وحید قبادی دانا گفت: در نظر داریم سال آینده شهریه مراکز سالمندی را به ۹۲۰ هزار تومان افزایش دهیم و در مجلس برای این سطح رایزنی می‌کنیم اما می‌دانیم که این ۲۰ درصد هم با درنظر گرفتن سطح تورم، زیاد نیست.

 شهریه مراکز نگهداری سالمندان افزایش می‌یابد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور  بر دور بودن خود از شعارهای محقق نشده، وعده و وعید، کارهای «قاجاری و آمرانه» تأکید کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت:‌ با توجه به ظرفیت‌های موجود این قانون در حل مشکلات معلولین،‌ تلاش می کنیم که بتوانیم این قانون را اجرایی کنیم. همچنین اگر قانون در ایران به درستی اجرا شود از کنوانسیون بی‌المللی حقوق معلولین مترقی‌تر است.

قبادی دانا با بیان اینکه مشکل ما نبود قانون نیست گفت: مشکل در اجرای قانون و وجود حلقه مفقوده دانش و فرهنگ در زنجیره‌ی اجرای قانون است.

وی تصریح کرد: برآورد سازمان بهزیستی برای اجرایی کردن این قانون ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده اما در کمیسیون‌های تخصصی مجلس تنها یک هزار و ۱۰۰ میلیارد یعنی کمتر از یک دهم برآورد ما به این قانون اختصاص داده‌اند که با این وصف کار زیادی نمی‌توان انجام داد.قبادی دانا با بیان اینکه حداقل باید ۲۵ درصد برآورد سازمان برای اجرایی کردن قانون حمایت از معلولین را به بهزیستی اختصاص می‌دادند گفت: حتی اگر بخواهیم ۱۰ درصد جمعیت هدف را به سطح مستمری قابل قبول برسانیم دست کم به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار یعنی بیش از دو برابر این اختصاص نیاز داریم.

قبادی دانا اضافه کرد: با وجود این تلاش می کنیم با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت خاص کمبود منابع، از همین ظرفیت‌ها و همین امکانات برای اجرایی کردن هرچه بهتر قانون استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از مدیران مراکز سالمندان در زمینه‌ شهریه‌ این مراکز گفت: در نظر داریم که تا سال آینده این شهریه را به سطح ۹۲۰ هزار تومان افزایش دهیم و در حال حاضر در مجلس برای این سطح رایزنی می‌کنیم اما می‌دانیم که این ۲۰ درصد هم با در نظر گرفتن سطح تورم، زیاد نیست.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پرسش مدیران مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در باره کمبود بودجه این مراکز اذعان کرد: هنوز بین ما و برخی دیگر از نهادها در خصوص بیمار یا مجرم بودن معتادان اختلاف نظر هست و از طرفی، بودجه‌ لازم برای اداره‌ این مراکز نیز در اختیار سازمان دیگری است که تلاش می‌کنیم این اعتبارات به بهزیستی منتقل شود.

وی ادامه داد: برای اینکه مشکلات مراکز غیر دولتی و خیرین به صورت اساسی پیگیری و حل شود باید فرایندهای سازمانی را اصلاح کنیم که این کار نیز باید با نگاه سیستمی انجام شود که قائم به شخص نباشد و ما بودیم یا نبودیم این راه حل‌ها دنبال شود.

قبادی دانا با بیان اینکه اصلاح فرایندها باید با مشارکت فعال شرکای اجتماعی و تشکل‌های مردم نهاد انجام شود خطاب به خیرین و مدیران مؤسسات غیر دولتی حاضر در نشست گفت: شما صاحبان واقعی سازمان بهزیستی هستید و ما در سازمان تسهیلگر هستیم و نباید مانع و مشکل برای شما ایجاد کنیم بلکه باید مسیر حرکت شما در اداره‌ امور را هموار نماییم.

قبادی دانا در ارتباط با سیاست خانواده محوری در نگهداری از معلولین گفت: تمام تلاش خود را برای تحقق این امر بکار می‌گیریم و در مجلس نیز پیگیری کرده‌ایم که بودجه‌ لازم برای پرداخت حق پرستاری تأمین شود.

وی در زمینه مشکلات اقتصادی مراکز غیر دولتی در خصوص بیمه و مالیات گفت: اگر مؤسسات را به سمتی ببریم که عملکردشان شفاف شود و در یک ساز و کار سیستمی قابل رصد باشد نسبت به این مراکز اطمینان‌سازی می‌شود و دستگاه‌های مطالبه‌گر مثل تأمین اجتماعی و دارایی، با دیدن خدمات صادقانه و شفاف، مسائل را واقعی می‌بینند و از فشار به این مؤسسات می‌کاهند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بخشی از معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و سایر معافیت‌ها لازمه‌اش ایجاد شفافیت مالی است که برای این کار در حال طراحی ساز و کار واحدی هستیم.

وی با تأکید مجدد بر اجرای قانون حمایت از معلولین گفت: مناسب‌سازی را باید از ادارات کل بهزیستی و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها و مراکز مرتبط شروع کنیم و سپس به سمت شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و سایر اماکن برویم.

وی در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک که درخواست یکی از مراکز خیریه بود گفت: ما در بحث بیمه‌ خدمات ژنتیک نمی‌توانیم ورود کنیم اما مطابق مفاد برنامه ششم به سمت رایگان کردن آزمایش‌های ژنتیک برای بخشی از جمعیت هدف حرکت می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی در زمینه اشتغال معلولین گفت: قانون می‌گوید سازمان‌ها باید ۳۰ درصد ظرفیت اُپراتوری تلفن‌ را از نیروهای معلول بینایی تأمین کنند که این بحث با اینکه یک نگاه سنتی به موضوع اشتغال است با این حال، همین ظرفیت عملیاتی نشده و از سوی دیگر این مسئله را هم داریم که برای این گروه از معلولین، تنوع شغلی زیادی می‌توانیم ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در سال‌های آینده جامعه‌ ایران با یک سونامی سالمندی روبرو خواهد شد گفت: باید از هم اکنون تدبیر کنیم که وضعیتی مثل دهه‌ ۶۰ که به علت کمبود مدارس به مدارس شیفت دو و سه هم رسیدیم پیش نیاید و با بحرانی شدن شرایط، کاسه چه کنم دست نگیریم.

وی از تلاش برای متمرکز کردن پرداخت یارانه‌ مددجویان مراکز شبانه‌روزی خبر داد و گفت:‌ اگر بتوانیم این شکل پرداخت را انجام دهیم تا ۶۰ درصد شفافیت مالی در این بخش خواهیم داشت که به اصلاح فرایندها یاری می‌رساند.
قبادی دانا در پایان در خصوص برنامه‌های اصلی خود در سازمان بهزیستی یادآور شد: دو موضوع حل مشکلات افراد دارای معلولیت و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی از اولویت‌های بهزیستی در دوران مسئولیت من خواهد بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.