آسوشیتد پرس در گزارشی ضمن بررسی تحولات اخیر در سوریه، نوشت کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط با دمشق صف کشیده‌اند.

کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط با سوریه صف کشیده‌اند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، خبرگزاری آسوشیتد پرس با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به صف‌آرایی کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه، نوشت ۸ سال جنگ و میلیاردها دلار پول و تسلیحات علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نتوانست وی را از قدرت کنار بزند. اکنون بسیاری از کشورهای عربی دوباره بشار اسد را در میان خود می‌پذیرند؛ اتفاقی که زمانی غیرممکن به نظر می‌رسید.

در ادامه گزارش آسوشیتد پرس آمده است با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن ۲ هزار نظامی این کشور از شمال شرق سوریه، نیروهای دولتی این کشور آماده هستند تا کنترل این منطقه را در دست بگیرند. استقرار نیروهای سوریه در این منطقه گام بسیار مهمی در مسیر احاطه (دولت) بشار اسد بر سراسر سوریه محسوب می‌شود. در حال حاضر تنها شمال غرب سوریه در کنترل «شورشی‌ها» قرار دارد که بیشتر آن‌ها را گروه‌های تروریستی تشکیل می‌دهند.

گزارش آسوشیتد پرس می‌افزاید زمانی ارتش دولت سوریه در آستانه از هم پاشیدن قرار داشت، اما دخالت نظامی روسیه در سال ۲۰۱۵ میلادی باعث شد این روند معکوس شود و نیروهای دولتی سوریه و گروه‌های نظامی که توسط ایران حمایت می‌شدند توانستند کنترل شهرهای حمص و حلب را بازپس بگیرند؛ اتفاقی که نقشی حیاتی در تحکیم قدرت اسد در سوریه داشت.

نگارنده مطلب همچنین با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ هزار سوری کشته و بخش زیادی از جمعیت این کشور آواره شده اند، می‌افزاید شاید نبرد اصلی هنوز در راه باشد، اما بسیاری معتقدند این جنگ به پایان خود نزدیک می‌شود و رهبر ۵۳ ساله سوریه اکنون بسیار آسوده‌تر از هر زمان دیگری طی ۸ سال گذشته است.

فیصل ایتانی، پژوهشگر امور خارومیانه در شورای آتلانتیک معتقد است پذیرفته شدن دوباره بشار اسد در میان کشورهای عربی غیرقابل اجتناب است.

ایتانی همچنین در ادامه می‌افزاید: زمانی که بشار اسد آسیب پذیرترین دوران حکومت خود را سپری می‌کرد، عربستان سعودی تلاش کرد با استفاده از نیروهای نیابتی خود او را از قدرت کنار بزند. اکنون که به نظر می‌رسد دولت اسد بر بحران فائق می‌آید، ریاض برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران، سیاست بهبود روابط با دمشق را دنبال خواهد کرد.

در ادامه این گزارش با اشاره به طرد شدن سوریه توسط کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی پس از آغاز بحران در این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی، آمده است: سوریه در این مدت کرسی خود را در اتحادیه عرب از دست داد، تحت تحریم‌های شدید و فلج کننده قرار گرفت و همچنین آمریکا و کشورهای اروپایی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند.

با وجود این، نگارنده مطلب اذعان می‌کند که سوریه هیچگاه در انزوای کامل قرار نگرفت. چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی همچنان روابط خود را با این کشور حفظ کردند. در جهان عرب نیز لبنان، عراق و الجزایر هرگز روابط خود را با سوریه قطع نکردند. اسد که به طور کامل توسط ایران، روسیه و چین حمایت می‌شد این «انزوای سیاسی» را حس نکرد.

در ادامه گزارش آمده است تلاش‌های عربستان سعودی برای ترمیم روابط با اسد به معنای اذعان علنی ریاض به شکست پادشاهی سعودی برای برکناری وی از قدرت است.

این گزارش می‌افزاید ماه گذشته (میلادی)، عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، با یک جت روسی به دمشق رفت و نخستین رهبر کشورهای عربی لقب گرفت که از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون به سوریه سفر کرده اند. این سفر نقطه آغازی بر سفرهای آتی دیگر سران کشورهای عربی است.

همچنین در ۲۷ دسامبر سال گذشته میلادی، امارات سفارت خود در دمشق را با برگزاری یک مراسم علنی بازگشایی کرد. بازگشایی این سفارتخانه که احتمالا پس از رایزنی با مقامات سعودی صورت گرفت، اقدامی چشمگیر در تغییر راهبرد کشورهای عربی در قبال سوریه محسوب می‌شد. پس از امارات نیز بحرین دومین کشوری بود که سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

این گزارش می‌افزاید به نظر می‌آید این روزها بحث بر سر این است که چه زمانی سوریه باید دوباره به اتحادیه عرب بپیوندد، نه اینکه «آیا باید این کشور را در اتحادیه عرب پذیرفت یا خیر».

در همین راستا، وزیر خارجه عراق روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در بغداد، گفت: کشورش از تلاش‌ها برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کند. از سوی دیگر، برخی مقامات لبنانی نیز اصرار دارند که از سوریه برای شرکت در نشست بلندپایه اقتصادی کشورهای عربی در لبنان دعوت به عمل بیاید.

آرون لوند، از اندیشکده «بنیاد قرن» (The Century Foundation) در این باره می‌گوید: اسد جایی که هست باقی خوهد ماند و آنچه مسلم است این است که کشورهای منطقه قصد دارند بهترین اقدام ممکن را در این شرایط انجام دهند. سیاستمداران آمریکایی می‌توانند در «انزوای باشکوه» خود در سوی دیگر اقیانوس بنشینند و تظاهر کنند که اوضاع کنونی سوریه حقیقت ندارد. اما ملک عبدالله، پادشاه اردن، نمی‌تواند اینگونه تظاهر کند.

در ادامه گزارش آمده است تلاش کشورهای عربی برای ترمیم روابط با سوریه با تغییر دورنمای سیاسی در غرب همزمان شده است. از یک سو، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است نظامیان این کشور را از سوریه خارج کند و از سوی دیگر، جنبش‌های پوپولیستی که در اروپا شکل گرفته اند، از بشار اسد به دلیل مبارزاتش با گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید حتی ترکیه نیز که زمانی بر برکناری بشار اسد پافشاری می‌کرد، اکنون به طور ضمنی اعلام می‌کند که اگر اسد در انتخاباتی آزاد و عادلانه پیروز شود، روابط خود را با وی از سر خواهد گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.