حوزه علمیه خراسان به عنوان دومین حوزه علمیه جهان تشیّع به جهت وسعت و عظمت، دارای نیازهای فراوانی است که طبیعتاً حضور واقفین و خیرین برای رفع آن یاریگر می‌باشد.

وقف، راهی برای جبران کاستی‌ها

مسئول دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با قدس گفت: مکتب حیات بخش اسلام در کنار راهکارهایی که برای رسیدن به زندگی کامل معنوی ارائه می‌کند، برای جبران کاستی‌ها و محرومیت‌ها، زدودن نومیدی و تضادها و رفع فاصله‌های طبقاتی بر اساس قاعده‌ عدل در جامعه بشری، سنت‌های حسنه‌ای را مقرر داشته که از جمله آن‌ها، وقف و صدقه می‌باشد، یعنی «فاستبقوا الخیرات» که عملاً به آن توصیه نموده است.

پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز با پایه‌گذاری موقوفات گوناگون که غالباً برای رشد و توسعه دین مبین اسلام و تقویت مکتب حقه شیعه صورت گرفته است، اهمیت این سنت حسنه را خاطر نشان کرده‌اند.

   ثواب مستمر

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل کاظمی می‌افزاید: مسلمانان نیز در طول تاریخ، با پیروی از آن بزرگواران به اقتضای شرایط جامعه و به نیت برخورداری از ثواب مستمر، اقدام به برپا داشتن سنت حسنه‌ وقف نموده‌اند که در رأس این موقوفات، وقف بر ترویج مکتب اهل البیت (علیهم‌السلام) و ایجاد مراکز دینی حوزوی می‌باشد.

  موقوفات و رقبات برای طلاب

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی درباره اهداف و برنامه‌های اساسی دفترموقوفات و امور حقوقی وقف خاطرنشان می‌سازد: از اهداف و برنامه‌های این دفتر احیای موقوفات قدیم حوزه علمیه خراسان است که این موارد یا به صورت عمومی و یا اختصاصی برای طلاب و استادان حوزه علمیه خراسان وقف شده است که نشان از اهمیت و جایگاه حوزه علمیه در نظر واقفین دارد.

  وقف‌های جدید و نگاه مردم

وی در ادامه توضیح می‌دهد: جذب موقوفات جدید یکی از فعالیت‌های این دفتر است که در بازه زمانی کوتاهی دفتر موقوفات و امور حقوقی فعالیت خود را آغاز کرده است، توفیقات خوبی حاصل شده و چندین موقوفه جدید به لیست موقوفات حوزه علمیه خراسان افزوده شده است که این موضوع نشان می‌دهد، مردم همچنان نگاه و امیدشان به مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) است و دغدغه‌های دینی و اصلاح جامعه را دارند.

  تشکیل انجمن خیرین

مسئول دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان از تشکیل انجمن خیرین خبرمی دهد و می‌افزاید: در راستای شکل گیری این انجمن، تاکنون ارتباط بسیار خوبی با خیرین برقرار شده و نیز انجمن خیرین استانی شکل گرفته است که ثمرات خوبی در پی داشته است.

وی تصریح می‌کند:دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه با رهنمودهای مدیر حوزه علمیه خراسان و با تکیه بر عرصه‌های نوین وقف متناسب با ذائقه واقفین، با همت جهادی به شناسایی موقوفات و کسب اطلاعات در خصوص آن‌ها پرداخته و بخشی از اطلاعات وقفی حوزه علمیه خراسان جمع‌آوری شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی درباره کاربردها و عرصه‌های مختلف وقف حوزه علمیه خراسان نیز اذعان می‌دارد: وقف در عرصه‌های آموزش و پژوهش و تأسیس مدارس علمیه، خانواده و مسکن طلاب و استادان، مسائل پزشکی و درمانی طلاب، ازدواج و تشکیل خانواده طلاب، عرصه‌های ورزشی طلاب، فناوری اطلاعات و ضرورت ارتقای توانایی‌های طلاب، ایجاد مجتمع‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، تبلیغی و ... است.

  رفع نیازها از استان تا جهان

وی تأکید می‌کند: با توجه به آن که حوزه علمیه خراسان به عنوان دومین حوزه علمیه جهان تشیّع، دارای نیازهای فراوانی است و برخی از این نیازها استانی، کشوری و تعدادی دیگر نیز بین‌المللی می‌باشد و رفع این نیازها کمک شایانی به تقویت مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌نماید و امید است تا واقفین معزز با ورود جدی و اثر گذار، گام‌های مطلوبی در جهت رفع این نیازها بردارند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.