البرز-علی‌اکبر مویدی معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی دانش‌بنیان هدفش افزایش امنیت غذایی، کاهش فقر و پایداری اکوسیستم است، گفت :بیش از ۱۵۰ یافته ترویجی هرسال در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

۱۵۰ یافته ترویجی هرساله در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی‌اکبر مویدی معاون ترویج و آموزش کشاورزی امروز یکشنبه در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان البرز، با بیان اینکه  کشاورزی دانش‌بنیان رکن اقتصاد مقاومتی است، گفت: علم و فناوری اساسی‌ترین شاخص اقتدار در دنیا است.

وی افزود: وابستگی به دانش اکنون در دنیا توسعه و ادبیات دانش‌بنیان فراگیر شده است.

‌مویدی به کشاورزی که یکی از ارکان مهم توسعه کشور اشاره کرد وگفت: به دلیل تنگناهای منابع پایه چون آب، خاک و ذخایر ژنتیکی راهی جز رفتن به سمت کشاورزی دانش‌بنیان ندارد.

معاون ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی ‌خاطرنشان کرد: کشاورزی دانش‌بنیان هدفش افزایش امنیت غذایی، کاهش فقر و پایداری اکوسیستم است.

وی اضافه کرد: سه رکن استوار شامل نظام تحقیقات کشاورزی، نظام دانش و اطلاعات و نظام نوآوری استوار است.

مویدی گفت: برای رفتن به سمت کشاورزی توسعه‌یافته باید نکاتی رعایت شود از جمله پذیرش کشاورزی دانش‌بنیان به‌جای منبع محور، رعایت ارکان کشاورزی دانش‌بنیان و مهم‌تر از همه ارتقا دانش، بینش و مهارت کشاورزی به‌عنوان رکن اصلی فرایند تولید ضروری است.

وی افزود؛ بیشترین مراکز پژوهشی کشاورزی و مؤسسات تحقیقاتی در البرز مستقر هستند ‌این در حالی است عوامل افزایش و بالاتر بودن میانگین تولید در این استان است.

معاون ترویج و آموزش کشاورزی به ظرفیت‌های بالای استان البرز اشاره کرد و گفت: باوجود مؤسسات تحقیقاتی بسیار خوب، این استان باید در کشور به الگو تبدیل شود زیرا در این حوزه همه امکانات را دارد.

وی ادامه داد: البرز می‌تواند استان پیشرو در ارتباط بین کشاورزان، مُروجین و بهره‌برداران باشد.

مویدی با اعلام اینکه بیش از ۱۵۰ یافته ترویجی هرسال در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که بخش اعظم آن در البرز ایجاد می‌شود، گفت: بیش از صدها نشریه ترویجی و صد اپلیکیشن کشاورزی و بسیاری اقدامات دیگر کمک بزرگی به حوزه دانش‌بنیان در البرز است.

وی ‌در پایان گفت: بیش از هزار و ۳۰۰ محقق معین که ارتباط مستقیم با مروجین دارند به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و انتقال‌یافته‌های دانش می‌روند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.