صباح زنگنه گفت: نشست ضدایرانی آمریکا و رژیم های عربی که عملا هیچ گونه مراودات اقتصادی و سیاسی با ایران ندارند، چیزی جز یک فشار تبلیغاتی سیاسی نخواهد بود.

نشست ضدایرانی لهستان اعتراف آمریکا به قدرت ایران است

"صباح زنگنه" کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین، در ارتباط با اظهارات اخیر "مایک پمپئو" وزیرخارجه آمریکا در رابطه با برگزاری نشست ضد ایرانی در "ورشو" پایتخت لهستان با مشارکت برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، گفت: آمریکا پس از تمام تلاش ها اعم از تحریم و تحریک کشورها علیه ایران این احساس را دارد که جز رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی کشور دیگری را همراه خود ندارد و با تمام ملاقات ها و رفت و آمدهایی که داشته نتوانسته است کشورهای دیگر را برای تحریم علیه ایران قانع کند.

صباح زنگنه افزود: اکنون آخرین روشی که آمریکا به آن متوسل شده، استفاده از اسم و رسم خود برای تشکیل جلسه ای است که در آن با حضور تعدادی از کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران یک فشار سیاسی راه بیاندازند. این کشورها و رژیم ها اعم از خود آمریکا، عربستان، مصر، اردن و... عملا مراودات اقتصادی و سیاسی با ایران ندارند؛ بنابراین این نشست بیش از یک فشار تبلیغاتی سیاسی نخواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه تحریم ها رفتار ایران را تغییر داده است، گفت: اگر این ادعای آمریکا صحت داشت، نیازی به این نشست ها و نمایش ها نبود؛ این نشست ها به نوعی اعتراف آمریکا به قدرت ایران محسوب می شود؛ درست است که تحریم ها بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است، ولی تمام مشکلات اقتصادی ما به تحریم ها مربوط نیست و بیشتر این مشکلات ریشه در همان بیماری معروف "هلندی" و اتکا به درآمدهای نفتی دارد؛ روابط منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران همچنان برقرار است و برعکس آن حضور آمریکا در منطقه تضعیف شده و این نتیجه رویه ای است که در منطقه پیش گرفته است.

وی در مورد میزبانی لهستان برای این نشست ضدایرانی گفت: لهستان کشوری است که در بین دیگر کشورها از یک نظام سوسیالستی محض وارد نظام اقتصادی و بازار آزاد شده و نیازمند سرمایه گذاری های غربی است؛ اما فشار های آمریکا بر دولت این کشور لهستان را دچار مشکلات منطقه و بین المللی هم خواهد کرد. لهستان می توانست به عنوان یک کشور میانه رو بازیگر مثبتی تلقی شود ولی با این روش در دامی که آمریکا برایش پهن کرده سقوط خواهد کرد و از بی طرفی در مسائل بین المللی خارج خواهد شد.

صباح زنگنه با اشاره به حضور همزمان رژیم صهیونیستی و رژیم های عربی در این نشست، گفت: برخی از کشورهای عربی مثل مصر عملا استقلال و پیشتازی خود را در میان کشورهای عربی از دست داده و با قرارداد کمپ دیویدی که امضا کرد، هویت تاریخی خود را مشکل دار کرده است؛ عربستان نیز که مشکلات داخلی و خارجی متعددی دارد، تصور می کند با حضور در چنین اجلاسی در کنار رژیم صهیونیستی بتواند با استفاده از لابی صهیوینستی در آمریکا به تثبیت حاکمیت خود کمک کند؛ چرا که اکنون در آمریکا نسبت به حاکمیت بن سلمان انتقادها و بحث های بسیاری وجود دارد، غافل از اینکه خود رژیم صهیونیستی با توجه به اختلافات میان حزبی که دارد و نتانیاهو نیز تحت تعقیب قضایی قرار دارد، نمی تواند حتی خود را نجات دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان بر ضرورت موضع گیری صحیح مسئولان ایرانی در قبال این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران باید مبانی سیاسی و حقانیت خود را با قدرت مورد تاکید قرار دهد؛ این نوع اقدامات دخالت در امور یک  کشور مستقل محسوب می شود و مقامات ایرانی باید هشدار لازم را هم به کشور میزبان و هم کشورهای شرکت کننده بدهد و اعتراض خود را به سازمان های بین المللی اعلام کند تا این اقدام در پرونده آنها به عنوان یک اقدام منفی ثبت شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.