قزوین_ داود محمدی گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس، برای تمام استان های کشور از جمله استان قزوین دستاوردهایی را دارد و نگاه نمایندگان از حوزه انتخابیه به سمت استان ارتقا می یابد.

"استانی‌شدن انتخابات مجلس" دستاوردهایی را برای قزوین به همراه دارد

داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی و شهرستانی در شوراها و امور داخلی مجلس مطرح شد که در این طرح، موضوع شهرستان بودن انتخابات حفظ می شود و سطح و کیفیت نمایندگی ارتقا می یابد.

وی افزود: افرادی که برای انتخابات کاندید می شوند در حوزه های مربوطه ثبت نام می کنند؛ برای نمونه کاندیداهای شهرستان ها با کاندیدهای سطح شهرستان (قزوین با دارا بودن دو نماینده، تاکستان با دارا بودن یک نماینده و بویین زهرا هم با دارا بودن یک نماینده در مجلس شورای اسلامی) رقابت می کنند و با کاندیدهای استان رقابت نمی کنند که البته این کاندیداها باید رای خود را از سطح استان اخذ کنند؛ هر کاندید برای کسب آراء در حوزه انتخابیه، باید حداقل ۱۵ درصد آراء حوزه انتخابیه خود را کسب کند.

محمدی یادآور شد: این طرح موافقان و مخالفانی را در مجلس به همراه دارد که درنظر موافقان طرح، سطح نمایندگی ارتقاء و نگاه ها از بخشی نگری به سمت کلان نگری سوق می یابد و اختلافات قومی، قبیله ای و شهرستانی به نوعی کمرنگ می شود و بخش قبل توجهی از نگاه ها به سمت نگاه های کلان تر است؛ نماینده از پشتوانه رای بیشتری برخوردار می شود و همگرایی و هم افزایی در استان ها افزایش می یابد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مخالفان این طرح نیز نگران هستند تا ارتباطات نمایندگان در حوزه های انتخابیه کمتر شود و مردم نتوانند مشکلات خود را با نمایندگان خود در میان گذارند.

وی اضافه کرد: بنده معتقد هستم باتوجه به اینکه نمایندگی مجلس وجه استانی و شهرستانی دارد و نماینده علاوه بر اینکه باید نگاهی به شهرستان خود داشته باشد، یک حد نسابی هم برای رای تعیین شده است؛ طرح استانی شدن انتخابات مجلس به شورای نگهبان در گذشته ارسال شده که این شورا مخالفت کرده است و ایرادات طرح در کمیسیون شوراها نیز بررسی شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: در استانی شدن انتخابات به صورت استانی، برخی از مسائل همچون خرید و فروش آراء کاهش می یابد زیرا نمایندگان باید در سطح استان رای بیاورند و اصلاحاتی در این قانون برای رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی درنظرگرفته شده است؛ طرح در حال حاضر برای بررسی دقیق تر به کمیسیون تخصصصی یا همان کمیسیون شواراها ارجاع داده شده است و این کمیسیون بعد از بررسی، طرح را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم می کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این طرح برای تمام استان ها دستاوردهایی را دارد و نگاه نمایندگان از حوزه انتخابیه به سمت استان ارتقاء می یابد؛ هر نماینده ای به دنبال این است که در حوزه انتخابیه خود امکانات و تلاش بیشتری داشته باشد که این نگاه به سطح استان تعمیق پیدا می کند و قطعا اگر دستاوردهایی برای استان قزوین نیز می تواند به همراه داشته باشد و می تواند موجب هم گرایی و انسجام بیشتر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.