کارگردان فیلم«هندی وهرمز» گفت که سعی کرده است تمام ریسک‌های موجود از جمله نابازیگر، موقعیت‌های محدود و فرار از نگاه توریستی به جزیره را در این فیلم انجام دهد.

عباس امینی:استفاده از بازیگران مطرح باورپذیری فیلم راکاهش میدهد

به گزارش قدس آنلاین، عباس امینی در جلسه اکران و نقد و بررسی فیلم «هندی و هرمز» در پردیس سینمایی هویزه مشهد، در خصوص شکل گیری فیلمنامه آن گفت: ایده اصلی ساخت این فیلم از مشاهده خبر ازدواج یک دختر بچه در بیرجند شکل گرفت و پس از پژوهش اولیه ساخت فیلم آغاز شد.

وی تصریح کرد: در این فیلم سعی کردم  در پوشش روایت قصه دو بچه، ازدواج کودکان مطرح شود و طبیعتا اتفاق های روزی که در جامعه نیز  در باره ازدواج کودکان رخ می دهد  بیشتر به این قصه رنگ و لعاب داد . از طرفی روایت قصه نیز در سینمای ایران ساختار پیچیده خودش را دارد زیرا شما وقتی شروع به نوشتن فیلم می کنید دو بعد جدی جنسی و سیاسی شخصیت ها را نمی توانید بنویسید از این رو تصمیم گرفتم در ساخت آن از  المان های سینمایی بیشتری استفاده کنم تا از طریق تصویر کمک به  درک مفهوم مخاطب کنم .

امینی در انتقاد به این موضوع که چرا در ساخت این فیلم از بازیگران مطرح استفاده نکردید نیز  اظهار داشت: وجود بازیگر برجسته اگرچه ممکن بود به دیده  شدن فیلم بیشتر کمک کند ولی معتقد بودم باور پذیر بودن فیلم را کاهش می داد چون بازیگران مطرح با خودشان دارای پیشینه ذهنی برای مخاطب هستند.ازطرفی  در این فیلم که بسیار خلوت است و دو بچه در وسط یک جزیره وجود دارند هرگونه اشتباهی در انتخاب یک عنصر به طور جدی حس مخاطب را دچار لغزش می کند به همین خاطر سعی کردم تمام ریسک های موجود از جمله نا بازیگر، موقعیت های محدود و فرار از نگاه توریستی به جزیره را در این فیلم انجام دهم .

وی با اشاره به اینکه در این فیلم نگاه ما به عناصر فیلم،شبیه به آدم و حوا بود،ادامه داد : در مرحله پژوهش یکی از موضوعاتی که برای من بسیار مهم شد موضوع مذهب بود به طوری که در اغلب شهرهای ایران خانواده هایی عمدتا در این رده سنی فرزندان آنها ازدواج می کردند که مذهبی تر بودند و ناخودآگاه در هرکجایی این فیلم ساخته می شد نقش مذهب پر رنگتر می شد . از این رو یکی از دلایل انتخاب هرمز فرار ازمواجهه با  نگاه های مذهبی که ازدواج را یک سنت معرفی می کنند نیز بود تا فقر و مشکلات اقتصادی که موضوع اصلی این فیلم است به وضوح دیده شوند، حتی در پوشش این فیلم به صورت غیر مستقیم فروش سرمایه ها و منابع خدادادی کشورهمچون خاک نیز به مخاطب معرفی شد .

امینی بیان داشت: حتی در شهری مثل تهران نیز پدیده  ازدواج کودکان بسیار در بین خانواده ها رواج پیدا کرده است و در اکران های این فیلم در سینماهای تهران  خانواده ها با استقبال از این فیلم اعلام می کردند که در گذشته تصمیم به ازدواج فرزندانشان در سنین پایین داشته اند که با مشاهده این فیلم ، به اشتباه خودشان پی برده اند. 

وی افزود: قسمت آخر فیلم که هندی با لباس مدرسه و با بچه ای در بغل در جلو مدرسه به نمایش گذاشته می شود و یک روایت تلخ از نتیجه اینگونه ازدواج ها است نیز در پی این بود که اینگونه ازدواج ها مشکلات اقتصادی و اسیب های اجتماعی کشور را افزایش می دهند زیرا یک کودک از جنس شخصیتی هرمز و بدون اینکه پدری داشته باشد به جامعه اضافه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.