طرح بهسازی و نوسازی بافت مرکزی شهر مشهد طرحی بزرگ و ملی است که مناطق اطراف حرم مطهر حضرت رضا(ع) را شامل می‌شود و به نواحی مختلفی تقسیم می‌شود.

بی‌مهری بودجه با طرح بهسازی و نوسازی بافت مرکزی شهر مشهد

این طرح شامل ۳۶۶ هکتار است که بر اساس طرح مصوب قرار است خیابان‌های موجود منتهی به حرم مطهر تعریض گردند.

با اینکه طرح بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر طرحی ملی بوده و برای اجرایی شدن نیاز به تصویب بودجه‌ای ویژه و قابل توجه دارد، اما پس از ۲۴ سال از آغاز عملیات اجرایی هنوز که هنوز است آن چنان که باید و شاید در این خصوص از سوی دولت توجهی به آن نشده است تا جایی که بیم آن می‌رود این طرح با مشکلات زیادی در آینده مواجه شود.

لایحه بودجه سال ۹۸ نیز که برای تصویب به مجلس رفت بیشتر تأکید دولت بر رفع و رجوع مسائل جاری کشور دارد و به بخش‌های عمرانی نگاه چندانی نشده است. از همین حیث و با توجه به شرایط حاکم بر ساماندهی طرح بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی چندان نباید به تزریق بودجه از سوی دولت به این طرح امید بست.

 باید بافت‌های فرسوده اطراف حرم در بودجه ۹۸ تعیین تکلیف می‌شد

یک کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص گفت: باید در بودجه سال ۹۸ برای بافت‌های فرسوده پیرامون حرم تعیین تکلیف صورت می‌گرفت. نسرین یوسفی عارفی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه امسال در اکثر حوزه‌ها شاهد کاهش هزینه‌ها به جهت درآمدهای نفتی بوده‌ایم، اظهار کرد: اگر به بودجه ۹۸ نگاهی بیندازیم شاهد آن خواهیم بود که ابتدا اداره آموزش و پرورش و سپس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بیشترین تمرکز نیروی انسانی بر آن است، در بودجه بیشترین مبالغ را به خود اختصاص داده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی به ایسنا افزود: این عوامل نشان دهنده آن بوده که دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی خود را لحاظ کرده که در سال آینده بتواند هزینه‌های خود را از این بودجه داشته باشد و کمتر بر مسائل عمرانی و توسعه تمرکز کند.

یوسفی عارفی با بیان اینکه این عوامل قطعاً آثار خود را در سال‌های آینده نشان خواهد داد، بیان کرد: در استان ما مقوله بودجه زیارت مطرح است که با توجه به سفر سالانه ۳۰ میلیون زائر به مشهد یک هزینه‌ سرانه‌ای را به استان و مشهد تحمیل می‌کنند.

وی اضافه کرد: امتیاز زیارتی بودن مشهد توقع زیادی را از دولت می‌طلبد و باید در این بخش به خراسان توجه زیادی نشان دهد. در حال حاضر همچنان شاهد بافت‌های فرسوده پیرامون حرم هستیم و این موضوع همچنان پا برجا بوده و حل نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: باید به این عوامل در بودجه ۹۸ بیشتر تأکید می‌شد و برای بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر تعیین تکلیف صورت می‌گرفت.

یوسفی عارفی گفت: این عوامل بی ربط به طرح‌های عمرانی نبوده که در حال حاضر در این بخش شاهد کاهش منابع بودیم. بهسازی این بافت‌ها به جذب زائر کمک خواهد کرد و باید این مهم را در اولویت قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه، در این خصوص نمایندگان می‌توانستند نقش مؤثری را ایفا کنند، افزود: قطعاً پیگیری نمایندگان استان برای شهر مشهد می‌توانست بیشتر باشد، زیرا بودجه با عدد و ارقام سر و کار دارد و در این باره شفافیت بسیاری وجود دارد و نمایندگان با پیگیری جدی خود می‌توانستند پاسخ مثبتی را از دولت اخذ کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: ما همواره می‌پنداریم که اکثر بودجه‌ها برای کلانشهرها در نظر گرفته می‌شود، اما امسال بیشترین بودجه به استان خوزستان تعلق دارد، این امر نشان می‌دهد که نمایندگان می‌توانستند در این زمینه همفکری بهتری با دولت اعمال کنند.

 راهی برای انتشار اوراق مشارکت

چندی پیش نیز رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد گفت: فعلاً کسی نمی‌تواند درباره تحقق وعده ١۴٠٠میلیارد تومانی دولت به مشهد برای اوراق مشارکت طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر قول محکمی بدهد.

مهدی‌نیا اظهار داشت: رایزنی‌ها در حال انجام است اما گروه‌های ذی‌نفع مختلفی در مجلس مشغول رایزنی هستند و فشارهای متفاوتی برای ایجاد تغییر در لایحه بودجه وارد می‌شود. البته شهرداری مشهد برای محقق کردن مواد بودجه‌ای مورد نیاز شهر با استفاده از ظرفیت نمایندگان مشهد و مجمع نمایندگان استان مشغول رایزنی است.

وی افزود:احتمال اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی، غیر محتمل است. برای تحقق انتشار ١۴٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی، فقط می‌توانیم روی بند «د» تبصره۵ حساب کنیم.

مهدی نیا تصریح کرد: البته با توجه به اینکه ردیف بودجه ٣٠ میلیاردی حاشیه شهر مشهد که در سال ٩٨ حذف شده است و با توجه به ضرورت طرح بازآفرینی بافت اطراف حرم، باید نگاه ویژه‌ای به این طرح شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.