه هستند، توصیه می شود اگر موارد مشکوکی در روستا از حمل مشاهده شد، به نیروی انتظامی یا با شماره ۱۵۱۲ سامانه اطلاع رسانی کرده و موارد موارد مشکوک را اعلام کنند.

زینالی یادآور شد: اگر دامداران حمل و جابه جایی دامها در نقاط مختلف استان حتی در داخل استان را دارند حتما هماهنگی لازم را با دامپزشکی شهرستان داشته باشند و مجوزهای لازم را برای حرکت از مبدا به مقصد دریافت کنند؛ دامی که از یک مبدا به محل دیگری حمل می شود حتما باید واکسینه شده باشد و سلامت آن تایید شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.